سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
سلطانی

حوزه/ حجت الاسلام سلطانی گفت: بزرگترین مشکل مردم دغدغه معیشت است که هزار و یک خطا و لغزش درست کرده است؛ اگر طلبه در این زمینه محکم گام برندارد، قطعا نمی‌تواند در این زمینه به جامعه کمک کند، چرا که مردم از روحانی در زمینه رزق، الگو برداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی سلطانی در نشست «عقل معاش در زندگی طلبگی» در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) برگزار شد، اظهار کرد: بحث رزق در هر صنفی بحث مهمی است و در فقه هم به آن پرداخته شده است.

استاد حوزه اظهار کرد: در روایتی عمود و مثلث هستی جامعه را سه چیز «فقیه، حاکم مُطاع و خیّر و طبیب» تعریف نموده است؛ فقیه ناظر به نظام طلبگی و خروجی های حوزه های علمیه است، که در جهات مختلف باید کارشناسی شود، این صحبت ها سابقاً در نظام حوزه جزء واضحات بوده است.

حجت الاسلام سلطانی تصریح کرد: امروز علم باید در حوزه علمیه بازتعریف شود، علت این بازتعریف آن است که حوزه از لحاظ ساختاری جابجا شده و حتی علمیت حوزه نیز باید دوباره کارشناسی و بازبینی گردد، بحث رزق هم از آن بحث های مهم است که حتماً باید بازبینی شود.

وی خاطرنشان کرد: این طلب علم بحث بسیار مهمی است و در مرکز تخصصی فقه اصفهان در حال بررسی هستیم که طلبه‌های حوزه علمیه امروز مشغول چه کارهایی هستند و جایگاهشان کجاست و چه شرایطی باید جمع شود که صفت طالب علم بر ما صدق کند.

وی متذکر شد: بزرگترین مشکل مردم دغدغه معیشت است که هزار و یک خطا و لغزش درست کرده است؛ اگر طلبه در این زمینه محکم گام برندارد، قطعا نمی‌تواند در این زمینه به جامعه کمک کند، چرا که مردم از روحانی در زمینه رزق، الگو برداری می‌کنند.

استاد حوزه با بیان اینکه علما خیلی مراقب این جهات بوده‌اند، گفت: در مسأله معیشت، اول باید تحصیل علم و عبودیت کرد، همچنین برای طلبه، اول باید فضای علمی برای عمل صحیح را بسترسازی کرد سپس متذکر شد که طلاب با ترک گناه به وظیفه علمی خود عمل کرده تا رزقشان تامین گردد.

وی بیان کرد: نداشتن ایمان کافی، دلیلی برمشغول شدن به کاری غیر از طلبگی نیست، ساختار حوزه برای تمام شئون طلبگی تعریف دارد، به عنوان مثال شخصیت اخلاقی طلبه، شخصیت خانوادگی، شخصیت اقتصادی و شخصیت علمی طلبه و همه اینها با هم ارتباط دارند. آیت الله بهجت(ره) بیان می کردند «بهترین مربی طلبه، مطالعه تراجم و شرح حال علماست». معتقدم یکی از دلایل وجود گرایش معنوی در جامعه امروز همین کتابچه های زندگی علماست که در دست مردم است و می‌خوانند.

 بزرگترین مشکل مردم دغدغه معیشت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha