یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
دکتر عبدالحسین کلانتری

کلانتری گفت: سخن از فرهنگ و تمدن نوین اسلامی بدون محوریت قرآن ناممکن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان کشور که در دانشکده علوم و فنون دانشگاه بین‌المللی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تدبر در تاریخ علم جهان گویای این واقعیت است که تاریخ، هویت، زندگی، دنیا و آخرت، پیشرفت و آینده ما مرهون قرآن است.

وی ادامه داد: علم، فرهنگ و ادب ما وامدار قرآن است. هر جا که با قرآن مأنوس بودیم عزت یافتیم و دوری از قرآن جز خذلان برای ما چیزی نداشته و نخواهد داشت.

کلانتری با بیان اینکه قرآن و مضامین قرآنی به تاریخ ما جهت داده و انقلاب اسلامی را شکل داشت، ابراز کرد: قرآن و مضامین قرآنی بود که در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و رویدادهای مهمی از این دست مردم و جوانان را به جوش و خروش آورد و موجب حفاظت از این مرز و بوم و ناموس و کیان وطن شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت از دل قرآن جوشیده و تا امروز ادامه دارد. نیاز امروز جامعه نیز استمرار همین فرهنگ است. غیرت دینی بدون تمسک به قرآن و مضامین قرآنی شعاری بیش نیست. قرآن به معنای واقعی کلمه حافظ ایران بوده و هست و حبل‌المتینی است که وحدت و یکپارچگی ایران را به صورت تاریخی حفظ کرده است.

وی افزود: اگر امروز صحبت از اندیشه و خرد ایرانی می‌شود بدون محوریت قرآن این ادعا، ادعایی بی بنیان است. صحبت از نوعی پایش است که در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و افق و آینده جامعه ایران را بسازد، این امر بدون تمسک به قرآن و مضامین قرآنی ناممکن است.

کلانتری با بیان اینکه قرآن به علم، عزت و هویت می‌بخشد، عنوان کرد: وقتی سخن از علم و فرهنگ و تمدن نوین اسلامی می‌شود بدون ارجاع به قرآن ناممکن است و قرآن است که محوریت دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: معارف قرآنی در حوزه علوم انسانی که با انسان و برساخته‌های فرهنگی و اجتماعی انسان در ساحات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مواجه است، اهمیت ویژه‌ای دارد. تا جایی که می‌شود ادعا کرد علوم انسانی اسلامی بدون تدبر در قرآن، توجه به معارف قرآنی و محوریت معارف قرآنی بی معنا است.

وی افزود: محوریت قرآن در علوم انسانی از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که نظریات در حوزه علوم انسانی نقش ویژه‌ای دارند که فراتر از نقش نظریات در حوزه علوم طبیعی است. در حوزه علوم انسانی نظریات بر سازنده واقعیت و تولید کننده انسان هستند. به طور طبیعی وقتی نظریه پردازی در این حوزه مبتنی بر آموزه‌های قرآنی باشد می‌توان انتظار داشت که در کوتاه مدت و به خصوص بلند مدت شاهد برساخت واقعیت‌هایی باشیم که تناسبی با نظام‌واره قرآن دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha