یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
میرسلیم

حوزه/ میرسلیم با بیان اینکه دقت نظر شورای نگهبان کم نظیر است، گفت: نظر شورای نگهبان در تشخیص صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات، فصل الخطاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های شورای نگهبان گفت: در این باره شورای نگهبان بسیار دقیق عمل کرده است، هرچند نمایندگان سعی می‌کنند که در هنگام تصویب قوانین با اخطارهای خود مانع مغایرت با احکام شرع و اصول قانون اساسی شوند ولی دقت نظر شورای نگهبان کم نظیر است.

وی افزود: در مواردی که مجلس بر مصوبهٔ خود اصرار می‌ورزد موضوع برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود که با حضور برخی شورای نگهبان بررسی لازم انجام می گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این بررسی‌ها معمولاً مبتنی است بر گزارش‌های مراجع قانونی و نیز بررسی‌های مستقلی که از طریق دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها صورت می‌گیرد، انجام می‌شود.

میرسلیم ادامه داد: نظر شورای نگهبان در تشخیص صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات، فصل الخطاب است. این وظیفه در چارچوب مقررات کنونی، به صورت نسبی موفق انجام گرفته است ولی می تواند بهبود یابد و دقیق تر شود، یعنی هم مانع حضور افراد واجد صلاحیت نشود و هم موُید حضور افراد فاقد صلاحیت نشود.

وی در پایان گفت: البته این بهبود مستلزم تصویب قانون جامع انتخابات است و علی‌رغم تذکرات مکرّر مقام معظم رهبری، اصلاح قانون انتخابات در میان دستورات کار مجلس، منتظر نوبت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha