سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
زنان عاشورایی

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، نشستی با محوریت «زنان عاشورایی در نهضت امام حسین(علیه‌السلام) با حضور جمعی از کارکنان و طلاب مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم زهرا رجبلو بیان کرد: در جریان کربلا علاوه بر این‌که مردان نقش‌آفرینی کردند، زنان نیز با صبر و استقامت در برابر مصیبت‌ها، رنج‌ها و اسارت در حماسه عاشورا نقش بسزایی داشتند؛ بانوان و دختران جامعه اسلامی از نور هدایت این بزرگواران بهره گرفته و آنان را سرلوحه خویش در زندگی قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که قرآن زنانی مانند آسیه(س)، مریم(س) و دیگر بانوان را به عنوان الگو معرفی می‌کند، تشریح کرد: در نهضت عاشورا زنان هاشمی و غیرهاشمی نقش‌آفرینی کردند؛ بر این اساس، اگر اسلام با قیام و شهادت امام حسین(علیه‌السلام) زنده است، سهم بزرگی از حرکت آن حضرت را حضور و فعالیت جهادی زنان تشکیل می‌دادند که همراه کاروان بودند.

 معاون فرهنگی مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان ادامه داد: بانوان در کربلا نشان دادند که حضور در عرصه‌های مختلف به مردان اختصاص ندارد؛ بلکه آنان می‌توانند برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند.

رجبلو در پاسخ به این سؤال که چرا زنان در کربلا حضور داشتند، بیان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) با علم به شهادت، برای تحقق اهداف خویش و رسوا کردن بنی‌امیه و جلوگیری از انحراف امت و تحریف حقایق، زنان و فرزندان را همراه خود بردند.

وی افزود: اگر حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) بدون خویشان و بستگان به کربلا می‌رفتند و به شهادت می‌رسیدند، تاریخ این حادثه را فقط از منظر دشمنان ثبت می‌کرد، اما زنان عاشورایی به سرپرستی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) حقایق و واقعیت‌ها را آشکار و افکار عمومی را روشن کرده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.

استاد حوزه خواهران، تقویت روحیه صبر و استقامت را از نقش‌های زنان عاشورا برشمرد و تصریح کرد: بانوان حاضر در کربلا با وجود شهادت همسر، فرزندان و بستگان خویش صبر و اسقامت ورزیده و دیگران را دلداری می‌دادند.

رجبلو، دفاع از ولایت و امامت را از دیگر نقش‌های بانوان عاشورا معرفی کرد و افزود: زنان تا پای جان از امام خود دفاع کرده و اهداف قیام عاشورا را در بین مردم نشر دادند و اگر آنان نبودند، کربلا به فراموشی سپرده می‌شد.

وی، مهم‌ترین وظیفه بانوان جامعه اسلامی را الگوگیری از زنان عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: بانوان با تأسی از زنان عاشورایی، اصلی‌ترین هسته اجتماع یعنی خانواده را مدیریت کرده و بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان فراهم کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha