پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
خانواده

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، دستیابی به خانواده موفق را وابسته به شناخت حقوق متقابل اعضا خانواده از یکدیگر دانست و گفت: بسیاری از مشاجرات و درگیری‌هایی درون خانوادگی به دلیل ناآگاهی از حقوق متقابل به وجود می‌آید.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق» با اشاره به اهمیت ایجاد روابط سالم در خانواده، دستیابی به خانواده موفق را وابسته به شناخت حقوق متقابل اعضا خانواده از یکدیگر دانست و اظهار داشت: بسیاری از مشاجرات و درگیری‌هایی درون خانوادگی به دلیل ناآگاهی از حقوق متقابل به وجود می‌آید، در حالی که در زندگی زناشویی اصل بر دوستی، مودت، صفا و از خودگذشتگی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر فردی بخواهد در زندگی زناشویی حقی را به خود اختصاص دهد، لازم است که همان حق را برای همسر خود در نظر بگیرید، گفت: در خانواده سالم، طرفین به تعهدات خود پایبند هستند و در برابر لغزش‌های دیگر اعضای خانواده، حساسیت‌های هیجانی و نابخردانه نشان نمی‌دهند.

حجت الاسلام حاجیلویی افزود: تا زمانی که انسان حق همسر خود را به جا نیاورد، نمی تواند توقع ادای حق را از همسرش داشته باشید، بنابراین حق و تکلیف ملازم یکدیگرند و فهم صحیح از زندگی مشترک همسر و حقوق متقابل، اساس تشکیل خانواده سالم است.

وی با بیان اینکه اگر این نگاه در زندگی حاکم شود، توقع‌ها هم دارای مرز مشخصی خواهد بود، مطرح کرد: اگر یکی از اعضای خانواده به تفریح، وقت آزاد، مطالعه یا رفتن به دنبال آرمان‌ها نیازمند است، به طور طبیعی دیگر اعضای خانواده هم نیازمند چنین حقی هستند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: اگر انسان همسر خود را امانتی الهی بداند و با رعایت حقوق او، زمینه آرامش و امنیت فکری، روحی و روانیش را در منزل پدید بیاورد، در مقابل همسر نیز می‌تواند با نیروی کامل، افکار سالم و روحیه پرنشاط وظیفه همسری را به جا بیاورد و محیط آرمانی برای تکامل یکدیگر و پرورش و رشد نسبی را فراهم کند.

وی با اشاره به دیگر حقوق متقابل در زندگی مشترک، همانند حق سکونت و زندگی در زیر یک سقف و کمک به تکمیل و تکامل یکدیگر، یادآور شد: البته برخی از موارد، حقوقی همانند حق نفقه و تامین معیشت و هزینه‌های متناسب با شأن و جایگاه زن، از حقوق اختصاصی زن بر شوهر و حق پیروی از شوهر، حقوق شوهر بر زن است.

حجت الاسلام حاجیلویی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی بر توسعه زندگی بسیار سفارش شده است، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در روایتی فرمودند: "نزدیک‌ترین شما به خدا کسی است که اخلاق نیکو و گشاده رو داشته باشد و پسنده ترین شما نیز نزد خدا کسی است که به شایسته‌ترین شکل به خانواده‌اش رسیدگی کند".

وی با بیان اینکه یکی از شایه‌ترین و پسندیده‌ترین افراد کسی است که به خانواده خود به خوبی رسیدگی کند، گفت: همسری که با پیگیری کارهای خانواده خود، در جهت رفاه مادی آنها تلاش می‌کند و در کنار رفاه مادی، آرامش روحی و روانی و اخلاقی خانواده را فراهم می‌آورد، مورد تایید اسلام است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا یکی از پایه‌های اساسی زندگی خانوادگی را شناخت حقوق متقابل و انجام آنها برشمرد و یادآور شد: در روایتی دیگر امام سجاد(ع) می‌فرمایند: "حق همسر بر تو این است که بدانی خداوند او را برای آسایش، آرامش، انس و نگهداری تو قرار داده است" و لذا زن و شوهری موفق هستند که نه تنها آبروی یکدیگر را حفظ می‌کنند، بلکه آرامش و آسایش را برای هم فراهم می‌آورند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha