چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه و حوزویان شئون و وظایف متعددی دارند که اقامه دین خدا مهمترین رسالت آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در جمع طلاب طرح میثاق طلبگی استان هرمزگان که در حوزه‌ علمیه الغدیر نراق برگزار شد با طرح موضوعی با عنوان «تصویری کلان و یکپارچه از عالم طلبگی»، مباحث و نکات کاربردی را برای طلاب پایه های اول تا سوم مدارس مختلف استان هرمزگان بیان کرد.

وی افزود: شما طلاب جوان به طور متوسط ۶۰ سال بهترین سرمایه خودتان یعنی عُمرتان را در عالم طلبگی سپری خواهید کرد، حضور روزانه در کلاس های درس آرام آرام شما را با حوزه آشنا می کند، اما اگر به موازات این حضور و آشنایی، دارای یک نقشه کلان باشید بدون تردید در کوچه پس کوچه های این مسیر طولانی دچار سردرگمی نخواهید شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شاید این سؤال مطرح باشد که «حوزه های علمیه برای چه به وجود آمده اند؟» ادامه داد: آنچه مسلم است حوزه های علمیه در طول تاریخ ناظر به نیازهای انسان شکل گرفته اند. نیاز بشر به خدا، دین و معنویت شاخص ترین نیازهای جامعه بشری به حوزه های علمیه است و طبق فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند؛ «إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ»، علما و روحانیون امتداد مسیر حرکت انبیای الهی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان کرد: نهاد روحانیت پدید آمد تا دین، دنیا و آخرت انسان تأمین شود و تمام شئون زندگی انسان دینی و با معنویت عجین گردد، لذا طلاب جوان باید هدف و قله ای را برای خود ترسیم کنند؛ دنبال کردن اهداف بلند نیاز به صرف توان فراوان و استقامت دارد و در زمانی نسبتاً طولانی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: اگر انسان قاعده حرکت را نداند و تحمل دشواری‌های راه را نداشته باشد بدون تردید از رسیدن به نقطه نهایی باز خواهد ماند. تنها با صبر و پایداری می‌توان به افق‌های دوردست و نقاط بلند دست یافت و خدای متعال نیز اهداف و آرمان‌های بزرگ را دوست دارد و صرف عمر را در راه به دست آوردن بهره‌های والا و بزرگ می‌پسندد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ادامه داد: آنچه گفتیم مربوط به همه انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی است. طلبه نیز در حیات صنفی خود باید به سمت یک غایت بلند در حرکت باشد و خود را برای رسیدن به قله‌ای مرتفع آماده کند. بسنده کردن به اهداف خرد و اکتفا به بهره‌های معمولی و دم دستی و خود را آماده اقدامات بزرگ ندیدن و شور حرکت عالی نداشتن، نشان از کوچکی شخصیت و پایین بودن قیمت انسان است. همان گونه که دل‌مشغولی‌های بزرگ و در سر پروراندن همت‌های عالی نشان از عظمت شخصیت و علو قیمت او است.

وی یادآور شد: مردان کوچک، صاحب همت و آرزوهای کوچک‌اند، با دنیایی حقیر و تمنایی خرد، ‌اما مردان پرقدرت و شجاع تمنایی بلند و همتی متعالی و بزرگ در سر می‌پرورند لذا با داشتن هدف و شناخت کلان و یکپارچه از حوزه به سمت قله های رفیع علمی گام بردارید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور به مدت ۱۲۰ دقیقه ملاقات و گفت وگو با طلاب جوان طرح میثاق مدارس علمیه هرمزگان پیرامون رسالت طلبگی و انتظار حوزه، جامعه اسلامی، نظام و انقلاب نکاتی را ارائه کرد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha