یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تبریز

حوزه/ حجت الاسلام حسینی در میزگرد تلویزیونی تهیه مستند شش قسمتی "ذخیره آخرت" گفت: بحث خیر و خیرخواهی نیازمند مشارکت همگانی بوده و سازمان اوقاف نیز وظیفه میراث داری از یادگاری‌های گذشتگان را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، امروز در میزگرد تلویزیونی تهیه مستند شش قسمتی "ذخیره آخرت" با حضور چند تن از خیران استان آذربایجان شرقی، گفت: بحث خیر و خیرخواهی نیازمند مشارکت همگانی بوده و سازمان اوقاف نیز وظیفه میراث داری از یادگاری‌های گذشتگان را دارد.

وی افزود: در راستای میراث داری بهتر از دارایی‌های گذشتگان و استفاده از آن‌ها در مسیر نیات واقفان و رفع نیاز مستمندان، ما نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف در مجموعه مدیریت شهری هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: مواردی چون رفع مشکل کارتن خوابی، کمک به ازدواج، تهیه جهیزیه زوج‌های نیازمند و ... با ورود ارگان‌های مختلف و به خصوص کمک خیران انجام می‌گیرد. مثلا در جریان زلزله هرمزگان نیز مشاهده کردیم نخستین مجموعه‌ای که به کمک زلزله زدگان این منطقه آمد، موکب‌های امام حسین (ع) بودند.

وی با تاکید بر لزوم نگاه جامع به بحث خیرخواهی، گفت: مجموعه موسسات خیریه‌ بسیاری در سطح شهر تبریز و آذربایجان شرقی وجود دارند که در عرصه‌های ‌مختلف فعالیت می‌کنند به همین دلیل استان ما در بحث خیرخواهی زبان زد کل کشور است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به حمایت همه جانبه امام جمعه تبریز از بحث خیرخواهی در استان، افزود: بخشش بخشی از مال افراد کار بسیار سختی است از این رو حتی اگر برخی اشخاص آمادگی بذل جان و مال را ندارند حداقل می‌توان زمینه ساز کارهای خیر باشند.

وی با اشاره به وجود موقوفات بسیاری در سطح استان، گفت: با توجه به این‌که خیرین مدرسه ساز در مجموعه آموزش و پرورش به یک فرهنگ تبدیل شده است، ما اعلام آمادگی می‌کنیم که زمین وقفی جهت ساخت مدارس و حتی پانسیون در سطح استان و روستاهای محروم اختصاص می‌دهیم.

حسین افتخاری، خیر نیک اندیش استان آذربایجان شرقی در ادامه این میزگرد گفت: از مسئولان خواهشمندیم تا از ورزشکاران حمایت کنند. من آنچه در توان دارم سعی می‌کنم تا جهت حمایت از ورزشکاران استان به خصوص در زمان اعزام به خارج از کشور کمک کنم اما این کار نیازمند کمک مسئولان است.

وی افزود: متاسفانه طی سال گذشته موضوع حمایت از تیم‌های استان به حاشیه رفته و اکنون حتی خبری از تیم والیبال تبریز نیست. تیم‌های فوتبال تبریز نیز در وضعیت چندان خوبی قرار ندارند.

افتخاری با اشاره به این‌که زمانی تکواندوکاران استان جزو ملی پوشان کشور بودند، افزود: ما افتخار داریم که تبریز شهر اولین‌ها و شهری بدون گدا است ولی متاسفانه به تازگی شاهد افزایش تکدی گری در این شهر هستیم.

وی ادامه داد: جا دارد کارخانه داران و افراد دارای تمکن مالی استان به میدان بیایند و آنموقع است که می‌توان عنوان شهر بدون گدا بودن تبریز را حفظ کرد.

افتخاری گفت: بنده علاوه بر سرپرستی ۱۲۷ خانواده، در دوران کرونا ۱۵ هزار بسته غذای گرم و۱۲ هزار جعبه شامل ۱۳ قلم مایحتاج بهداشتی غذایی را تحویل نیازمندان عزیز استان دادم.

انور زرین قلم، مادر شهید عبدالمجید شریف زاده و جانباز سردار شریف زاده که خود در حوزه خیر و خیرخواهی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: زنانی در سطح استان ما وجود دارند که علی‌رغم دارا بودن توان مالی اما کسی نیست که آن‌ها را به گشت و گذار و تفریح ببرد.

وی افزود: ما در این راستا پیشقدم شده‌ایم و بانوان عزیز استان را در قالب اردو به شهرهایی چون مشهد، قم، کربلا و حتی مکه می‌بریم؛ هم‌چنین یک روز در هفته نیز به شکل مرتب این بانوان را جهت حفظ سلامتی به استخر می‌بریم.

وی ادامه داد: در بحث کمک به ازدواج افراد جوان و سن بالا و تهیه مسکن نیز با کمک‌های مردمی ورود کرده‌ایم. مثلا یکی از خانواده‌ها دارای شش فرزند دختر بود که ما در زمان ازدواج هر یک از دختران، مقدمات را فراهم کرده و جهیزیه‌ لازم را تقدیم این دختران کردیم. این خانواده دارای یک فرزند پسر نیز بود که وام تحصیلی جهت ادامه تحصیل به این پسر ارائه دادیم.

این مادر شهید خاطرنشان کرد: هر کاری که از دستمان برمی‌آید جهت کمک به نیازمندان انجام می‌دهیم و اگر خداوند متعال توفیق دهد، تا پایان عمر در این کار ثابت قدم خواهیم بود.

اکبر بلوغی یکی از خیرین استان هم در ادامه این جلسه گفت: در مراغه یک هتل آپارتمان پنج ستاره با متراژ ۲۳۰۰ مترمربع جهت اقامت سالمندان احداث کردم که در نوع خود یک سرای نمونه سالمندان در کشور است.

وی با اشاره به کمک به تهیه جهیزیه زوج‌های جوان در طول سال‌های گذشته، افزود: هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا در مسجد قاضی مراغه به ۲۰۰۰ نفر و در ماه رمضان نیز با کمک کمیته امداد امام (ره) برای ۵۰۰ نفر افطاری تقدیم می‌کنیم.

این خیر نیک اندیش مراغه‌ای با اشاره به کمک به خانواده‌های نیازمند، اظهار کرد: سعی می‌کنم اگر خداوند متعال توفیق بدهد، سرای دیگری جهت اقامت سالمندان و به خصوص بازنشستگانی که در روزهای گرم و سرد سال کنار خیابان و پارک‌ها می‌نشینند، احداث کنم و هر روز این افراد با سرویس به سرای احداثی انتقال و استراحت کنند و سپس هنگام عصر تحویل خانواده‌هایشان شوند.

دکتر احمدزاده دیگر خیران نیک اندیش استان آذربایجان شرقی در ادامه این جلسه گفت: دارالایتامی که در تبریز تاسیس شده، با کمک و حمایت همه جانبه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ساخته شده است.

وی با بیان این‌که زمین این مکان را اداره کل اوقاف در اختیار وی قرار داده است، افزود: در سال ۸۶، موسسه خیریه شکوفه‌های مهر را راه اندازی کردیم که وظیفه اصلی آن، نگه داری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست است.

احمدزاده با اشاره به حمایت ۵۰ فرزند در این دارالایتام، ادامه داد: برنامه داریم تا جهت اسکان این فرزندان با همکاری اداره کل اوقاف استان اقدام به ساخت مسکن کنیم .

وی خواستار حمایت شهرداری و سایر نهادهای زیرساختی جهت تامین انشعابات آب و برق برای این مسکن شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha