یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
پاپ

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صهیونیستها برای یورش بزرگ آماده شدند

یهودیان افراطی از صهیونیستها خواستند که به مناسبت آنچه «عید العرش» یهودی نامیده می‌شود، بزرگترین یورش را به مسجدالاقصی انجام دهند.گروههای افراطی صهیونیست برای یورش هر چه بیشتر شهرک‌نشینان اسرائیلی به مسجدالاقصی فراخوان دادند. بر اساس این گزارش، یهودیان افراطی از صهیونیستها خواستند که به مناسبت آنچه «عید العرش» یهودی نامیده می‌شود، بزرگترین یورش را به مسجدالاقصی انجام دهند. این یورش از فردا دوشنبه آغاز خواهد شد. گروههای افراطی صهیونیستی از تریبونهای اینترنتی و فضای مجازی برای انجام این فراخوانها استفاده کردند. این مراسم تا دوشنبه هفته آینده (۲۵ مهر) ادامه خواهد داشت. بنا بر این گزارش، صهیونیستها با چنین فراخوانهایی در تلاش هستند سه‌شنبه آینده بتوانند در یک روز، پنج هزار صهیونیست را وارد مسجدالاقصی کنند. پس از اشغال مسجدالاقصی در سال ۱۹۶۷، این برای نخستین بار است که چنین تعدادی از صهیونیستها به این مکان مقدس یورش خواهند برد. این در حالی است که حماس در واکنش به این تحرکات صهیونیستها خواستار حضور گسترده فلسطینی ها در مسجدالاقصی برای مقابله و خنثی کردن این تحرکات شد.

منبع: مهر

موشک بالستیک کره‌شمالی شلیک شد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره‌شمالی احتمالا یک موشک بالستیک دیگر شلیک کرده است. خبرگزاری یونهاب گزارش داد: ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد کره شمالی یک موشک بالستیک به سوی دریای شرقی ژاپن شلیک کرده است. گشت ساحلی ژاپن نیزاعلام کرد که کره‌شمالی یک موشک بالستیک دیگر شلیک کرده است. اداره ملی هوانوردی کره شمالی امروز (شنبه) اعلام کرد که آزمایش‌های موشک بالستیک این کشور «یک اقدام دفاعی منظم و برنامه‌ریزی شده» برای محافظت از کره شمالی و منطقه در برابر «تهدیدات نظامی مستقیم» آمریکاست. پیونگ یانگ در روزهای اخیر پرتاب‌های موشکی متعددی بر فراز خاک ژاپن انجام داده است که از جمله یک موشک بالستیک میان برد را می‌توان نام برد. این موشک سه روز پیش، از کره شمالی شلیک شد، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بر فراز ژاپن پرواز کرد و در اقیانوس آرام فرود آمد. ژاپن این اقدام را «خشونت آمیز» خوانده و وزیر دفاع این کشور در پاسخ به این اقدام گفته است تمام گزینه‌ها را برای کشورش محفوظ می‌دارد. کره جنوبی و آمریکا نیز روز بعد، در مانورهای مشترک، ۴ موشک زمین به زمین به سمت دریای شرقی ژاپن شلیک کردند. روز گذشته نیز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد افراد و نهادهای بیشتری که از کره شمالی حمایت کرده‌اند به لیست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.

منبع: خبرنگاران جوان

پاپ اروپا را «جنایتکار» خواند

پاپ رفتار اروپا با مهاجران را «جنایتکارانه» خواند. رهبر کاتولیک‌های جهان رفتار اروپا با مهاجرانی را که جان خود را برای عبور از دریای مدیترانه به خطر می‌اندازند، «نفرت‌انگیز و جنایتکارانه» توصیف کرد. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان رفتار کشورهای اروپایی با مهاجران و پناهندگانی که جان خود را برای عبور از دریای مدیترانه به خطر می‌اندازند، «نفرت‌انگیز و جنایتکارانه» خواند. وی با بیان این‌که «دور کردن مهاجران رسوایی آشکار است»، افزود: چنین رفتارهایی باعث تشویق مومنانی شد که در میدان سن‌پیتر واتیکان گردهم آمدند تا دون جووانی یاتیستا اسقف ایتالیایی که کلیسایی را برای کمک به مهاجران ایتالیایی در سال ۱۸۸۹ تاسیس کرد، به عنوان قدیس اعلام کنند. او همچنین به وضعیت اسفبار اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند، اشاره کرد که به گفته او «مشکلات بزرگی برای ما به همراه داشت».

منبع: ایسنا

حال آیت الله نوری همدانی مساعد شد

مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی از مساعد بودن حال این مرجع تقلید پس از عمل جراحی خبر داد و گفت: آیت الله نوری همدانی فردا مرخص می شود و به قم باز می گردد.حجت الاسلام محمدحسین شمس مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص بستری شدن این مرجع تقلید در یکی از بیمارستان‌های تهران اظهار داشت: آیت الله نوری همدانی جراحی مختصری داشتند که در حال حاضر حال عمومی ایشان مساعد و فردا نیز پس از ترخیص به قم باز می‌گردند. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت الله نوری همدانی عیادت کردند.

منبع: مهر

انبار موشک‌های «هیمارس» منهدم شد

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای هوافضای این کشور یک انبار نظامیان اوکراینی را نزدیک روستای «برزنگواتوئه» در منطقه نیکولایف منهدم کرده است. در بیانیه صادره از سوی سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است که در این انبار، بیش از ۲۰۰ راکت هیمارس و اورگان میلرز ( Uragan MLRS) ذخیره شده بود که همگی نابود شدند. بیانیه مذکور در این خصوص اضافه می کند: به دنبال یورش دقیق نیروهای هوافضای روسیه در منطقه برزنگواتوئه در منطقه نیکولایف، یک انبار مهمات تیپ ۶۱ پیاده نیروهای مسلح اوکراین از بین برده شد که در آن بیش از ۲۰۰ موشک برای سامانه های راکتی پرتاب چندگانه HIMARS امریکایی و همچنین Uragan ذخیره شده بود. خبرگزاری فرانسه چندی پیش با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود از تخصیص بسته جدید «کمک نظامی» آمریکا به اوکراین به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار خبر داد. توئیت خبرگزاری فرانسه در این خصوص به نقل از بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رسانه ای شده بود. پیشتر اعلام شده بود که در ادامه جنگ افروزی‌ های آمریکا در اوکراین، این کشور یک بسته تسلیحاتی دیگر را راهی کی یف می‌ کند. مقامات آمریکایی آگاه از موضوع هم اعلام کرده بودند که دولت واشنگتن در حال آماده‌ سازی بسته تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دلاری برای ارسال به اوکراین است، بسته‌ ای که به گفته منابع مطلع قرار بود به زودی اعلام شود. در همین ارتباط، کاخ سفید پیشتر اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرده تا بیش از ۹ میلیارد دلار برای کمک‌های بیشتر به اوکراین اختصاص دهد. «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این کمک ها در ۲ بخش ۴.۵ میلیارد دلاری برای تقویت توانایی‌ ها و تجهیزات دفاعی و بخش دیگر برای تقویت توان اقتصادی اوکراین پرداخت می‌ شود. از زمان روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، آمریکا بیش از ۱۵.۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است که اکثریت قریب به اتفاق این کمک ها با آغاز درگیری ها در اوکراین تخصیص داده شده است. بزرگنمایی درگیری ها در اوکراین و رساندن آن به حد رویارویی نظامی و ایدئولوژیک دو جبهه شرق و غرب، سیاستمداران غربی را وادار ساخته تا از هرچه دارند برای پیروزی در این جنگ بهره بگیرند.

منبع: مهر

لبنان نسخه نهایی توافق مرزهای دریایی با تل آویو را ارسال کرد

میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی در تماس تلفنی به او گفته است که نسخه نهایی پیشنهاد ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی طی ساعات آینده ارسال خواهد شد. وی در گفتگوی تلفنی با هوکشتاین در جریان آخرین نتایج تماس‌ها درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی قرار گرفت. بر همین اساس دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که میشل عون در تماس تلفنی با میانجی آمریکا درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. هوکشتاین در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات و بررسی‌ها به پایان رسیده و نظرات مشخص شده است و تا ساعاتی دیگر نسخه نهایی پیشنهاد را برای طرف لبنانی ارسال خواهد کرد. دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به اینکه طرف لبنانی نسخه نهایی پیشنهاد هوکشتاین را به دقت بررسی خواهد کرد تا برای اتخاذ تصمیم مناسب آماده شود، تاکید کرد که الیاس بوصعب، معاون نایب رئیس پارلمان، عون را در جریان جزئیات مذاکرات با میانجی آمریکایی طی سه روز گذشته قرار داده است. گفتنی است، هفته گذشته پیش نویس توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا به بیروت و تل آویو ارائه شد و مقامات لبنانی درباره آن ابراز رضایت مندی کردند. کابینه رژیم صهیونیستی نیز با وجود مخالفت نتانیاهو از این پیشنهاد استقبال کرد اما چند روز بعد مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی در موضوع ترسیم مرزها استعفا کرد، تا گمانه زنی‌ها درباره عدم رضایت تل آویو از توافق در این زمینه افزایش یابد.

منبع: مهر

نرخ بیکاری تابستان دو رقمی نشد

گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد نرخ بیکاری با ۰.۷ واحد درصد کاهش نسبت به تابستان سال گذشته و ۰.۳ واحد درصد نسبت به بهار سال جاری، به رقم ۸.۹ درصد رسیده است.نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠١ را منتشر کرد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨, ٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) معادل ٠.٧ واحد درصد و نسبت به فصل قبل (بهار ۱۴۰۱) معادل ۰.۳ واحد درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، در تابستان ١٤٠١ به میزان ٤١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) ٠.١ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته ۰.۱ واحد درصد افزایش یافته است. جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٧٧٩ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧٤ هزار نفر و نسبت به فصل گذشته حدود ۲۰۱ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠١، بخش خدمات با ٥٠, ٤ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٨ درصد و کشاورزی با ١٥.٨ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣, ٠ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) ٢.٧ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته یک واحد درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠١، ١٦, ٢ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ١٤٠٠، به میزان ١.٤ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته است. بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠١، ٩, ٢ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٦ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

منبع: مهر

مجلس با دوفوریت لایحه متناسب سازی حقوق رای مثبت داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری موافقت کردند.در جلسه علنی (یکشنبه ۱۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در دستور کار قرار گرفت که نمایندگان با ۲۲۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند. حجت الاسلام علیرضا سلیمی در مخالفت با دو فوریت لایحه مذکور گفت: در ماده واحده این لایحه آمده است که فقط شامل کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری می‌شود و سوال ما آن است که وضعیت سایر کارمندان چه می‌شود؟وی بیان کرد: همچنین بر اساس این لایحه قرار بر این است که فقط ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شود که با تورم جامعه هیچ سنخیتی ندارد. علاوه بر این طبق این لایحه قرار است فقط ۲.۵ درصد به حقوق حقوق بگیران اضافه شود. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما با افزایش حقوق کارمندان مخالف نیستیم بلکه معتقدیم باید یک اقدام سریع و جدی برای ترمیم حقوق کارمندان انجام شود و نباید کار شکلی انجام شود. نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که دولت این لایحه را آورده است، امکان اصلاح آن از سوی مجلس بسیار کم است و دست مجلس بسته است. این لایحه نمی‌تواند مشکلات حقوق بگیران را حل کند و دولت باید به صورت جدی تر در جهت ترمیم حقوق کارمندان گام بردارد. در ادامه جلسه، محمد رضا پورابراهیمی در مخالفت با دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اظهار داشت: ما در حال حاضر شاهد تبعیض در پرداخت حقوق شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستیم و دولت باید لایحه‌ای برای ایجاد عدالت در پرداخت‌ها به مجلس ارائه کند. وی تأکید کرد: ما حتماً موافق هستیم که حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان افزایش یابد؛ چرا که دریافتی آنان با نرخ تورم کشور همخوانی ندارد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم که این مسئله با مدیریت تورم محقق می‌شود. اگر حقوق‌ها زیاد شود اما تورم کنترل نشود، هیچ فایده‌ای ندارد. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر موتور تورم خاموش شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که قدرت خرید مردم افزایش یابد، تصریح کرد: اگر مدیریت تورم مدنظر قرار نگیرد، افزایش حقوق‌ها نمی‌تواند مشکلات را حل کند. در ادامه جلسه، حسن لطفی در موافقت با دو فوریت لایحه مذکور گفت: در حال حاضر شاهد گرانی‌های لحظه‌ای و افسار گسیخته هستیم که زندگی کارمندان و بازنشستگان را بسیار سخت کرده و سفره آنان تنگ شده است. وی بیان کرد: کارمندی که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و باید برنج کیلویی ۱۰۵ هزار تومان بخرد، آیا می‌تواند زندگی خود را اداره کند؟ بازنشسته ای که حداقل حقوق را می‌گیرد چگونه باید زندگی خود را بگذراند؟عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان دولت اظهار داشت: برخی از دستگاه‌ها خود را از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی کرده اند و حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. انصاف نیست که عده‌ای از کارکنان دولت در رفاه کامل باشند و عده‌ای در فقر زندگی کنند. لطفی تأکید کرد: اگر شاهد فساد اداری هستیم، به دلیل بی توجهی به وضعیت معیشتی کارکنان دولت است. اگر می‌خواهیم از فقر کارکنان دولت و بازنشستگان جلوگیری شود، تقاضای بنده از همکاران این است که با این لایحه موافقت کنند. در ادامه جلسه مهرداد گودرزوند در موافقت با دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اظهار داشت: از دولت می‌خواهم منابع این لایحه را افزایش دهد تا متناسب با شرایط کشور بتوانیم حقوق کارکنان دولت را افزایش دهیم و تورم جبران شود. وی ادامه داد: البته افزایش حقوق کارکنان دولت نباید به نحوی صورت گیرد که منجر به افزایش تورم شود. دولت علیرغم تلاش‌هایی که کرده، نتوانسته تاکنون تورم را کنترل کند. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که تورم کنترل نشود، افزایش حقوق‌ها نمی‌تواند جایگاه خودش را پیدا کند. گودرزوند گفت: توقع ما از دولت این است که منابع بیشتری برای تحقق این مسئله در نظر گیرد و باید متناسب سازی حقوق کارکنان لشکری و کشوری و بازنشستگان براساس نرخ تورم انجام شود. وی بیان کرد: دولت عزم دارد بخشی از تورم جامعه را جبران کند و همه می‌دانیم حقوق‌های پرداختی در حال حاضر کافی نیست. این لایحه می‌تواند به همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کمک شایانی کند. همچنین در ادامه جلسه، محسن زنگنه طی اخطار قانون اساسی درباره لایحه مذکور گفت: در این لایحه به منابع اشاره نشده و فقط هزینه‌ها آمده است. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر منابع این لایحه به صورت عدد و رقمی و درصدی نیامده و بنابراین مجلس حق هیچ گونه تغییر و دخل و تصرف در آن را ندارد. علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این نماینده گفت: اخطار شما وارد نیست و طبق هماهنگی‌هایی که با دولت انجام شده، قرار است جزئیات این لایحه در کمیسیون و صحن مجلس مورد بررسی دقیق قرار گیرد و می‌توانیم آن را کاهش و افزایش دهیم.

وزارت کشور با اغتشاشگران اتمام حجت کرد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن هشدار به آشوبگران گفت: از امروز به بعد دستگیرشدگان صحنه اغتشاشات، تا زمان محاکمه آزاد نخواهند شد. سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگویی ضمن هشدار به آشوبگران، گفت: از امروز به بعد دستگیرشدگان صحنه اغتشاشات، تا زمان محاکمه دیگر به هیچ وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌های آن‌ها به‌سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آن‌ها صادر خواهد شد. وی گفت: روز گذشته جز در شهرهای تهران و سنندج که شاهد ناآرامی‌های مختصری بودیم، در تمام کشور آرامش و امنیت کامل برقرار بود و حقیقتاً دشمن در این توطئه جدید نیز با شکست مواجه شده است. معاون امنیتی وزیر کشور گفت: ان‌شاءالله این مسائل اخیر به‌زودی حل می‌شود و با بقایای اغتشاشگران برخورد خواهد شد تا اندک ناآرامی‌های باقی‌مانده تمام شود.

منبع: خبرنگاران جوان

پیشرفته‌ترین پای مصنوعی جهان ابداع شد

محققان دانشگاه یوتا پیشرفته‌ترین پای مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی را ابداع کردند. شرکت «اوتوباک» بزرگترین تولید کننده پروتز جهان اعلام کرده برای ارائه جهانی این پروژه با آن‌ها همکاری می‌کند. در حساب کاربری رسمی توئیتر دانشگاه آمده است: «آزمایشگاه مهندسی بیونیک» ما «پای بیونیک یوتا» را ابداع کرده ایم که پیشرفته‌ترین پای بیونیک جهان است. اکنون با پیشروترین تولید کننده پروتز در جهان همکاری می‌کنیم تا این پروتز را برای افراد فراهم کنیم. به نقل از اینترستینگ انجینرینگ،توماسو لنزی استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه مهندسی بیونیک این دانشگاه می‌گوید: هدف ما از این همکاری ارتقا و ترکیب فناوری‌های نوین مانند رباتیک، هوش مصنوعی، مهندسی عصبی با فرایندهای تولیدی، خدمات درمانی و مراقبت از بیماران است. ما می‌خواهیم مطمئن شویم فناوری‌های نوین با سرعت زیاد از آزمایشگاه به بازار عرضه می‌شود. پای بیونیک یوتا موتورها، پردازشگرها و هوش مصنوعی نوین را ترکیب می‌کند تا فردی که دچار قطع عضو شده بتواند قدرت انجام فعالیت‌های یک فرد عادی را داشته باشد. افراد دچار قطع عضو روی پای سالم خود تکیه می‌کنند تا قسمت بالای بدن شان را با کمک پروتز جابجا کنند که این امر خود چالش برانگیز است. اما با کمک پای بیونیک یوتا این فرایند راحت‌تر می‌شود، زیرا پروتز قدرت بیشتری برای تسهیل حرکت دارد. لنزی در این باره می‌گوید: اگر فرد سریع حرکت کند، پروتز جدید نیز سریع حرکت می‌کند و به او انرژی می‌دهد یا به طور خودکار اندازه گام‌ها روی پله را تنظیم می‌کند یا می‌تواند به فرد کمک کند راحت‌تر از روی موانع گذر کند. این پروتز مجهز به حسگرهای گشتاور و نیرو است که به طور خاص برای آن طراحی شده اند. همچنین حسگر سرعت و ژیروسکوپ نیز در پای مصنوعی به کار رفته است. این حسگرها به یک پردازشگر رایانشی متصل هستند که داده‌های به دست آمده را به حرکاتی در مفاصل پروتز تبدیل می‌کند پای مصنوعی مذکور براساس داده‌های واقعی قدرت را برای موتورهای مفاصل تامین می‌کند و در نتیجه در راه رفتن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا گذر از روی موانع به کاربر کمک می‌کند. سیستم انتقال هوشمند پای مصنوعی موتورهای الکتریکی را به مفاصل رباتیک متصل می‌کند. این سیستم ارتقا یافته فعالیت هر مفصل را ارتقا می‌دهد.

منبع: خبرنگاران جوان

استرس به کمک سرطان آمد

پژوهشگران کالج پزشکی جورجیا در پژوهش جدیدشان اظهار کرده‌اند که استرس مزمن، خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند استرس نه تنها بر ذهن، بلکه بدن نیز تاثیر می‌گذارد. به گفته پژوهشگران کالج پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می‌تواند در مقابل این شرایط مقاومت کند، اما استرس مزمن خطرات زیادی به همراه دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زمان افزایش دهد. به نقل از اس اف،دکتر "جاستین خاویر مور" (Justin Xavier Moore)، همه‌گیرشناس کالج پزشکی سرطان جورجیا گفت: در پاسخ به عوامل استرس زا خارجی، بدن شما هورمون استرسی به نام کورتیزول ترشح می‌کند و پس از پایان استرس، این سطوح باید پایین بیایند. با این حال، اگر استرس‌های روانی-اجتماعی مزمن و مداوم دارید که هرگز به شما اجازه نمی‌دهند آرام شوید، در اینصورت این امر می‌تواند باعث فرسودگی بدن شما در سطح بیولوژیکی شود. در این پژوهش، مور و گروهش، این اثرات بالقوه مضر را با انجام یک تحلیل روی یک پژوهش که در گذشته انجام شده بود و شامل اطلاعات بیش از ۴۱ هزار نفر بود، مورد ارزیابی قرار دادند. این پژوهش شامل داده‌های ۴۱ هزار نفر بود که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۹ جمع‌آوری شده بود. فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (مجموع کلسترول‌های موجود در خون)، هموگلوبین A ۱ C (یک نشانگر مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیارهای ارزشمند عملکرد کلیه) و پروتئین واکنشی C (یک نشانگر اصلی التهابی)، از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفته بودند. بررسی این مقادیر به پژوهشگران کمک کرد تا بار آلوستاتیک بدن یا فرسودگی را تعیین کنند. بار آلوستاتیک (Allostatic load)، فرسودگی بدن است که وقتی فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می‌گیرد، جمع می‌شود. این اصطلاح در سال ۱۹۹۳ توسط "بروس مک ایون" و "ستلار" ابداع شد و نشان‌دهنده اثرات فیزیولوژیکی پیامدهای مواجهه مزمن با نوسان یا افزایش عصبی یا غددی عصبی است که در پاسخ به قرارگیری مزمن یا طولانی‌مدت در معرض استرس است. شرکت‌کنندگانی که نمره سه یا بالاتر را داشتند، وارد دسته بار آلوستاتیک بالا می‌شدند. پژوهشگران، داده‌های شرکت‌کنندگان را با داده‌های شرکت‌کنندگان مرکز شاخص ملی مرگ که توسط مرکز ملی آمار بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تنظیم می‌شود، مقایسه کردند تا مشخص کنند چه افرادی در اثر سرطان جان خود را از دست داده‌اند و چه زمانی این اتفاق افتاده است. پژوهشگران دریافتند که حتی بدون تعدیل متغیرهای مخدوش‌کننده مانند سن و نژاد، افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، ۲.۴ برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایینی دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. پس از کنترل سن، پژوهشگران دریافتند افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، همچنان ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. این بدان معناست که اگر یکی از دو جوان ۲۰ ساله، بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ آن فرد در اثر سرطان، بسیار بیشتر از دوستش خواهد بود.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا در سوریه مورد حمله راکتی قرار گرفت

تروریست‌های سنتکام از حمله راکتی به نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه خبر دادند. نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» مدعی شدند نظامیان آمریکایی در منطقه «التنف» در جنوب سوریه مورد حمله راکتی قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، راکت پرتاب‌شده در بیرون پایگاه آمریکا منفجر شد و هیچ نظامی آمریکایی یا نیروهای متحد واشنگتن در این حادثه کشته یا مجروح نشده‌اند. سازمان تروریستی سنتکام همچنین با بیان این‌که در حال بررسی و تحقیق درباره این حمله است، اعلام کرد چند راکت دیگر در محل شلیک پیدا شده‌اندپیش از این خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده بود وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که آمریکا باید فوراً نیروهای غیرقانونی خود را از خاک سوریه خارج کند و از حمایت از تروریست ها، مزدوران و شبه‌نظامیان جدایی طلب که برای تحقق اهداف و منافع محدود خود از آن‌ها استفاده می‌کند، دست بردارد.در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: سوریه حق خود برای دریافت غرامت از واشنگتن برای تمام غارت و خساراتی که در نتیجه آن ایجاد کرده را محفوظ می‌داند. منابع محلی مستقر در شمال شرق سوریه روز گذشته (شنبه) اعلام کردند نظامیان آمریکایی ۵۰ تانکر دیگر از نفت سوریه را ربودند و بعد از عبور از گذرگاه غیر قانونی «المحمودیه» به پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق منتقل کردند.

منبع: خبرنگاران جوان

عملیات شهادت‌طلبانه در اراضی اشغالی به وقوع پیوست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انجام عملیات شهادت‌طلبانه و تیراندازی در مرکز فلسطین اشغالی خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در شهر «اللد» در مرکز فلسطین اشغالی خبر دادند. عملیات شهادت‌طلبانه امشب در نزدیکی این شهر هم شامل تیراندازی و هم حمله با سلاح سرد بوده است. به گزارش المیادین، همچنین در تیراندازی در ایست و بازرسی ورودی شهرک شعفاط در شمال قدس اشغالی۲ صهیونیست شهرک نشین زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. منابع عبری زبان اعلام کردند که مجری عملیات امشب در منطقه العاد در شرق تل آویو به ضرب گلوله نیروهای صهیونیست به شهادت رسیده است. شبکه دوازده رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که یک عملیات زیرگیری با خودرو در محله «الطور» در قدس اشغالی نیز اجرا شده است که هیچ صهیونیستی در آن زخمی نشد. ساعاتی پیش هم فلسطینی‌ها در ادامه عملیات‌های مقاومتی که درحال حاضر به اقدامی روزانه درپی جنایات اشغالگران تبدیل شده است دو خودروی حامل شهرک نشینان صهیونیست را در نزدیکی شهرک «عزون» در شرق «قلقیلیه» را هدف تیراندازی قرار دادند.

منبع: خبرنگاران جوان

وحدت مردم و هوشیاری پلیس توطئه دشمنان را خنثی کرد

وزیر کشور در سفر به سیستان وبلوچستان گفت: با وحدت و همدلی مردم و هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی توطئه دشمنان در ایجاد فتنه انگیزی خنثی شد. آقای وحیدی با حضور در بین کارکنان انتظامی استان ضمن تبریک هفته فراجا و تشکر از زحمات و تلاش کارکنان انتظامی در ایجاد امنیت در کشور گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دشمنان وحدت بین مسلمین قصد داشتند در جنوب شرق کشور اقدام به روشن کردن آتش فتنه در بین مردم این خطه کنند که با هوشیاری مردم و وحدت مثال زدنی در استان و همت و تلاش دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این توطئه‌ها خنثی شد. وحیدی در ادامه سخنان خود افزود: پلیس نهادی برآمده از متن مردم و انقلاب اسلامی است که با تکیه بر اخلاق، صلابت، اقتدار و مجهز شدن به فناوری‌های نوین برای مقابله با عاملان ناامنی و شرارت در کنار سایر دستگاه‌های امنیتی کشور، نقش اثرگذار و مهمی را در تامین امنیت پایدار ایفا کرده است. وزیر کشور با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد قوم بلوچ که فرمودند من در میان قوم بلوچ زندگی کرده ام و آن‌ها عمیقا به جمهوری اسلامی وفادار هستند افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان قصد تفرقه اندازی قومی و مذهبی را در استان سیستان و بلوچستان داشتند کما اینکه در جنگ تحمیلی نیز صدام با اعزام عوامل جاسوسی در همان ابتدای جنگ قصد فتنه انگیزی در این خطه را داشت. وی تصریح کرد: اغتشاشات اخیر شهر زاهدان که توسط گروهی اغتشاش گر و آشوب گر که متاسفانه خسارات زیادی به شهر وارد کردند، واقعه بسیار دردناکی بود و حافظان و مدافعان امنیت کشور مورد حمله واقع شدند و خساراتی به مردم وارد شد، اما آنچه مهم هست دشمنان وحدت و امنیت چه آن‌هایی که در قالب دولت‌های حامی تروریست هستند و چه تروریست‌هایی که در خارج از مرز در کمین نشسته اند نمی‌خواهند وحدت شیعه و سنی و بلوچ و غیر بلوچ و آرامش و امنیت این منطقه را ببینند. وزیر کشور در پایان افزود: اکنون نیز که دشمنان و جریان نفاق همصدا و متحد در برابر ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی صف آرایی کرده و به بهانه واهی به دنبال بر هم زدن آرامش کشور و تشویق به ناامنی و اغتشاش با هدف ممانعت از پیشرفت و رشد همه جانبه کشور هستند، مدافعان امنیت همچون همیشه با چشمانی بیدار و آگاه به نیات و اهداف دشمنان و با روحیه انقلابی و پاسداری از ارزش‌های دینی و الهی، نقشه دشمنان را خنثی ساخته و بار دیگر به جهانیان نشان دادند که حراست و دفاع از امنیت عمومی، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: شبکه خبر

برق اهواز به حالت عادی برگشت

مدیر روابط شرکت توزیع برق اهواز گفت: شبکه برق کلانشهر اهواز که به دلیل رطوبت بالا در صبح امروز یکشنبه در مناطقی قطع شده بود به حالت عادی برگشت.به نقل از اداره برق خوزستان، علیرضا شکرخدایی روز یکشنبه با اشاره به قطع برق در برخی نقاط شهر اهواز به دلیل رطوبت بالا، اظهار داشت: شبکه برق کلانشهر اهواز که به دلیل رطوبت بالا در صبح امروز یکشنبه در مناطقی قطع شده بود به حالت عادی برگشت. وی افزود: بامداد امروز شاهد ورود مه بسیار غلیظ همراه با رطوبت زیاد در سطح شهرستان اهواز بودیم که برخی از خطوط شبکه برق را متاثر از خود کرد و به منظور ایمنی و جلوگیری از بروز حادثه روی شبکه برق و لوازم خانگی شهروندان، دیسپاچینگ مرکز در یک عملیات پیشگیرانه اقدام به خاموش کردن اضطراری برخی خطوط کرد.مدیر روابط شرکت توزیع برق اهواز ادامه داد: با بالا آمدن خورشید و کاهش میزان رطوبت، پس از دریافت ضمانت شبکه، کلیه خطوط به ترتیب براساس ایستگاه های تغذیه کننده خطوط ۱۱ و ۳۳ هزار ولت وارد مدار شده و هم اکنون وضعیت به حالت عادی در آمده است. از ساعات اولیه امروز یکشنبه بر اثر رطوبت ۱۰۰ درصدی ناشی از مه غلیظ صبحگاهی، برق برخی مناطق کلانشهر اهواز قطع شد. کلانشهر اهواز ۶۰۹ هزار مشترک برق دارد که شامل ۵۵ هزار مشترک روستایی، ۸۵ هزار مشترک تجاری، ۲ هزار مشترک صنعتی، یک هزار و ۵۰۰ مشترک کشاورزی و ۲۵ هزار مشترک عمومی است.

منبع: تسنیم

ایران و روسیه به توافق نهایی رسیدند

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس همکاری‌های ترانزیتی ایران و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به‌همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل‌ونقل است. صادرات و واردات در این زمینه مهم است که در اجلاس همکاری‌های ترانزیتی جلسات کارشناسی در این رابطه برگزار شد. وی با بیان اینکه تصمیمات بسیار خوبی در گروه کارشناسی اتخاذ شد، افزود: در ۴ موضوع مسیر ترانزیتی سبز، اعطای ویزای یک‌ساله به دست‌اندرکاران ترانزیت، یکسان‌سازی تعرفه بین کشورها و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت در اجلاس امروز مطرح شد و از وزرا و هیئت‌های نمایندگی کشورها خواستیم در این رابطه همکاری لازم را انجام دهند. وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران تکمیل نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است، در زمان حاضر خط‌آهن مهم رشت ـ آستارا به‌طول ۱۶۳ کیلومتر را داریم که قرار است روس‌ها در اجرای آن مشارکت کنند و در صورت تأمین مالی، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد. قاسمی با اعلام اینکه خط‌آهن ۹۰۰کیلومتری رشت ـ زاهدان در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر این اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون ـ گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه تکمیل ناوگان ریلی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدورهای مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی امضا می‌شود. برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر اینکه "راه‌آهن رشت ـ آستارا را می‌سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم"، گفت: بعدازظهر امروز در رابطه با این پروژه با روسها مذاکره می‌کنیم گرچه ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است. قاسمی با تصریح بر اینکه شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است، گفت: با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور ۳۰ میلیون تن زغال و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند. وی گفت: در بحث کریدورها مشکلی به‌نام تحریم نداریم.

منبع: تسنیم

ارسال تجهیزات به جنگ اوکراین تکذیب شد

وزیر امور خارجه بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است.پاول یابلونسکی معاون وزیر خارجه لهستان در دیدار با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه روز یکشنبه افق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضوعات کنسولی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این دیدار با استقبال از فعال سازی مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف بر نبود محدودیت در ارتقای روابط فیمابین و استفاده از ظرفیتهای موجود برای توسعه مناسبات تاکید کرد. امیرعبداللهیان در موضوع اوکراین نیز بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است. پاول یابلونسکی معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز با تشکر از تبیین دیدگاه‌های کشورمان در موضوعات مورد علاقه دو کشور از سوی وزیر امور خارجه، دیدگاه لهستان در موضوعات مختلف از جمله روابط دو جانبه و مسائل مهم منطقه و موضوعات بین المللی را تشریح کرد.

منبع: ایرنا

هفته مهر سینمای ایران آغاز شد

«هفته مهر سینمای ایران» همراه با برنامه‌های متنوع از جمله تکریم سینماگران پیشکسوت آغاز شد، این رویداد تا ۲۲ مهرماه ادامه خواهد داشت.دبیری این رویداد برعهده قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی است. او روز ۲۲ شهریور در یک نشست خبری، برنامه‌های هفته مهر سینمای ایران را تشریح کرد. این رویداد در ابتدا قرار بود از ۶ تا ۱۲ مهرماه برگزار شود که به ۱۶ تا ۲۲ مهرماه موکول شد. «هفته مهر سینمای ایران» به مناسبت روز ملی سینما (۲۱ شهریور) و با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان ایثارگر طراحی و پیش‌بینی شد. قرار است در این هفته با همکاری و هم فکری نهادها و شخصیت های هنری، فعال ترین و بهترین سینماگران استانی شناسایی و پس از ارزیابی در مراسمی که به همین مناسبت در مراکز یا شهرستان های منتخب در نظر گرفته شده، از برگزیدگان استانی تجلیل بعمل آید. قدردانی از برگزیدگان رشته های مختلف از جمله: کارگردانی، بازیگری، فیلم نامه نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوه های ویژه بصری، فیلم برداری، انیمیشن، سینمادار، آموزشگاه سینمایی، پژوهشگران سینما، تهیه کننده فیلم سینمایی و غیره در استان ها از جمله برنامه های تدارک دیده شده هفته مهر سینمای ایران است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha