چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
تصاویر/ دومین همایش واکاوی اصالت میراث حدیث شیعه

حوزه / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در جریان مباهله و نزول آیه تطهیر و حدیث کساء خداوند حساب اهل بیت پیامبر را از دیگران جدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله ابوالقاسم علیدوست در دومین همایش علمی «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» که با حضور علما، اساتید و اندیشمندان حوزوی از سوی موسسه علمی فرهنگی امام هادی (علیه السلام) در مرکز همایش های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، ضمن اشاره به عظمت این همایش گفت:زمانی جامعه با کتاب سوزی شیعه روبه رو بوده، امروز برگزاری این همایش موجب احیاء احادیث شیعه شده است که بسیار اقدام موثری و کارآمدی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مباهله عنوان کرد:مباهله پیامهایی دارد، خداوند با مباهله می‌خواهد مرز سازی کند، ولی نمی‌خواهد بین بندگان دیوار ایجاد کند اما در جایی باید حسابها از هم جدا شوند، در جریان مباهله و نزول آیه تطهیر و حدیث کساء خداوند مسامحه ای نداشته و حساب اهل بیت پیامبر را از دیگران جدا کرده است.

وی ضمن اشاره به کتاب تفسیر القرآن العظیم بیان کرد: این کتاب که نوشته اب‍و ال‍ف‍داء اس‍م‍اع‍ی‍ل ب‍ن ک‍ث‍ی‍ر دمشقی در قرن هشتم است در اوج تمدن اسلامی نوشته شده و یکی از شاگردان ابن تیمیه است و با فضایل اهل بیت فاصله دارد، با این حال وقتی به آیه تطهیر می‌رسد آن آیه مبارکه را در هفت صفحه شرح می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر جایگاه تقیه در انتقال میراث تشیع مطرح کرد:ائمه(ع)ما چند کار نظری در رابطه با حفظ تراث تشیع در قالب تقیه انجام دادند،اهل بیت علیهم السلام میراث نبوی را حفظ کردند و آن ها در فرصت مناسب بیان کردند، مطلب و روایات را حساب شده به جامعه تحویل دادند به خصوص امامین صادقین علیهم‌السلام که علاوه بر بارش مطلب کار عمده ای که کردند رویش شاگردان بوده که همه در قالب تقیه بوده است.

وی در ادامه افزود: از دوران امام کاظم علیه السلام و از زمان عسکریین علیهم السلام پالایش احادیث را داریم، یکی از پالایش ها اصلاح روایاتی بود که برخلاف تقیه بودند بود، روایات مدارا دیگر احادیثی بود که در قالب تقیه صادر می‌شد ،مداراتی که ائمه ما می‌گفتند بعضی در قالب قضایای حقیقیه بودند و بعضی در قالب خارجیه بوده، بر اساس مذهب و باور افراد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha