یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی

حوزه / معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر انجام پژوهش‌های کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای گفت: در بیشتر مراکز به پژوهش‌های بنیادی بیشتر توجه می‌شود و به پژوهش‌های کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای کمتر توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نهمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع روان‌شناسی در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: یکی از اولویت‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه تبادل اندیشه در مورد مسائل پژوهشی و نظام مسائل در عرصه روانشناسی است.

وی با بیان این‌که نقش معاونت پژوهش نقش ستادی است و سعی بر برون‌سپاری است،‌ در ادامه افزود: اطلاع‌رسانی درباره دبیرخانه حمایت و فعالیت آن به مدیران علمی و پژوهشگران مرتبط یکی از اهداف برگزاری این جلسه است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به این‌که هدف از این جلسه این است که بتوانیم به موضوعات جدید برسیم، اظهار داشت: رسیدن به اجماع نخبگانی و گفتمان‌ سازی درباره مسائل پژوهشی و همچنین رویکرد مسئله‌ محوری از دیگر اهداف برگزاری این جلسه است.

وی با تأکید بر انجام به پژوهش‌های کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای خاطرنشان کرد: در بیشتر مراکز به پژوهش‌های بنیادی بیشتر توجه می‌شود و به پژوهش‌های کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای کمتر توجه می‌شود.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

توجه بیشتر به مسائل روانشناسی طلاب و حوزه، توجه به امور مشاوره در کنار مسائل روانشناسی و علوم تربیتی و اخلاق، توجه به متن آموزشی و توجه به اسلامی سازی علوم بخشی از مباحث و اولویت‌های مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

همچنین ضرورت تولید بسته‌های آموزشی در عرصه تقویت خانواده مبتنی بر آسیب‌شناسی، ضرورت ورود حوزه به عرصه آموزش خانواده در مقیاس ملی، ضرورت بررسی نظام مسائل نوجوان (فناوری، هویت، عاطفی، فکری، جنسی، سبک‌های پوشش ... )، ضرورت منظومه‌ سازی به عرصه‌های علوم روان‌شناسی با رویکرد اسلامی، ضرورت منظومه‌ سازی برای مکاتب روان‌شناسی قران‌ بنیان و ضرورت تفسیر روانشناسی قرآن بر اساس روانشناسی قرآن‌ بنیان بخش دیگری از نظرات شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست با بیان این‌که نظام مسائل ارائه‌شده از فضای اجتماعی کشور فاصله دارد و به آسیب اجتماعی توجه نشده است، گفت: اجتهاد باید در عرصه احکام روان‌شناختی و تربیتی نیز وارد شود و در روش پاسخ به مسائل قبل از پرداختن به مسائل بازنگری شود.

شایان‌ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه، کلام، مدیریت و ... را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha