پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام جوانی گفت: انقلاب اسلامی و عقلای جامعه بر اساس نیاز جامعه به عفت و حیا حجاب را قانونی کردند چرا که یله و رها شدن این مسئله در غرب لطمه های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه و خانواده وارد کرده است و برای این که جامعه اسلامی از مسیر اعتدال و عقلانیت خارج نشود باید حجاب به قانونی محکم تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، کرسی آزاد اندیشی و مناظره با موضوع «حجاب اجباری یا اختیاری» به همت موسسه کلام حوزه علمیه آذربایجان غربی و با مشارکت مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه در سالن فاطر این مدرسه برگزار شد.

در این جلسه حجج الاسلام محمدمهدی ایزدمهر و علی اکبر بیگ زاده به عنوان موافقان حجاب اختیاری و حجج الاسلام امید جوانی و سجاد ملکی به عنوان مدافعین حجاب اجباری و قانونی پای میز مناظره علمی نشستند و مباحثی هم چون رابطه حجاب و قانون و محدوده الزامات قانونی حجاب در حاکمیت دینی و انقلاب اسلامی ، نظرات مراجع تقلید در مورد محدوده پوشش زنان، اختیارات حاکم شرع و جامعه در خصوص الزامات حجاب و ابعاد سیاسی و اجتماعی آن، را مورد بررسی قرار دادند.

حجاب را به یک امر سیاسی تبدیل نکنید

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محمد مهدی ایزدمهر با بیان این که حجاب و پوشش مورد قبول همه مذاهب اسلامی است، گفت: برای اینکه بتوانیم حجاب را در جامعه گسترش داده و به یک گفتمان غالب تبدیل کنیم لازم است کار فرهنگی صورت گیرد و با اجبار و الزام مردم به حجاب هیچ ضربه ای به اصل اسلام وارد نخواهد شد.

وی با اشاره به برخی سوء استفاده ها از حجاب اجباری در جامعه تصریح کرد: نباید حجاب را به یک امر سیاسی تبدیل کنیم که متأسفانه ابعاد و نتایج سوئی در جامعه خواهد داشت و مورد سوء استفاده افراد فرصت طلب خواهد شد.

حجت الاسلام ایزدمهر افزود: برخی ها حجاب را لازمه عفت دانسته و بدحجاب ها و یا بی حجاب را افراد غیر عفیف خطاب می کنند که اصلا درست نیست بلکه رابطه میان حجاب و عفاف عموم خصوص من وجه است و با بی حجاب شدن زنان در جامعه هیچ ضربه ای به اسلام وارد نخواهد شد.

حد یقف حجاب اختیاری کجاست؟

در ادامه این جلسه حجت الاسلام جوانی با اشاره به این که همه اسلام سیاست است، گفت: اساسا نمی توان حجاب و قوانین جامعه اسلام را از سیاست جدا کرد چرا که دین جدای از سیاست و سیاست بدون دین به هیچ دردی نمی خورد و انقلاب اسلامی و عقلای جامعه نیز بر اساس نیاز جامعه به عفت و حیا حجاب را قانونی کردند چرا که یله و رها شدن این مسئله در غرب لطمه های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه و خانواده وارد کرده است و برای این که جامعه اسلامی از مسیر اعتدال و عقلانیت خارج نشود باید حجاب به قانونی محکم تبدیل شود.

وی با بیان این که در صورت قبول اختیار در مسئله حجاب و روسری دیگر حد یقفی برای این امر نمی توان مشخص کرد، افزود: امروز در اثر شعار اختیاری حجاب در اروپا که البته اختیاری هم نیست بلکه اجبار به بی حجابی است، جامعه به سمت همجنس بازی و ارتباط جنسی انسان با حیوانات رسیده و آمارها در این مورد که از طریق خود رسانه ها و مراکز رسمی غربی ها منتشر می‌شود بسیار نگران کننده است.

مخالفت با حجاب ریشه نفسانی دارد

حجت الاسلام جوانی ادامه داد: بر پایه قانون اسلامی که عین عقلانیت است، حاکم جامعه می تواند بر اساس اهداف کلان جامعه که در جهت منفعت عموم است قوانینی را وضع کرده و جامعه را ملزم به رعایت آن کند که ما این مسئله را در کشورهای غیر اسلامی نیز می بینیم که قوانینی را وضع می کنند و افرادی که از آن تخطی کردند مورد مجازات قرار می دهند و لذا وضع قانون حجاب بر اساس عقل و شرع است و مخالفت با آن ریشه نفسانی دارد.

حجاب از نشانه های عفت است

حجت الاسلام سجاد ملکی نیز در ادامه با بیان این که حجاب یکی از نشانه های عفت است، گفت: برای این که بدانیم فرد عفیف است یا نه، نمی توانیم نیت خوانی کنیم بلکه باید به ظهور و بروز عفت نگاه کنیم و حجاب یکی از نشانه های عفت است و افراد سوء استفاده کننده از حجاب هم دلیل بر بد بودن قانون حجاب نمی شود .

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا حاکم اسلامی نسبت به سعادت دنیوی و اخروی امت و مردم جامعه مسئولیت دارد یا نه؟ این بخش از مناظره را به پایان رساند.

عده ای درک درستی از حجاب ندارند

در ادامه مجددا حجت الاسلام ایزدمهر با بیان این که منظور ائمه از سیاست به معنای خاص آن است و دلیلی بر تعمیم این امر به همه قوانین جامعه نداریم، گفت: متاسفانه عده ای درک درستی از حجاب ندارند و لذا می بینیم در موقعی که کشور نیاز به آرامش دارد گشت ارشاد را به خیابان ها می ریزند و بدون در نظر گرفتن آثار سوء آن به دستگیری افراد روی می آورند.

وی ادامه داد: در جامعه باید قانون شرع حاکم باشد نه قانون حاکم شرع و لذا کسی نمی تواند نظرات شخصی خود را به نام دین به مردم تحمیل کند و ما در اسلام دلیلی بر اجبار مردم به حجاب حداکثری نداریم و زمانی می توانیم حجاب را به یک امر قانونی تبدیل کنیم که حاکمیت جامعه در دست متدینین و افراد دین دار باشد و امروز جامعه ما این آمادگی را ندارد.

قانون حجاب در ایران نظر شخصی امام نبود

در ادامه حجت الاسلام جوانی در جواب عدم دلیل بر الزام جامعه به رعایت حجاب از سوی حاکم، گفت: در این جلسه طرفین اسلام علوی را قبول دارند و لذا بر این اساس در زمان غیبت ولی فقیه مطلقه حاکم جامعه اسلامی است و همان اختیاراتی را که رسول مکرم اسلام و ائمه هدی داشتند، ولی فقیه نیز دارد و حکمش نیز همان قانون شرع است و نمی توان آن را به نظر شخصی تقلیل داد.

وی ادامه داد: قانون حجاب در ایران نظر شخصی امام نبود بلکه بیش از چهل نفر از علما و عقلای جامعه آن را تائید کرده اند هر چند خود شخص امام خمینی (ره) نیز با توجه به احاطه کامل به مصالح جامعه اسلامی و حضور حدود ده سال در کشورهای اروپایی و مشاهده مفسده های پوشش یله و رهاشدن حجاب، قوانین حجاب را در ایران تائید کرده اند و این عین عقلانیت است.

ریشه اصلی اغتشاشات

در ادامه حجت الاسلام ملکی با بیان این که گشت ارشاد جزو قانون حجاب نیست، بلکه یک روش برای اجرای آن است، گفت: اغتشاشات اخیر ارتباطی به حجاب و پوشش ندارد و نباید آن را در حد یک پوشش تقلیل داد، بلکه ریشه آن عصبانی شدن کشورهای خارجی و نظام استکباری از قدرت روز افزون انقلاب اسلامی است.

وی افزود: روایات متعدد در خصوص وظیفه حاکم بر انجام واجبات دینی در جامعه داریم و حضرات معصومین از مردم خواسته اند نسبت به پوشش زنان جامعه حساسیت به خرج دهند. امام علی (ع) مردم کوفه را به دلیل حضور بی موقع زنانشان در بازار مورد مذمت و ملامت قرار می دهند و به آن ها تذکر می دهند که نسبت به پوشش و عفت زنان خود توجه داشته باشند.

انتهای خبر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha