پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش در سطح یک حوزه‌های علمیه را به عنوان بال دیگر آموزش‌ می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مدیران و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش در سطح یک حوزه‌های علمیه را به عنوان بال دیگر آموزش‌ می‌دانیم.

وی در ادامه افزود: پژوهش هم در موضوع و هم در ساختار و هم در مطالبی که عرضه می‌شود، جدای از آموزش نیست و این را در موضوعاتی که طلبه باید در سطح یک پژوهش کند مؤثر می‌دانیم.

تدوین کتاب برای ساماندهی آموزش پژوهش‌های حوزوی

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار داشت: در سطح یک ما به دنبال آموزش مهارت‌های عمومی هستیم، برنامه‌های پژوهشی مدارس حداقل مهارت‌های پژوهشی است که یک طلبه باید بداند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه جامع پژوهش بیان داشت: برنامه جامع پژوهش چند سال است برای سطح یک مصوب شده است و به دنبال تصویب آن برای سطح ۲ هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در بحث ساماندهی مهارت‌های پژوهشی سه جلد کتاب برای اساتید در حال تدوین است که به زودی منتشر می‌شود و یک جلد کتاب هم متناسب با زمان آموزشی تدوین می‌شود که در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

ضرورت راه‌اندازی کانون‌های پژوهشی

وی با اشاره به راهکارهای حمایت از مقالات پژوهشی طلاب ابراز داشت: یکی از راه‌های حمایت از مقالات طلاب، شرکت مقالات در جشنواره علامه‌ حلی است، راه دیگر راه‌اندازی نشریات مدارس است که از ۵۳ نشریه به بیش از ۹۰ نشریه رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تأکید کرد: یکی از راه‌های نهادینه شدن پژوهش در مدارس راه‌اندازی کانون‌های پژوهشی است که اگر مدیران، معاونان و اساتید پای کار بیایند سبب تقویت روحیه،‌ ایجاد انگیزه و نشاط برای حداقل‌های الزامی می‌َشود.

بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌ها

در بخش دیگری از این نشست، برخی از مدیران و معاونان پژوهشی مدارس، مراکز فقهی،‌ مراکز هدایت علمی و مراکز تخصصی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود درباره بحث پژوهش پرداختند.

برخی از دیدگاه‌ها و دغدغه‌های نمایندگان مدیران و معاونان به شرح زیر است:

_ تبیین اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه و تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.

_ رشد نسبی مراکز مجری طرح هدایت علمی و تربیتی (۶۵ مرکز) و شرکت طلاب در جلسات مشاوری علمی حداقل یک درس فقه و اصول و تقویت طلاب و عضویت (۶۷۳۳نفر) در طرح.

_ رشد نسبی شرکت طلاب و اساتید در کارگاه‌های مهارت روش تحقیق، تقریر نویسی و پایان‌نامه نویسی به صورت مجازی و حضوری در مدرسه دارالشفا هر دو هفته یک‌بار.

_ نبود زمان کافی برای پژوهش و همه‌وقت برای آموزش است، زیرا نظام آموزشی حوزه آموزش محور است نه پژوهش محور.

_ کمبود حمایت مادی و معنوی از تحقیقات و تقریرات طلاب.

_ کمبود فضای مناسب جهت اجرای برنامه‌های پژوهش.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha