پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گیلان تصریح کرد: انسان قبل از این که به محکمه الهی دعوت شود و مورد محاسبه الهی قرار بگیرد، باید محاسبه نفس خودش را در همین دنیا انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام حسین رمضانی در جلسه هفتگی درس اخلاق در دو مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) و مهدویه رشت، اظهار کرد: طلبه‌ و یا هر انسان دیگری که در مسیر رشد و سلوک الهی قرار می‌گیرد باید قبل از این که به محکمه الهی دعوت شود و مورد محاسبه الهی قرار گرفته و باید محاسبه نفس خویش را در همین دنیا انجام دهد.

وی با اشاره به عبارت «حَاسِبُوا أَنْفُسَکمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»و «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»، گفت: این مهم سه فایده دارد که فایده اول انسان خرابی‌های خودش را خواهد شناخت، حق الناس‌هایی که به گردن دارد را شناسایی می‌کند و در صدد جبران آنها بر می‌آید. انسان در این دنیا محترمانه اشتباهات خودش را جبران کند بهتر از این است که در قیامت با تندی و تنبیه جبران کنند.

وی افزود: فایده دوم آن است که انسان توان و استعداد خودش را پیدا خواهد کرد، هنری که دارد اعم از خوبی و بدی را پیدا می‌کند، و در همین حد که بخواهد بدی‌های خودش را تبدیل به خوبی کند کافی است.

این استاد اخلاق حوزه، اضافه کرد: فایده سوم محاسبه، باعث می‌شود که انسان فلسفه وجودی خودش را بداند و مأموریت خودش را پیدا کند که در این عالم به درد چه چیزی می‌خورد؟ به درد کارهای خوب یا کارهای بد؟ انسان بعد از محاسبه و تفکر می‌داند که هرچیزی منتسب به خدا هست باقی می‌ماند و هرچیزی که منتسب نیست باقی هم نمی‌ماند.

حجت الاسلام رمضانی در پایان گفت: انسان چکار انجام دهد تا به گناه گرفتار نشود؟ انسان باید در هر حالت مرگ را در جلوی چشمانش ظاهر کند، و اگر باور کند که دیر یا زود باید از این دنیا برود به گناه گرفتار نمی‌شود.انسان باید با مرگ مأنوس باشد.

"محاسبه نفس" پیش‌درآمد حضور در محکمه عدل است

"محاسبه نفس" پیش‌درآمد حضور در محکمه عدل است

"محاسبه نفس" پیش‌درآمد حضور در محکمه عدل است

"محاسبه نفس" پیش‌درآمد حضور در محکمه عدل است

"محاسبه نفس" پیش‌درآمد حضور در محکمه عدل است

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha