یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام محمد مهدی مسلمی فر

حوزه/ حجت الاسلام مسلمی فر بیان داشت: موضوع برنامه ریزی مدوّن برای مساجد را چند سال دنبال کردیم، تا سه سال پیش که به این نتیجه رسیدیم یک برنامه مشخص و قابل استفاده در گوشی های همراه برای این کار طراحی گردد. در این راستا سعی کردیم پژوهش ها و مدل های ارائه شده را به شکل کاربردی ارائه دهیم تا در مساجد مورد استفاده و اجرا واقع شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد مهدی مسلمی فر طراح و مدیر اپلیکیشن «مسجدی ها» در یکی دیگر از برنامه های تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به تبیین مراحل مختلف ایده تا عمل طراحی و تولید این اپلیکیشن پرداخت و گفت: من از دوران کودکی که در مسجد حضور داشتم، به دلیل عدم وجود برنامه مدونی در مساجد، ذهنم درگیر این موضوع شده و از همان زمان خلأ وجود سامانه ای مشخص و فراگیر برای مدون شدن برنامه های فرهنگی مساجد را احساس کردم.

وی افزود: در راستای این دغدغه از سال ۸۴ با جمعی از پژوهشگران و با همکاری برخی اندیشکده ها شروع به تحقیق حول فعالیت های ممکن در سطح مساجد نمودیم. ما سعی کردیم حدود ده گروه مختلف را که در مساجد بزرگ کشور مشغول به فعالیت بودند گرد هم جمع کنیم تا در این راستا به هم اندیشی بپردازیم.

تشکیل ستاد راهبری مساجد یکی از اقدامات مهم مدیریت جدید حوزه های علمیه بود

دبیر ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: موضوع برنامه ریزی مدون برای مساجد را چند سال دنبال کردیم، تا سه پیش که به این نتیجه رسیدیم یک برنامه مشخص و قابل استفاده در گوشی های همراه برای این کار طراحی گردد. در این راستا سعی کردیم پژوهش ها و مدل های ارائه شده را به شکل کاربردی ارائه دهیم تا در مساجد مورد استفاده و اجرا واقع شوند.

وی تشکیل ستاد راهبری مساجد را یکی از اقدامات مهم مدیریت جدید حوزه های علمیه در راستای هدایت برنامه های فرهنگی مساجد کشور دانست و گفت: ائمه جماعات قشر بسیار مظلومی هستند که هیچ پشتوانه ای ندارند؛ لذا نیاز بود این ستاد برای آموزش و ارائه برنامه و محتوا به آنان تشکیل شود.

مشارکت یک تیم ۶۰ نفره در مدیریت نرم افزار «مسجدی ها»

حجت الاسلام مسلمی فر نرم افزار «مسجدی ها» را با مشارکت یک تیم ۶۰ نفره اعلام کرد و گفت: این نرم افزار با همکاری دوستان در بخش های مختلف فنی و محتوایی در حال فعالیت است و از طریق کافه بازار قابل بارگیری می باشد.

وی با تأکید بر کاربردی بودن نرم افزار «مسجدی ها» افزود: این نرم افزار که متناسب با امام جماعت، کادر مسجد و مسجدی ها طراحی شده است، تاکنون با استقبال گسترده ای روبرو شده و افراد مختلفی به ما گفته اند که طراحی چنین نرم افزاری به واقع نیاز مساجد بود.

مسجدیابی با «مسجدی ها»

طراح و مدیر اپلیکیشن «مسجدی ها» بیان داشت: یکی از کاربردهای نرم افزار «مسجدی ها»، مسجدیابی بوده و از این طریق تاکنون ۲۵۰۰۰ مسجد فعال با اشتغال گروه های مردمی در آن ها، در سطح کل کشور نقطه گذاری شده است. مسجدیاب نرم افزار «مسجدی ها» می تواند خدمات مختلفی همچون پیدا کردن نزدیک ترین مسجد را به مخاطبین خود ارائه دهد.

وی گفت: یکی دیگر از خدماتی که در «مسجدی ها» ارائه می شود، آموزش است. در این راستا ما به کمک ائمه جماعات آمده و حدود ۱۰۰ عنوان دوره آموزشی در ۱۴ موضوع مختلف را برای کودکان، نوجوانان و جوانان و موضوعاتی همچون ازدواج، اشتغال و سایر مباحث مورد نیاز مخاطبین طراحی و تولید کرده ایم.

دوره های آموزشی رایگان در «مسجدی ها»

حجت الاسلام مسلمی فر اظهار کرد: دوره های آموزشی توسط اساتید کشوری تولید شده و به صورت رایگان در نرم افزار «مسجدی ها» قابل دریافت است.

وی با تأکید بر وجود بخش مشاوره در نرم افزار «مسجدی ها» اظهار داشت: در این بخش مخاطبین می توانند از مشاورین متخصص در ۲۴ زمینه مختلف اعم از روانشناسی، تربیت، خانواده و حتی گیاه پزشکی بهره ببرند تا علاوه بر آموزش دیدن بتوانند پاسخ سوالات خود را هم دریافت نمایند. ارائه مشاوره در نرم افزار «مسجدی ها» به صورت رایگان بوده و اساتید در قالب جهادی به همکاری با این نرم افزار کاربردی می پردازند.

دبیر ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: ما تاکنون سعی بر این داشته ایم نرم افزار «مسجدی ها» مورد استفاده و آزمایش قرار گیرد و اشکالات و خلأهای آن برطرف شود تا در مرحله بعد بتوانیم تبلیغات گسترده ای در مورد این نرم افزار داشته باشیم. در زمان کنونی با ائمه جماعات ارتباط گیری کرده و آنان را با روش های استفاده از نرم افزار «مسجدی ها» آشنا نموده ایم تا علاوه بر بهره گیری از محتوای آن بتوانند نیازهای مناطق مختلف مربوط به خود را به ما ارائه دهند تا به نرم افزار اضافه نماییم. این آیتم ها پس از برنامه نویسی های لازم در نسخه نهایی اپلیکیشن ارائه خواهند شد.

وی ادامه داد: ما در موضوع مسجد محوری بیشتر به مسائل زیرساختی پرداخته ایم؛ برای مثال تاکنون سامانه مشاوره برای مساجد نداشته ایم و با طراحی سامانه مشاوره در نرم افزار «مسجدی ها» بستر مناسب برای ارائه مشاوره در استان های مختلف و متناسب با شرایط فرهنگی آن ها فراهم شده است.

امکان ثبت مساجد جدید در مسجدیاب «مسجدی ها»

حجت الاسلام مسلمی فر امکان ثبت مسجد را یکی دیگر از آیتم های نرم افزار «مسجدی ها» برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد مسجد مورد نظر خود را در این نرم افزار به ثبت برساند می تواند به بخش مسجدیاب رفته و پس از وارد شدن مشخصات مسجد از سوی او، تیم مسجدیاب نرم افزار «مسجدی ها» به احراز هویت و راستی آزمایی آن را به نقاط موجود در نرم افزار اضافه می نمایند.

وی گفت: با توجه به تعدد ارگان های مرتبط با مساجد، در لایه اول ۱۴ ارگان و در لایه دوم ۲۲ ارگان مختلف دارای موضوع مشترک با مساجد هستند؛ خوشبختانه شاهد استقبال خوبی از سوی ارگان ها برای همکاری با نرم افزار «مسجدی ها» بوده ایم. اما به طور طبیعی درصد مشارکت ارگان ها متفاوت است. در حال حاضر ثبت فعالیت ها و ارتباطات روحانیون طرح هجرت از طریق این نرم افزار انجام می گیرد.

طراح و مدیر اپلیکیشن «مسجدی ها» بیان داشت: ما از مساجد خارج از کشور نیز غافل نبوده ایم؛ اما در عرصه بین الملل فعلاً در مرحله پژوهش هستیم.

تمرکز «مسجدی ها» بر مساجد

وی ضمن تأکید بر مسجدمحوری در نرم افزار «مسجدی ها» افزود: تمرکز این نرم افزار بر مساجد است؛ زیرا مساجد ماهیت متفاوتی با محل های تجمعات دینی دارند و گروه های پژوهشی و هم اندیشی که ما داشته ایم تاکنون به این نتیجه رسیده اند که تمرکز نرم افزار «مسجدی ها» فقط روی مساجد باشد.

حجت الاسلام مسلمی فر اظهار کرد: طرح «مسجد تراز»، طرح جامعی است که به عنوان پشتوانه ای برای نرم افزار در نظر گرفته شده تا بتواند طی آن برنامه های مدون و اجرایی در راستای پرداختن نیازهای اقتصادی، عمرانی، ورزشی، سلامت، بانوان، کودکان و غیره به تشکیل کمیته های مختلفی بپردازد تا ائمه جماعات بتوانند برای مساجد مربوط به خود خدمات تخصصی را در قالب این کمیته ها دریافت نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نرم افزار «مسجدی ها» به صورت یک بستر یا پلتفرم عمل کرده تا بتواند زیرساخت را برای پاسخ به دغدغه های افراد فعال در مساجد کشور فراهم نماید؛ پس افراد دغدغه مند در نقاط مختلف کشور می توانند اگر طرحی برای اجرا در مسجد را مدّنظر دارند، با استفاده از پلتفرم «مسجدی ها» آن را به مرحله اجرا برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha