شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
حجت الاسلام محسن کهتری

حوزه/ حجت الاسلام کهتری، گفت: در فضای مجازی شرایطی موجود است که می‌توان با اندیشه‌های مختلف ارتباط برقرار کرد، در نتیجه باعث می‌شود که یک تسامح و تساهل در ذهن افراد پدید آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن کهتری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در صد و دهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با موضوع دین و فضای مجازی که برگزار شد، ضمن اشاره به تعریف هویت، گفت: هویت در واقع باعث تمایز و تشخیص انسان‌ها از یکدیگر می‌شود؛ نگاه انسان به آینده نیز بخشی از ارکان هویت را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بیش از ۸۵ یا ۹۰ درصد رفتاری‌های انسان تابع عادت‌های اوست؛ عادات و صفات بسیاری از مواقع، مانع از برخی رفتار افراد می‌شود.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، تصریح کرد: اگر هویت دینی فردی لطمه دار شود، نمی‌توان توقع داشت که در بازه زمانی طولانی بتواند یک شخصیت دین دار از خود نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر هویت‌های دینی در جامعه ما لطمه دار شود، اصل جامعه دینی دچار یک گسست می‌شود؛ دو قطبی‌ها، فاصله‌های اجتماعی، ناهنجاری‌ها و مشکلات جدی اجتماعی پدید خواهد آمد.

حجت الاسلام کهتری با اشاره به بیان داشت: با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دینی است لذا موضوع هویت دینی بسیار برجسته و حائز اهمیت می‌باشد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری شناختی فضای مجازی ادامه داد: یکی از اجزای مهم فضای مجازی این است که اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار مخاطبان و عموم مردم قرار می‌دهد به طوری که قابل قیاس با گذشته فضای مجازی نیست.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، اظهار داشت: طبق گزارشات به عمل آمده تا سال ۲۰۱۹ تقریباً دو سوم انسان‌ها به اینترنت و فضای مجازی دسترسی داشته‌اند؛ از جهت بارگذاری اطلاعات تا سال ۲۰۲۰ تقریباً ۴۴ زتابایت اطلاعات در فضای مجازی بارگذاری شده است.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر باورها، گفت: بنابر نظر کارشناسان از آنجایی که فضای مجازی اطلاعات بسیار زیادی در بازه زمانی طولانی در اختیار انسان قرار می‌دهد، به تدریج باعث تغییر باورها خواهد شد.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات تأثیرگذار فضای مجازی بر باورها، وجود محتوای حسی و تجربی، وابستگی به منبع یا نوع اطلاعات، باورسازی کنشی می‌باشد.

وی افزود: مخاطبان باید تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی را در کنار یکدیگر ببیند و شرایط را به نفع خود به کار گیرد.

حجت الاسلام کهتری بیان داشت: در فضای مجازی شرایطی وجود دارد که افراد می‌توانند فضاهای جدیدی را تجربه کنند؛ لذا باعث می‌شود افراد لایه‌های پنهان هویتی و شخصیتی خود را پیدا و بشناسند.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی در هیجانات گفت: گاهی محتوا به شکل علمی، متنی و کلی به شخص منتقل می‌شود؛ گاهی نیز محتوا به شکل مصداقی، جزئی و تجربی به مخاطب منتقل می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فضای مجازی زمینه ساز انتقال محتوا به شکل هنری، جزئی، مصداقی و تجربی است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری ماهیت محتوا در فضای مجازی بر روی هیجانات انسان ادامه داد: سرریزی احساسات از منبع اطلاعات یکی از موارد تأثیرگذار است؛ ما در فضای مجازی اطلاعات را از منبعی دریافت می‌کنیم که نسبت به آن منبع معمولاً یک هیجان و احساسی داریم.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی افزود: موضوع امکان سازی ارضای نیازهای پنهان انسان، یکی از ظرفیت‌های بزرگ فضای مجازی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: نیازهای ما منشأ لذت‌های ما هستند و لذت‌های ما منشأ محبت‌ها و علایق ما می‌باشند؛ علایق ما نیز منشأ سایر هیجانات ما هستند.

حجت الاسلام کهتری تأکید کرد: افراد بعد از مواجه طولانی مدت با فضای مجازی، دچار ابری از احساسات و عواطف می‌شوند که ویژه خود آنها است؛ آنها را نسبت به افراد دیگر متمایز می‌کند و همچنین بین آنها و هویت دینی شأن فاصله می‌اندازد.

وی افزود: از نقش‌های دیگر فضای مجازی بر هویت و شخصیت، تأثیر بر روی عادات و اوصاف انسان است؛ عادت‌ها بسیار بر روی رفتار و کنش اثر می‌گذارند؛ بنابراین باید توجه داشت که چه عواملی می‌توانند در درون ما پدیدآورنده یک صفت یا عادت شوند.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، اظهار داشت: در فضای مجازی شرایطی موجود است که می‌توان با اندیشه‌های مختلف ارتباط برقرار کرد، در نتیجه باعث می‌شود که یک تسامح و تساهل در ذهن افراد پدید آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha