پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی

حوزه/ مدیر کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی گفت: در حال حاضر از لحاظ کتب اسلامی-شیعی در جهان در رتبه نخست هستیم و ۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه موجود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی، عصر چهارشنبه در سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی که در کتابخانه آیت الله بروجردی برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم والد ما زمانی که در نجف بودند از پدرشان مقداری کتاب به ارث می رسد؛ ایشان می فرمودند که یک روزی من در بازار بودم و در یک کاروانسرای قیصریه مردم زیادی جمع شده بودند، پرسیدم اینجا چه خبر است که گفتند در اینجا کتب علمایی که از دنیا می روند فروخته می شود.

وی افزود: اغلب کتب را بیگانگان از کنسولگری انگلیس خرید می کردند که این برای والد ما سنگین آمد؛ برای خرید این کتب ایشان یک وعده غذا را کم کردند و با صوم و صلات استیجاری و کار و تلاش هزینه خرید را فراهم می کردند که این کتب امروز در کتابخانه موجود است.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی گفت: والد ما در سال های ابتدایی حوزه وقتی از نجف برای سفر به قم آمد، مرحوم حائری موسس حوزه قم بر ایشان تکلیف شرعی کرد که برای شکل گیری پایه های حوزه به قم بیایند؛ در آن زمان رضا خان با شکل گیری حوزه در قم مقابله می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی ادامه داد: رضا خان در آن زمان بیان کرد که من برای اجازه دادن به تاسیس حوزه، در جلسه ای از طلاب سوال می پرسم و هدف این بود که با طرح سوال های سخت، ناتوانی حوزه را مطرح کنند که مرحوم والد ما نماینده حوزه برای پاسخگویی به سوالات حکومت رضا خان بود.

وی ادامه داد: ما برای کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی زحمات فراوانی کشیدیم و این درحالی بود که در زمان والد ما کسی به کتب خطی اعتنایی نداشت.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی یادآور شد: متاسفانه در چند سال اخیر به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بی مهری هایی شد و ما در گذران امور به نوعی تنها هستیم؛ ما برای چاپ ۱۲ جلد کتاب مشکل مالی داشتیم که آیت الله سیستانی عنایت کردند و از ما حمایت کردند و بیان فرمودند که اسمی از ما روی این کتب نباید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی اضافه کرد: در حال حاضر از لحاظ کتب اسلامی شیعی در جهان در رتبه نخست هستیم و ۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه موجود است.

وی مطرح کرد: ما برای صدور کارت از کسی پولی دریافت نمی کنیم و کسانی که برای عکس برداری از کتب مراجعه می کنند، تنها هزینه عکس برداری از آن ها دریافت می شود.

مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ابراز کرد: ایجاد کتابخانه آسان است؛ اما ضامن بقا می خواهد؛ امروز بیش از نیمی از کتاب های ما وقف است.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی عنوان کرد: از سوی یونسکو برای تامین هزینه های کتابخانه مراجعه کردند و شرط آن ها این بود که سیاستگذاری کتابخانه با یونسکو باشد که این شرط پذیرفته نشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha