یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 1014996
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
امام جمعه

نماینده ولی فقیه  با بیان اینکه صنایع و بازارهای داخلی نباید به دست بیگانگان بیفتد، گفت: بدون شک مصرف تولیدات آمریکایی که منجر به حمایت از اقتصاد آمریکایی می‌شود که با ما سر دشمنی دارد، حرام است؛ همان‌گونه که تضعیف صنعت داخلی نیز حرام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در دیدار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه علمای گذشته به این موضوع دقت داشتند که بازارهای داخلی به دست بیگانه نیفتد، اظهار کرد: ما هم تأکید می‌کنیم که صنایع و بازارهای داخلی نباید به دست بیگانگان بیفتد به طور مثال یکی از علما مصرف نوشابه پپسی را حرام اعلام کرد، چراکه بخشی از سود حاصل از فروش این نوشابه، به جیب اسرائیل می‌رفت.
وی افزود: مصرف توتون و تنباکو در کشور وجود دارد و گروهی از مردم این کار را انجام می‌دهند و هیچ‌گاه این موضوع به طور کلی متوقف نشده است، بنابراین نیاز داخلی وجود دارد و باید دقت داشت که این نیاز توسط تولیدات داخلی تأمین شود.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: بدون شک و بر مبنای فتوای آیت‌الله بروجردی، مصرف تولیدات آمریکایی که منجر به حمایت از اقتصاد آمریکایی می‌شود که با ما سر دشمنی دارد، حرام است؛ آمریکا دشمن حربی است، از سوی دیگر تضعیف تولید داخلی نیز که منجر به فروش محصولات خارجی به ویژه آمریکایی می‌شود، حرام است.
وی با بیان اینکه همه می‌دانیم که مصرف سیگار و تبلیغ آن کار صحیحی نیست، گفت: مصرف سیگار داخلی که دارای توتون خالص است و سود حاصل از فروش آن به جیب تولیدکننده داخلی می‌رود بهتر است از اینکه فروش سیگار خارجی با مضرات بیش‌تر در کشور افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه صنعت دخانیات ایران، قدمتی صدساله دارد، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۱ شرکت‌های خارجی وارد کشور شدند و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌اند که ۷۵ درصد از بازار داخلی را در اختیار گرفته‌اند؛ متأسفانه سهم ۶۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است.
محمد شیخان افزود: در گذشته بیش از ۵۰ هزار کشاورز در ایران به کشت توتون و تنباکو مشغول بودند که این عدد امروز به ۲ هزار نفر رسیده است؛ همچنین مصرف سالیانه تنباکوی داخلی در حال حاضر ۱۸ تن است که ۳ هزار تن آن تنباکوی سنتی است.
وی عنوان کرد: افزایش ظرفیت اشتغال، تولید ثروت برای کشور، جلوگیری از واردات و افزایش قاچاق از جمله مواردی است که با تقویت صنعت داخلی اتفاق می‌افتد.
مدیر مجتمع دخانیات استان اصفهان نیز در این دیدار اظهار داشت: این مجتمع، مهد تنباکوی کشور و تنها کارخانه تولیدکننده تنباکوی سنتی خاورمیانه است؛ مجتمع دخانیات اصفهان در حال تولید تنباکوی کاشانی، اصفهانی، خوانساری و صادراتی است و توانسته است با صادرات حدود ۸۵ تن تنباکو، ۴۰ میلیارد تومان سودآوری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    کشاورزان، فرش بافان و تولید کننده صنایع دستی برای صادرات آموزش ندیده اند و خود قادر به صادرات نیستند و از این خلاء، دلالان سوء استفاده کرده و ارزان می خرند و سود صادرات را می برند، باید با توانمند سازی تولید کنندگان داخلی در صادرات، تولیدکنندگان واقعی را حمایت کرد
  • زینعلی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    مصرف مواد اعتیادآور و خانمان سوز ظلم به خود و اعضاء خانواده است، و تولید آن با هدف سود و رقابت با محصولات اعتیادآور خارجی نیز جایز نبوده و باعث فساد در جامعه می شود. لذا با حذف مواد اعتیادآور نه تنها صنعت داخلی تضعیف نمی شود بلکه از هدر رفتن منابع انسانی و مالی جلوگیری می شود
  • ابراهیم IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    هر گِردی، گردو نیست و هر صنعتی، صنعت نیست
  • محمدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    صادرات کشور اسلامی و شیعه چه باید باشد؟ تنباکو!!! خسته نباشید.
  • مجتبی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    درود خدا بر روح پرفتوح میرزای شیرازی، آن مرجع عالیقدر که با یک فرمان خود، کمر امپراطوری دوران خویش را شکست
    • تابلو IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      تبلیغ علنی دخانیات کاملا رایج ! و هیچ جایی برای برخورد کافی وجود ندارد!
  • یا حق IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    صنعت داخلی بشرطی که خون ملت را تو شیشه نکنه، این چه صنعتیه تا میبینه رقیب خارجی نداره با مردمش مثل صهیونیست ها رفتار می‌کنه؟! تضعیف چنین صنعتگرانی اوجب واجباته، مثل خودرو و.... سالیانه سی هزار کشته، بس نیست؟!
  • منا IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    اصفهان صاحب صنایع دستی بسیار ارزشمند از جمله خاتم کاری، مینا کاری، مسگری، قلم زنی و زری بافی است که در دنیا بی نظیر است؛ پس تولید دخانیات و تنباکو در اصفهان حرام است و خیانت به صنعت داخلی است
  • میلاد IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    یعنی باید افتخار کنیم که کارخانه تنباکوی سنتی داریم؟!!