سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی

حوزه/ گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی با ۲۵ اثر تاریخی، هنری و متبرک از عتبات عالیات به نمایش گذاشته شده که متعلق به عتبه علوی، عتبه حسینی، عتبه عباسیه، حرمین کاظمین و حرمین عسکریین علیهم السلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آستانه نیمه شعبان طی مراسمی با حضور حجت الاسلام مهدی احمدی معاون فرهنگی و حجت الاسلام علی اشرف عبدی مدیر حرم از «گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات» در تالار عترت موزه فاطمی رونمایی شد.

گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی رونمایی شد + تصاویر

حجت الاسلام والمسلمین احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس فاطمی در این مراسم با قدردانی از رویکرد محتوامحور و معرفت افزای موزه فاطمی، بر نشر معارف قرآن و عترت بر بستر موزه و با بهره گیری از آثار تاریخی و فرهنگی تاکید کرد و ایجاد گنجواره مرتبط با ائمه معصومین(ع) در تالار عترت موزه را کاملا شایسته، هدفمند و اثرگذار توصیف کرد.

حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی در مراسم رونمایی از این گنجواره در گفت‌وگویی اظهار کرد: در راستای تکمیل چیدمان جدید موزه فاطمی که در سال گذشته با الگوی «محتواگرای توحیدمحور» صورت گرفت، ایجاد «گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات» ایده پردازی و طرح ریزی شد و به لطف بانوی کرامت توفیق ایجاد و جانمایی آن در ایام شعبانیه حاصل و در آستانه نیمه شعبان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه موزه فاطمی از جذب و اهدای آثار تاریخی و متبرک مربوط به اماکن متبرکه و آستان های مقدس ایران، عراق، سوریه و دیگر ممالک اسلامی استقبال می کند، افزود: آثار اهدایی به موزه به نام اهدا کننده ثبت و نگهداری و پس از طی مراحلی به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس اداره موزه فاطمی با اشاره به اهمیت و ضرورت نمایش آثار تاریخی و متبرک، گفت: در روایات، شهر مقدس قم آشیانه و حرم اهل بیت (ع) عنوان شده و امروزه کانون تشیع و شیعیان است بنابراین بایسته بود که در روند چیدمان موزه فاطمی، با نمایش آثار تاریخی، هنری و متبرک مرتبط با آستان های مقدس جهان تشیع، زمینه آشنایی و تقویت معنویت گرایی و معرفت افزایی نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) را با چهار عنصر موزه، هنر، تاریخ و فرهنگ که امروزه زبان مشترک همه انسان ها است فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزاران نفر از شیعیان، مسلمانان دیگر فرق اسلامی و غیر مسلمانان از موزه آستان مقدس فاطمی که تنها موزه تاریخی هنری قم است، بازدید می کنند، گفت: این فرصت بسیار مغتنمی برای بازگویی آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی بر پایه آثار موزه ای است.

گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی رونمایی شد + تصاویر

حجت الاسلام مشکاتی، افزود: در گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات ۲۵ اثر تاریخی، هنری و متبرک از عتبات عالیات به نمایش گذاشته شده که این آثار متعلق به عتبه علوی، عتبه حسینی، عتبه عباسیه، حرمین کاظمین و حرمین عسکریین علیهم السلام است.

وی ادامه داد: ۲۰ اثر متبرک از این تعداد اهدایی سیدجابر مقدم نژاد خادم افتخاری حرم مطهر فاطمی و عتبات عالیات عراق است که ظرف چند سال گذشته و نیز امسال در روز تولد حضرت ابوالفضل العباس (ع) اهدا شده و مابقی از گنجینه متبرکات موزه فاطمی اثرگزینی شده است.

گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی رونمایی شد + تصاویر

رئیس اداره موزه فاطمی، افزود: قدمت عمده اشیاء و آثار تاریخی گنجواره آثار اماکن متبرکه متعلق به دوره های صفوی و قاجاری است و دیرینگی برخی از این آثار ارزشمند به دوره ایلخانی برمی گردد و البته برخی نیز مربوط به دوره معاصر است.

وی اضافه کرد: آثار چوبی مربوط به ضریح های امامان معصوم(ع)، خشت‌های متبرک، کاشی های قدیمی و متبرک، برخی آثار متبرک‌ سنگی مزین به نام مبارک ائمه اطهار(ع)، پرچم های برافراشته و متبرک عتبات عالیات و همچنین چند اثر هنری مرتبط با ائمه بقیع(ع) و امام زمان (عج) بخشی از آثار نمایش یافته در این مجموعه است که حس و حال معنوی خاصی به موزه فاطمی بخشیده است.

گنجواره آثار متبرک عتبات عالیات در موزه فاطمی رونمایی شد + تصاویر

حجت الاسلام مشکاتی، گفت: این گنجواره در طبقه اول موزه، ابتدای گنجینه وقف و واقفانِ تالار عترت ایجاد شده که با مشاهده این آثار متبرک، یک انس و عرض ارادتی نسبت به ساحت ائمه معصومین(ع) در انسان به وجود می آید که امیدواریم بازدیدکنندگان ایرانی و غیرایرانی از معنویت ویژه این مجموعه نفیس بهره ببرند.

گفتنی است: در مراسم رونمایی از این گنجواره از سیدجابر مقدم نژاد، اهداگر نمونه موزه فاطمی توسط معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تقدیر و تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha