شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ولادت حضرت زینب

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: سبک زندگی حضرت زینب(س) همراه با عقلانیت و تدبیر بود که باید ابعاد مختلف آن برای نسل جوان تبیین شود. 

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: یکی از القاب حضرت زینب(س) عقیله بنی هاشم است این صفت نشان می دهد، عقل و درایت و شعور تام در ذات دختر امیرالمومنین ثابت و تثبیت شده است.

وی افزود: افرادی که عاقل هستند در همه زمینه ها عقلانی برخورد می کنند و احساساتشان را کنترل و مدیریت می کنند.

وی تصریح کرد: امروزه زندگی ها برپایه عقلانیت استوار نیست و بیشتر بر روی احساسات است از این رو باید بخش عقلانیت زندگی حضرت زینب را به مردم بیان کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم حضرت زینب را با مصیبت هایش می شناسند گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی روانی، افرادی که در سخت‌ترین شرایط، مدیریت بحرانی خوبی انجام می دهند انسان های شاد و بانشاطی هستند.

وی ادامه داد: حضرت زینب نیز در واقع عاشورا نشان داد که مدیریت بحرانی خوبی انجام داد و نه تنها خود را نباخت بلکه به سایر کاروانیان نیز روحیه می داد.

وی بیان داشت: پس از حادثه کربلا وقتی زن و فرزندان شهدا را، به همراه حضرت زینب به عنوان اسیر نزد عبیدالله بن زیاد بردند، او که خود را پیروز این نبرد می دید، برای اینکه زخم زبانی به اهل بیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ بزند رو به حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ کرد و گفت: خدا را شکر می کنیم که شما را رسوا کرد و تکذیب نمود. حضرت هم در پاسخ، این جمله معروف خود را به زبان آوردند که «ما رأیت الا جمیلاً»: آن چه برای ما اتفاق افتاد رسوایی نبود بلکه همه زیبا و دل پسند بود و در ادامه هم فرمودند: شهدای کربلا کسانی بودند که خداوند، شهادت را برای آنها انتخاب کرده بود، و در روز قیامت، تو را به همراه آن ها در یک جا جمع کند تا هر کدام دلیل خود را بیاورید، و آن وقت خواهی دید که چه کسی پیروز است.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زینب گفت: ایشان نمونه یک انسان فرهیخته و عالمه ای بود و در کنار آن فضایل اخلاقی از جمله عفت در کلام، رفتار و ظاهر داشت.

وی گفت: امروز همه مردم فکر میکنند که عفت تنها ویژه بانوان است بلکه عفت در نگاه، عفت در کلام، عفت در رفتار و عفت در ظاهر همه این مسایل اختصاص به زن و مرد دارد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب نام حضرت زینب از سوی پیامبر اسلام یکی از راهبردهای ارتقای جایگاه زنان است گفت: پیامبر اسم زینب یعنی زینت پدر را برای این معصوم انتخاب کردند تا با فرهنگ و خرافات غلط اعراب برای ترجیح داشتن فرزند پسر بر دختر را از بین ببرد.

وی افزود: رسول خدا از هر طریقی درصدد بود تا با خرافات مبارزه کند واینگونه بود که حضرت زینب در مکتب جدش و پدر و مادرش رشد و تعالی یافت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha