یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
مهدی توکلیان

حوزه/عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم گفت: انتخاب داوران این دوره بر اساس خِرَد جمعی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان در نشست هفتگی هنرمندان قم خاطرنشان کرد: انتخاب داوران این دوره بر اساس خِرَد جمعی صورت گرفت.

عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، تصریح کرد: برگزاری مسابقات، فستیوال ها و سوگواره ها با حضور هنرمندان نخبه و خبره و کارکشته، تحت عنوان داور جهت می گیرد؛ اگر یک داور توانست دیدگاهی اثرگذار و سازنده در انتخاب آثار برگزیند، حیات هنر به سمت کمال پیش می رود، اما اگر انتخاب آثار بر اساس یک اسلوب ناقص، جهت‌دار و غیرحرفه‌ای باشد، برگزاری جشنواره ها به ضرر هنر و روح متعالی آن خواهد بود؛ نکته مهم و قابل توجهی که داوران باید به خوبی دریابند که انتخاب آثار چه میزان سرنوشت‌ساز است؛ زیرا در ذهن شرکت‌کنندگان یک الگو برای رقابت های بعدی ایجاد می شود که به دست و ذهن آن‌ها جهت می دهد و چنانچه این جهت‌دهی به سمت کاربرد و اثربخشی در زندگی باشد، قابل تقدیر است و اگر عکس آن باشد، متاسفانه نقطه سیاهی در مسیر زندگی حرفه ای یک هنرمند است؛ داوران در رویدادهای مهم هنری و به طور خاص در جشنواره ها و مسابقه های مختلف در رشته های گوناگون هنرهای تجسمی، در روند کلی رویدادهای جمعی فرهنگی، هنری و رسانه ای تاثیرگذار هستند.

وی همچنین بر احساس «تعلق خاطر داشتن» به شهر و محله زندگی خود تاکید و بیان کرد: الحمدلله عکاسان قمی در عرصه های گوناگون تاکنون درخشیده اند.

توکلیان با اشاره به وجود «گذرها» در محله های قدیمی شهر قم و حکمت وجودی آنان افزود: محور این گذرها، یک مسجد بوده و در کنار آن مشاغلی قرار داشته و تمام مراودات مردم محله در زیر آن گذر انجام می‌شده است؛ ما به عنوان یک شهروند قمی، در این دوسالانه تا چه میزان توانسته‌ایم، این بافت قدیمی شهر که در حال از بین رفتن است را، عکاسانه و هنرمندانه در قاب نگاه نسل های بعد از خودمان تقدیم کنیم، چه میزان آثار عکاسانه با رویکرد پژوهشی را در تصاویر خود ماندگار کرده ایم؟

عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ادامه داد: بخش عمده ای از این جشنواره ها و دوسالانه های استانی، باید بازتابی تمام‌نما از فرهنگ و سنن و آیین های همان شهر و استان باشد.

وی با اشاره به اینکه استان قم ظرفیت زیادی در حوزه عکاسی دارد که در سایر استان ها نیست، گفت: در زمانی که معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بودم، به دوستان عکاس پیشنهاد دادم که «انجمن عکاسان آیینی» را تشکیل دهند، چرا که هم عکاسان قم آثاری در این زمینه دارند و هم در قم آیین های گوناگونی برگزار می شود، از سوی دیگر قم شهری مهاجرپذیر از نقاط مختلف کشور است و از حدود ۱۰۰ کشور در این شهر طلبه در حال زندگی و تحصیل علوم دینی هستند و وجود شهروندانی از تمام نقاط ایران اسلامی ظرفیت فوق العاده ای است.

وی اظهار داشت: هنگامی که اینگونه دوسالانه ها به عنوان «یک استان» رقم می خورد، یک بخش عمده‌اش این است که بازتابی از «همان استان» داشته باشد.

توکلیان تاکید کرد: در دوسالانه عکس هنرمندان قم، شایسته است که بیشتر آثار درباره فرهنگ و آیین های این استان باشد و ما را با هویت و فرهنگ قم بیشتر آشنا کند.

عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، گفت: عکاسان عصر دیجیتال و رسانه های نوظهور، «تاریخ‌نگاران مصور ایران» و در حال ثبت تاریخ تصویری کشورمان هستند.

وی افزود: همان طور که آثار به جا مانده از عکاسان قدیم قم که امروز به عنوان یک «سند» باقی مانده است و ما را با تاریخ و فرهنگ دوران گذشته آشنا می سازد؛ شما عکاسان، تاریخ‌نگار نسل فعلی ایران هستید و آثار شما انتقال‌دهنده فرهنگ و هویت امروز برای نسل های بعدی است و آیندگان بر اساس آثار شما گذر زمان و اتفاقات روزهای آغازین هزاره سوم هجری را به تماشا خواهند نشست و قضاوت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در آثار خود به بازارها، محله های قدیمی و فرهنگ مردم استان قم بیشتر بها بدهید و این ها را در آثارتان ماندگار کنید.

توکلیان اظهار داشت: فناوری های امروز، فضای عکاسی را باز کرده است و استادان علم ارتباطات و رسانه، از عکاسی به عنوان یک رسانه نام می برند و کسانی که عکس می گیرند، یک رسانگر هستند، چون با زبان تصویر و عکس در انتقال پیام نقش مهمی را عهده دارند.

عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم که از روزنامه‌نگاران و عکاسان است، خاطرنشان کرد: تاثیر یک عکس، بیشتر از یک مقاله و یک متن است و وجود عکس خوب در خوانش متن گزارش و خبر کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند.

وی گفت: دست اندرکاران این دوسالانه با همه سختی های موجود، تمام تلاش خود را به کار برده اند تا از همه ظرفیت ها و توانمندی های استان در برگزاری هر چه بهتر این دوسالانه، نهایت بهره برداری انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه کار داوری سخت است، افزود: داوری که خارج از استان قم می آید، شاید خیلی با این فضا آشنا نباشد و انتخابش بیشتر بر اساس چارچوب ها و استانداردهای عکاسی و تکنیک های عکاسانه باشد.

توکلیان تاکید کرد: یک رویداد فرهنگی و هنری مانند دوسالانه عکس که برگزار می شود، خلاهای موجود را نشان می دهد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با بیان اینکه نکات مثبت این رویداد را نیز ببینیم، اضافه کرد: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی یک نیاز است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha