یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلام محمد حسین مختاری-رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید برای کل جهان و بشر حرفی برای گفتن داشته باشیم و الگوی تمدنی ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین مختاری، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه همایش ملی جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در گرگان اظهار کرد: عنوان خوبی برای این همایش مبنی بر «جستارهای پژوهشی پیرامون بیانیه گام دوم» انتخاب شده و این مهم حاکی از فهم و درک درست از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

تمدنسازی بدون مطالعات جامع امکانپذیر نیست

وی با بیان اینکه تمدن‎سازی بدون مطالعات جامع در سه تراز راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی امکان‎پذیر نیست، افزود: تمدن یک درخت نیست که نهال را آن بتوان از نهالستان تهیه کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما در شرایط بسیار حساس جهانی قرار داریم و متغیرهای بسیار متنوع و زیادی در جامعه امروز اثرگذار است که بدون توجه به این متغیرها امکان وقوع یک حرکت موفق در جامعه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی برای عرضه جهانی است و قرار نیست صرفاً در محدوده مرزهای ملی ما شکل بگیرد، یادآور شد: قرن فعلی قرن رقابت ایدئولوژی‎های جهانی است و ایدئولوژی‎های قومی، ملی، مذهبی، قبیله‎ای، منطقه‎ای و.... در ایدئولوژیک‎های جهانی جایی ندارند؛ لذا اگر قرار باشد ما دنبال شکل‎دهی و ایجاد تمدن اسلامی باشیم قطعاً باید ابعاد جهانی آن را در نظر گیریم.

وی اذعان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی، ما باید برای کل جهان و بشر حرفی برای گفتن داشته باشیم و الگوی تمدنی ارائه کنیم و برای تحقق این مهم ما محتاج کار تحقیقی جدی و عمیق هستیم.

لزوم ابرپروژههای تحقیقاتی برای ارائه تمدن نوین اسلامی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به مقوله‎های مختلف پژوهشی پرداخته شود، یادآور شد: کلان پروژه‎ها پاسخگوی نیاز پژوهشی این عرصه نیست و باید از ابرپروژه‎های تحقیقاتی استفاده کرد که لازمه آن بسیج شدن همه ظرفیت‎های پژوهشی حوزوی و دانشگاهی است، در واقع انبوهی از موضوعات کلان ذیل ابرپروژه‎های تحقیقاتی قرار می‎گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری با طرح این پرسش که آیا آنچه در ۴۰ سال گذشته انجام دادیم فرایند کلی آن ما را در ریل تمدن‎سازی قرار داده است، گفت: باید واکاوی مهم و تحلیل پژوهش‎گرانه جدی در خصوص ۴۰ سال گذشته صورت بگیرد از طرفی باید مطالعه شود که بنا بود ۴۰ سال گذشته ما را به کدام سمت ببرند؟

وی تأکید کرد: مطالعات انجام شده در خصوص انقلاب اسلامی بیشتر در حوزه ضعف‎های قبل از انقلاب و دستاوردهای پس از انقلاب محدود شده و متأسفانه به جنبه‎های سلبی انقلاب کمتر پرداخته شده است.

چه میزان به دکترینهای دشمن برای مقابله با آنها توجه کرده‌ایم؟

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه باید بی اندیشیم چه میزان به دکترین‎های دشمن برای مقابله با آنها پرداختیم، افزود: دشمن در مقابل ما نقشه‎های فراوانی دارد، تاکنون در این ۴۰ سال چند بار سخن از دکترین «ریگان» به میان آمد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری ادامه داد: انقلاب اسلامی در زمان «کارتر» به پیروزی رسید و در دوران ریاست جمهوری کارتر بر آمریکا، ۲۰ کشور زیر سلطه آمریکا به شیوه انقلاب مردمی از زیر سلطه آن بیرون آمدند و آمریکا با چالش بزرگ به نام انقلاب‎های مردمی مواجه بود که نمی‎توانست آن را به‌راحتی ریشه‎کن کند لذا بعد از روی کار آمدن «ریگان» برای دفاع از منافع ملی آمریکا برای مقابله با رژیم‎هایی که با انقلاب مردمی روی کار آمدند جنگ مخفی راه انداختند.

وی افزود: جنگ که آمریکا به راه انداخته است یک جنگ فرهنگی است و شعار آن تبدیل ارزش‎ها به ضدارزش‎ها است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: باید در قالب یک ابرپروژه تحقیقاتی روی تک‌تک دکترین‎های دشمن در برابر ارده ملی و انقلابی برای شکل‎دهی تمدن نوین اسلامی مطالعه شود.

«مهدویت» مهم‌ترین بنمایه معرفتی انقلاب برای ایدئولوژیسازی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری یادآور شد: مهم‎ترین بن‎مایه معرفتی انقلاب برای ایدئولوژی‎سازی موضوع مهدویت است، این باور قطعی ما است که تمدن اسلامی با وجود مبارک امام زمان (عج) شکل می‎گیرد و آنچه را که ما برای عرضه در سطح جهانی به‎عنوان یک الگو برای اداره جامعه بشری در ابعاد جهانی داریم ذیل آموزه‎های مهدویت است و این مهم دستمایه بسیار غنی است و اگر بخواهیم می‎توانیم از او برای مدیریت جامعه در دوران غیبت الگوسازی کنیم.

وی بر لزوم تدوین دکترین مهدویت تأکید کرد و گفت: هرکدام از محورهای هفت‎گانه بیانیه گام دوم یک رکن از ارکان تمدن اسلامی است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: سبک زندگی دینی یک ابرپروژه تحقیقاتی است که علاوه بر کار مطالعاتی به کار الگوسازی نیاز دارد و بر اساس آن باید الگوی عملیاتی تعریف شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha