دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
کد خبر: 1010128
۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
إيران وقطر يفتحان صفحة جديدة من العلاقات

حوزه/ کارشناس روابط بین‌الملل، گفت: سفر به قطر دارای قرارداد تفاهم‌نامه درزمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک بود که یکی از مهم‌ترین قراردادها، برداشته شدن ویزاهای دیپلماتیک بین دو کشور می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ثمانه اکوان در «سلام تهران» با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به قطر، گفت: در مجموعه سفرهای رئیس‌جمهور به منطقه، سفر به قطر بسیار اهمیت دارد؛ دارای قرارداد تفاهم‌نامه درزمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک است. برای حدود ۷ یا ۸ تفاهم‌نامه تدارک دیده بودند ولی آن‌قدر گفتگوهای دیپلماتیک، خوب پیش رفت که قراردادها به ۱۴ عدد رسید و یکی از مهم‌ترین قراردادها، برداشته شدن ویزاهای دیپلماتیک بین ۲ کشور می‌باشد مخصوصاً در حوزه‌هایی که مرتبط با دانشگاه‌ها است و این افراد می‌توانند در رفت‌وآمد باشند.

وی با اشاره به جزئیات روابط و قراردادهای منعقدشده، ابراز کرد: صداوسیمای ایران نیز یک تفاهم قرارداد همکاری با صداوسیمای قطر و فعالان فرهنگی قطر داشت. وزارت امور خارجه درزمینهٔ آموزش‌های دیپلماتیک و وزارت ارشاد اسلامی قراردادهایی را در زمینه‌های فرهنگی و آموزش‌های دیپلماتیک داشتند و تأکید شد که ما با یکدیگر روابط خوبی داریم و درزمینهٔ استراتژیک نیز روابط ما خوب است. از آن موقعی که قطر تحت محاصره کشورهای منطقه قرار گرفت ایران کمک بزرگی به قطر کرد و موقعیت خوبی پیدا کرده و حالا نیز قطر رابطه خوبی با ایران دارد. از نظر تجاری نیز با روابط اقتصادی باید همخوان باشد و همچنین روابط تجاری باید بیشتر و بیشتر توسعه پیدا کند.

اکوان درباره تیم‌های حاضر در جلسات، بیان داشت: تیم همراه فقط برای شبکه‌های گازی شرکت کرده بودند اما تیم همراه فقط از وزارت نیرو و نفت نبودند بلکه از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و بقیه قسمت‌ها نیز حضور داشتند و تیم‌های آن‌ها در جلسات صحبت کردند؛ در گفت‌وگوهای خود به توافق‌های مفیدی رسیدند و در حوزه‌های دیگر که تفاهم آمادگی همکاری وجود داشت گفت‌وگوهایی انجام گرفت و مقدمات کار انجام شد. درواقع یک اعلام آمادگی بود و جزئیات آن قرار است بعداً برنامه‌ریزی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha