دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
امام جواد

حوزه/ ٰمعاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه امام جواد(ع) با اخلاق اجتماعی و تعامل خوب با مردم نشان دادند مرجعیت اجتماعی از آن اهل‌بیت(ع) است و تجلی قرآن را در اهل‌بیت بودند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت ولادت امام جواد(ع) در رابطه با خصوصیات بارز ایشان اظهار کرد: بارزترین صفت امام محمدتقی(ع)، جواد بودن آن حضرت است و این به معنای سخاوتمندی و جود و بخشش فوق‌العاده آن حضرت است که یکی از ویژگی‌های بسیار مهم انسانی و اخلاقی و مورد تاکید آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت(ع) است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، بخل و بی‌توجهی به نیاز ضعیفان و نیازمندان جایگاهی ندارد، افزود:  امام جواد (ع) در بین ائمه اطهار یکی از نامداران دادرسی و ضعیف‌نوازی هستند. آن حضرت در نیکی و کمک به مردم، به‌ویژه نیازمندان و در راه ماندگان، از باسخاوت‌ترین بودند.

وی بخشش در راه خدا را یکی از ویژگی‌های برجسته اهل‌بیت پیامبر(ص) برشمرد و تاکید کرد: ایشان در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می‌کردند که با پیچیدگی‌ها و مسائلی روبه‌رو شد که این موارد در زندگانی سایر امامان شیعه(ع) کمتر وجود داشت.

به گفته ظهیری توجه به مسائل فرهنگی از دیگر ابعاد مهم زندگی امام جواد(ع) بود به طوری که ایشان هم مانند بسیاری از ائمه اطهار در مکتب خویش شاگردانی تربیت و علوم و دانش‌های خود را در جامعه منتشر می‏‌کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه خانه امام جواد پناهگاه نیازمندان و ناامیدان بود تصریح کرد: همین حضور مردم و موانست با ایشان سبب انتقال و نشر مبانی دینی می شد.

به گفته وی شرایط سخت دوره امامت امام جواد(ع) به گونه ای بود که دشمن تلاش زیادی داشت تا جایگاهی بین مردم پیدا کند و تصور می‌کرد که با تشریفات درباری و فرامین و ابلاغیه‌ها می‌تواند این جایگاه را به دست بیاورد.

ظهیری تصریح کرد: ایشان با اخلاق اجتماعی و تعامل خوب با مردم نشان دادند مرجعیت اجتماعی از آن اهل‌بیت(ع) است چرا که مردم تجلی قرآن را در اهل‌بیت می‌دیدند نه در سیره حکمایی که بر آن‌ها حکومت می‌کردند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha