سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ دانشگاه مجازی المصطفی نشست علمی «راهبردهای تثبیت دوره حکومت اسلامی براساس سوره هود و در انطباق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست، مدیر گروه فقه و اصول پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی زمان نزول سوره هود را به اواخر دوران حضور پیامبر(ص) در مکه مربوط دانست و اظهار داشت: مفسران این سوره را به دوران تثبیت مربوط دانسته‌اند؛ زمانی که پیام پیامبر اسلام(ص) به سراسر عربستان رسیده بود.

وی، با اشاره به سرگذشت برخی از پیامبران پیشین در این سوره، گفت: در آیات ۲۵ تا ۴۹ سرگذشت حضرت نوح(ع) و سرانجام قوم آن حضرت آمده است که گرفتار طوفان شدند. براساس سوره هود، سرانجام قوم حضرت هود(ع) نیز طوفان شن بود و قوم حضرت صالح(ع) گرفتار صاعقه آتشین، صیحه آسمانی و زلزله شب و صبح گردیدند. قوم حضرت لوط(ع) نیز مبتلا به صیحه آسمانی و زیر و رو شدن و قوم حضرت شعیب(ع) گرفتار صیحه آسمانی و زلزله و بی‌جان شدن در خانه‌هایشان شدند. سرانجام قوم حضرت موسی(ع) نیز غرق در نیل و سرگردانی طولانی‌مدت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌افضلی ادامه داد: در این سوره خدای متعالی تأکید کرده است که ما به آنها ظلم نکردیم؛ آنان با تکذیب و استهزا، به خودشان ظلم کردند.

وی تصریح کرد:‌ به فرموده قرآن، خدا به پیامبر(ص) بشارت داده است که بی‌شک، مشرکان به نتیجه شرکشان خواهند رسید و نباید در این باره شک به دل راه داد.

مدیر گروه فقه و اصول پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در ادامه، خاطرنشان ساخت: در ادامه این سوره، آمده است که خداوند متعال به پیامبر اسلام(ص) امر کرد که برخلاف پیامبران پیشین، که پس از دعوت قومشان و تکذیب آنان، مشرکان را وعده عذاب الهی می‌دادند، باید جلو کسانی که نافرمانی می‌کنند، بایستی. عنصر اساسی دعوت پیامبر(ص) این بود که صحنه را خالی نکردند و به همین ترتیب، جهاد و مقاتله با مشرکان تشریع شد.

وی، با بیان این که پیش از اسلام، جهاد وجود نداشت، بیان نمود: می‌توان این دوران را «دوران تثبیت» نامید؛ تثبیت آموزه‌های الهی در جامعه، بدون نفرین و ترک قوم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌افضلی به راهبردهای این دوران اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین راهبرد، راهبرد پایداری و استقامت است؛ در این آیات، پیامبر گرامی اسلام(ص) براساس آنچه از خدا دستور گرفتند، به استقامت و صبر امر شدند. استقامت، با صیغه استفعال آمده است،  یعنی انسان باید از نفس خویش بخواهد که بایستد.

وی افزود: خدا درباره این استقامت می‌فرماید که لازمه استقامت حاکم جامعه، همراهی کسانی است که همدل وی هستند و توبه کرده‌اند.

مدیر گروه فقه و اصول پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، با اشاره به «رکون» در سوره هود، ابراز کرد: «رکون» به معنای اعتماد به کسی، همراه با میل قلبی و رغبت به اوست. لازم است بین تعامل با ظالمان و رکون به آنها فرق بگذاریم؛ ممکن است با کفار معامله‌ای داشته باشیم، ولی این الزاماً به معنای رکون نیست.

وی راهبرد نخست را سیاسی برشمرد که استقلال‌طلبی و حفظ عزت اسلامی را دربردارد که راهبرد دوم است و اذعان نمود: راهبرد سومی که می‌توان از این سوره دریافت، اهمیت به مقوله فرهنگ است؛ در دوران تثبیت، به جز مقاومت و نبود گرایش قلبی به ظالمان، باید به مقوله فرهنگ هم بها داد و ارزش‌ها را حفظ کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌افضلی، در ادامه، نماز را مهم‌ترین شاخص اسلامی دانست و گفت: اگر نماز حفظ شود، موارد دیگر هم به دنبالش خواهد آمد. اگر به مقوله‌های فرهنگی دین پایبند باشیم، زشتی‌ها از ما دور می‌شود.

وی، با بیان این که براساس راهبرد چهارم، لازمه استقرار پس از تثبیت، حضور کسانی در صحنه است که جلو فساد را بگیرند، تصریح کرد: اکنون، در دوران تثبیت هستیم و براساس تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، دوران استقرار، دوران حکومت مهدوی(عج) است.

مدیر گروه فقه و اصول پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی به شباهت‌ وضعیت کنونی ایران اسلامی با دوران حضور مسلمانان در شعب ابی‌طالب اشاره کرد و گفت: الان هم همانند دوران شعب ابی‌طالب، تحریم‌، قطع روابط سیاسی و فشار سنگین بر مردم وجود دارد. در چنین شرایطی، باید صبر و استقامت را پیشه خود ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌افضلی، در ادامه، فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب را قرائت کرد و خاطرنشان ساخت: همان گونه که پیامبر(ص) امر به استقامت و صبر شدند و بر حضور همدلانه مردم جامعه تأکید گردید، در این بیانیه نیز بر مشارکت مردمی تأکید شده است.

مدیر گروه فقه و اصول پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که هیچ رهبری در دنیا به اندازه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره آینده این گونه با امیدواری سخن نمی‌گوید، وجوه توجه بیانیه را به مباحث گوناگون فرهنگی، راهبردهای اجتماعی، استقامت در برابر دشمنان و صبر در برابر آنان، مباحث اقتصادی و... را برشمرد.

در ادامه، «حجت‌الاسلام حسین عندلیب»، دبیر علمی نشست، خلاصه‌ای از مباحث مطرح‌شده را ارائه کرد و حاضران پرسش‌های خود را مطرح ساختند و حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌افضلی به آنها پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha