دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام عندلیب

حوزه/ دفتر فقه معاصر تلاش خود را جهت اصلاح مصوبات مربوط به قرارداد آتی به سرعت به کار خواهد بست و همکاری فشرده و قوی حوزوی و دانشگاهی در ارائه دقیق موضوعات مربوط به بورس و بررسی فقهی جامع آن ها در درس خارج، با تصحیح و تبدیل مصوبات موجود به ثمره اجرایی ختم خواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عندلیب از اساتید حوزه  علمیه قم در ۱۵ جلسه در درس خارج  به مسائل بورس پرداخته است که خلاصه آن به این شرح است:

 بعد از بررسی تمامی منابع داخلی و خارجی و مصوبات مربوط به قرارداد آتی، به طور قطع اصل این قرارداد در صورتی که هدف تسویه نقدی باشد باطل است؛ شرط وجه تضمین در این قرارداد چه ضمن خود قرارداد باشد و چه ضمن عقد دیگر؛ غیر مشروع و مصداق اکل مال بالباطل است؛ فروش یا واگذاری قرارداد آتی وجه شرعی ندارد و مصداق اکل مال بالباطل است. لذا این امکان به صورت موجود در مصوبات سازمان بورس خلاف شرع است؛ امکان تسویه نقدی قرارداد آتی که جز مصوبات سازمان بورس است نیز نامشروع است؛ هر چند قرارداد آتی موجود و شروط آن باطل هستند ولی می توان با تصویب مصوبه جدید قراردادهایی شرعی را جایگزین نمود که اهداف مثبت اقتصادی قرارداد آتی را نیز به همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است: دفتر فقه معاصر تلاش خود را جهت اصلاح مصوبات مربوط به قرارداد آتی به سرعت به کار خواهد بست و ان شاءالله همکاری فشرده و قوی حوزوی دانشگاهی در ارائه دقیق موضوعات مربوط به بورس و بررسی فقهی جامع آن ها در درس خارج، با تصحیح و تبدیل مصوبات موجود؛ به ثمره اجرایی ختم خواهد گشت، این همان خواسته همیشگی حوزه ها علمیه در ثمردهی کاربردی مباحث دقیق علمی اجتهادی خواهد بود. 

خاطر نشان می شود: در روزهای آینده سایر مصوبات و ابزارهای مالی در بورس در درس خارج بورس به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین: محققین می توانند جهت بررسی بیشتر، دروس خارج فقه بورس حجت الاسلام والمسلمین عندلیب و سایر دروس خارج_فقه معاصر را از کانال دفتر فقه معاصر به نشانی زیر در ایتا دنبال نمایند.

eitaa.com/fiqhci

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha