یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حریزاوی

حوزه/ شعار فعلی سازمان تبلیغات مسجد محله محور و محله مسجد محور است. در سند ملی مسجد در طول ۳۰ سال گذشته با مردم و کسانی که ابتکاراتی در مساجد داشتند مصاحبه شد و ما به یک دانش زیسته رسیدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حریزاوی در برنامه چشمه به تغییر کارکرد مساجد اشاره کرد و گفت: در گذشته مسجد در کنار محل عبادت، محل حل مشکلات اجتماعی نیز بوده است که متاسفانه بعد جنگ تحمیلی، مدیرانی با تفکرات لیبرالی و تکنوکراسی با تاسیس فرهنگسراها، شوراهای حل اختلاف، مراکز مشاوره و شوراهای محلات رقیبانی برای مساجد ایجاد کردند و این امر باعث شد تا کارکرد مساجد در حل مسائل تربیتی کاسته و به جامعه القا شود که مساجد برای حل مسائل جامعه نمی توانند نسخه دهند. بعد از دو دهه خدمات در شوراهای حل اختلاف مسئولان قضایی به این نقطه رسیدند که این ها باید به مساجد برگشته و جداسازی شوراها از مساجد اشتباه بوده است. اکنون بعد از گذشت دوره ۲۰ ساله مدیران تکنوکرات، مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است.

هرکسی که عالم است لزوما امام جماعت خوبی نیست

وی افزود: امام جماعت بودن یک فن است و هر کسی که عالم است لزوما امام جماعت خوبی نیست زیرا خود امامت که روانشناسی خاص و انس عجیبی دارد و باید بتواند با مردم انس بگیرد و مسجد را به دست مردم بسپارد.

استان بوشهر فقط ۲۰ درصد مساجد او امام جماعت دارد

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت:متاسفانه کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی کند زیرا باید به ده جا پاسخگو بوده و از طرفی حداقل های زندگی از جمله کرایه رفت و آمد او تامین نمی شود و در این مسئله باید چاره کرد... زیرا دولت در قبال دین مردم مسئول است.

حضور روحانیون در نقاط آسیب دیده

وی گفت: ما ۱۲ آسیب اجتماعی داریم و ۱۲۰۰ نقطه آسیب دیده که سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس خواسته رهبری به حضور روحانیون در پایگاه های اجتماعی و فرهنگی نقاط آسیب دیده اقدام کرده است. برای نمونه در شهرستان نکا امام جماعت یک مسجد با همکار مردم باعث شد تا میزان مصرف و توزیع مواد مخدر در محله کاهش شدید پیدا کند به طوریکه کلانتری آن محل به جمع آوری کانکس خود در آن محل اقدام کرد.

رونمایی از سند ملی مسجد در برنامه چشمه

حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی بیان کرد: شعار فعلی سازمان تبلیغات مسجد محله محور و محله مسجد محور است. در سند ملی مسجد در طول ۳۰ سال گذشته با مردم و کسانی که ابتکاراتی در مساجد داشتند مصاحبه شد و ما به یک دانش زیسته رسیدیم که عبارت است از مساجد موفق در کار اجتماعی و الان حدود ۲۴۰۰۰ جشنواره و مهرواره هایی تحت عنوان محله همدل برگزار می شود.

همه باید به وظایف خود در قبال مسجد عمل کنند

وی ادامه داد: همه باید وظایفشون را در قبال مسجد انجام بدن این درست نیست که تعدادی دستگاه در مساجد سهم دارند ولی پای مسئولیت های خود نیستند. کار خوبی که امسال رخ داد مدیر کل حقوقی سازمان اوقاف تمرکز ماموریتی خود در قبال مسجد را به سمت وقف داری و حفاظت منافع آن موقوفه برده اند و مدیریت درونی مساجد را به هیئت امنا و امام جمعه سپردند. متاسفانه به دلیل افتراقی که در بین دستگاه های متولی است باعث شده که جوانان فعالیت های خود را به بیرون از مسجد و تحت عنوان هیئت، باشگاه و... ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی افزود: بنده همین‌جا دعوت می کنم همه دستگاه هایی که در مسجد سهم دارند بیایند به پای سند ملی مسجد و به وظایف شفاف خود عمل کنند و اجازه دهند مردم مسجد را اداره کنند. امام جماعت یک عنصر مردمی است و به قول رهبری امام جماعت امام طبیعی مسجد است و هیئت امنا، بسیج، کانون های فرهنگی باید حول امام جماعت باشد و نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد تا باهم رقابت کنند. و این خلاف منطق امامت است.

وی گفت: نهاد رسیدگی به امور مساجد در ۱۱ استان مرکز دارد و در ۲۰ استان مرکزی ندارد و باید واگذار کند به دستگاه دیگر حرف ما این است هر دستگاهی مسئولیت و وظایف خودش را انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha