یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
بق

حوزه / مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه منطقه کاشان گفت: حجاب تنها مخصوص زن‌ها نیست و مردها هم باید محجوب باشند و در جامعه بی مبالاتی نکنند و دل‌های نامحرمان را به خود گره نزنند، سر راه کسی ننشینند و خلاصه رهزن دلها و طاغوت خاطرها نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان حجت الاسلام میثم یوسفی مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌علمیه منطقه کاشان، امروز در کارگاه آموزشی حجاب و عفاف که در تالار دکتر فخیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، گفت: حجاب در جهان بینی اسلامی ما ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به همین امر اشاره و تاکید می فرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهی و روائی این موضوع به عنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزء وظایف اصلی زن مسلمان شمرده شده بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: مخالفت با اصل حجاب در واقع مخالفت با اصل دین و شرع محسوب می‌شود و ما معتقدیم که شهوت از غرائزی به شمار می‌ آید که در وجود آدمی برای بقاء نسل و جلب آرامش به ودیعت نهاده شده و لاجرم باید در مسیر اصلی خویش و در حدود شرعی و قانونی خود قرار بگیرد تا آثار مطلوب خویش را به بار آورد نه آنکه باگزاره‌هایی چون تعطیل کردن و یا انحراف و یا سوءاستفاده از آن که همه شان باطل و دور از عقل و شرع و سرچشمه گرفته از منیت شیطانی و نیز زمینه ساز فساد و هرج و مرج جنسی و دیگر عوارض خطرناک آن در جامعه روبرو شویم.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه منطقه کاشان افزود: می دانیم که بی حجابی نشانه ورود به ورطه بی عفتی و آلوده سازی عموم است و مفسده انگیزی بی حجابی (ولنگاری و بدپوششی) در جامعه و خانواده فراوان و انکار ناپذیر است و این خود یک انحراف و تجری از حدود و قوانین شرعی و عرفی جامعه محسوب می شود.

وی تصریح کرد: حجاب در کنار عفاف در معنای خاص ویژه زنان است، اما در معنای عام مردان را هم شامل می شود و اصلا یکی از معانی حجاب حجب و حیاء و عفت است چون در یک جامعه اسلامی مردان مسلمان هم حق ندارند بدون پوشش صحیح در انظار عموم ظاهرشوند.

حجت الاسلام یوسفی ادامه داد: حجاب تنها مخصوص زن‌ها نیست و مردها هم باید محجوب باشند و در جامعه بی مبالاتی نکنند و دل‌های نامحرمان را به خودگره نزنند، سر راه کسی ننشینند و خلاصه رهزن دلها و طاغوت خاطرها نشوند.

مدیر کل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه منطقه کاشان گفت: مفسده انگیزی امری صرفاً مربوط به یک جنس نمی شود، بلکه کاملا دو سویه و مرتبط به هم هستند و لذا محدود کردن بحث حجاب و مفهوم گسترده آن به یک وظیفه صرفاً زنانه نمی تواند ما را به نتیجه مطلوب دینی برساند چه آنکه واقع بینی، ظرافت و ژرف نگری در ساختار اجتماعی مبتنی بر عفاف اقتضا می کند که این پدیده همواره دو طرفه مورد بررسی و اهتمام قرار بگیرد؛ چنانکه قرآن کریم همیشه از زنان و مردان(هر دو)می خواهد در نگاه کردن و رعایت عفت حریم را رعایت کنند.

حجت الاسلام یوسفی یادآور شد: در نصوص و فتاوای متعدد هم حرمت نگاه و هم وجوب پوشش به عنوان تکلیفی دو سویه عموماً به جهت در امان ماندن همگان از مفسده انگیزی پدیده شوم بدحجابی و بی حیایی افراد چه زن چه مرد در جامعه مطرح شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که اسلام می خواهد که رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و بالاتر از همه فضیلت و معنوی زنان به حد اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری به عنوان یک عضو حد اعلای فایده و ثمر را داشته باشد، گفت: همه تعالیم اسلام از جمله مسئله حجاب بر این اساس است.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه منطقه کاشان گفت: براین اساس بحث ضرورت مسئله که باحجاب بودن نیازمند یک پیش زمینه ها و مجموعه بینش ها و دلایل انتخاب آن است که زن باید قبل از پوشش آن فرا بگیرد و این مطلب به عنوان مجهولات ذهنی و پرسش‌های پنهان و ناگفته بسیاری از بانوان و درست همان چیزی است که کمتر به آن توجه شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha