یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
عکس

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: به نظر می‌رسد در نظام جمهوری اسلامی ایران در امر جامعه پذیری سیاسی علی رغم تلاش های خوبی که شده، نسبت به تفهیم جامعه نسبت به ارزش های مدنظر نظام کم کاری صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی اکبری معلم در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «جامعه پذیری سیاسی و اعتراض» پرداخت و گفت: تحلیل پدیده های اجتماعی و سیاسی از منظرهای مختلفی قابل انجام است. در وهله اول باید دید که چه نسبتی بین جامعه پذیری سیاسی و تعارضات اجتماعی است. طبیعتاً اگر جامعه پذیری سیاسی به درستی ایجاد شود می تواند به ثبات و آرامش اجتماعی منجر شود.

وی افزود: جامعه پذیری سیاسی را می توان فرآیند مستمر یادگیری دانست که طی آن آموزش های اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از اندیشمندان در تعاریف علمی خود ستیز عمومی نسبت به اقدامات و تصمیم های دولت را اعتراض می دانند.

وی جامعه پذیری سیاسی را از عوامل اصلی شکل گیری فرهنگ عمومی دانست و گفت: خانواده، نهادهای فرهنگی، نهادهای آموزشی، رسانه ها، احزاب سیاسی و دولت با ابزار دیوان سالاری می تواند بر سطح جامعه پذیری سیاسی تأثیرگذار باشد.

اکبری معلم ماهیت جامعه پذیری سیاسی را تدریجی و در طول زمان برشمرد و تصریح کرد: در این فرایند ارزش های مد نظر حاکمیت به جامعه القا شده و منجر به این می شود که مردم نظام حاکمیتی را از خود دانسته و برای آرمان های آن حتی روحیه از خودگذشتگی پیدا کنند.

وی با اشاره به تأکید بر نقاط مشترک به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر میزان جامعه پذیری سیاسی افزود: جامعه پذیری سیاسی دارای پیامدهایی همچون ساختن فرهنگ و هویت سیاسی، ثبات جامعه و استمرار نظام سیاسی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: به نظر می رسد در نظام جمهوری اسلامی ایران در امر جامعه پذیری سیاسی علی رغم تلاش های خوبی که شده، اما نسبت به تفهیم جامعه نسبت به ارزش های مدنظر نظام کم کاری صورت گرفته است.

وی گفت: تبیین حقایق و واقعیت های موجود نظام برای نسل جدید و هماهنگی بیشتر فعالیت های رسانه ها با نیازهای نظام از مسائل مهمی است که باید مورد توجه مسئولین فرهنگی کشور قرار گیرد.

اکبری معلم اظهار کرد: پرهیز از نکات اختلافی و پرداختن به اشتراکات اجتماعی یکی دیگر از راهکارها در راستای ارتقای سطح جامعه پذیری سیاسی در کشور ماست.

وی با تأکید بر لزوم اشراف بر تبلیغات گروه ها و رسانه های معاند، اظهار داشت: باید این تبلیغات مورد رصد، واکاوی و پاسخگویی قرار گیرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: ایجاد زمینه لازم و فراهم کردن محیطی سالم برای مشارکت مردم در مسائل و رویدادهای سیاسی کشور یکی دیگر از راهکارها برای افزایش جامعه پذیری سیاسی در ایران است تا مردم بتوانند به نحو شایسته ای در سرنوشت کشور خود ابراز نظر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha