سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کد خبر: 927234
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
نشست فقه اجتماعی

حوزه/ چهارمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌در  چهارمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی،  موضوع «رفق و مدارا» به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌های فقه اجتماعی و در ادامه مباحث نشست پیشین مورد بحث قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ارسطا در ابتدای جلسه به سؤالات شرکت کنندگان غیرحضوری در خصوص مطالب نشست پیشین پاسخ داد و در ادامه دیگر روایات مربوط به کلیدواژه مزبور را مطرح نمود.

این استاد حوزه، در مقام تبیین مفهومی «رفق و مدارا» را دارای حقیقت شرعیه یا متشرعه ندانسته و معنای آن را در منابع دینی همان معنای لغوی واژه دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارسطا بیان کرد: از آیات و روایات مرتبط با این کلیدواژه فهمیده می شود که رفتار خداوند با مردم در وضع احکام بر اساس «اصل تیسیر» یا همان «اصل سهولت» بناشده است و بنا بر قاعده «لزوم تخلق به اخلاق الهی»، مردم در تعامل با یکدیگر و همچنین دولت اسلامی در تعامل با مردم باید به این اصل پایبند باشند.

وی در ضمن بحث خود به تبیین این نکته نیز پرداخت که مباحث حاضر در چند مرحله: مفهوم شناسی، بررسی آیات و روایت، کلمات فقها، حکم شناسی و نسبت سنجی مفاهیم و کلیدواژه های ارائه شده ارائه می گردند که ان‌شاءالله استاد محترم به سایر مباحث در جلسات بعدی خواهند پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha