پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
خبر خیاط

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب را مردم پایه، صلح طلبانه و به دور از جنگ افروزی دانست و گفت: اگر انسان بخواهد تبلور اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را در یک شخص مجسم ببیند، همه آن در سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی اسطوره روشن مقاومت متجلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه های دفاعی امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) روز پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در این همایش گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت ها، شعارهای اصیل، اهداف بلند آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور، دفاع از حقوق مستضعفان و ... سبب شده تا مورد هجمه شدید زورگویان قرار بگیرد.

دفاع در نظام اسلامی مبتنی بر اندیشه های استوار، راهبردی و آینده نگرانه است

وی با بیان این که از سوی دیگر جایگاه ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و موقعیت جغرافیایی آن سبب شده است چپاولگران و زورگویان دنیا آن را تحمل نکنند و همواره مورد تهدید دشمنان است، گفت: دشمنان برای نابودی نظام اسلامی در طول این ۴۳ سال توطئه های بسیاری را دنبال کرده اند و بنابراین قطعا، چنین نظامی مورد هجوم دشمن بوده که باید از خود دفاع کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که دفاع در نظام اسلامی باید مبتنی بر اندیشه های استوار، راهبردی و آینده نگرانه باشد چراکه اگر چنین اندیشه ای پشت آن قرار نگیرد نخواهد توانست از خود دفاع کند، ابراز کرد: یک کشور باید استراتژی دفاع داشته و به یک الگوی دفاعی پایدار قوی برسد تا ضمن ایجاد قدرت بازدارنگی، اجازه طمع را به دشمنان ندهد و اگر در شرایطی مورد هجوم واقع شد، بتواند از خود دفاع جانانه و مقتدرانه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که چون نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آموزه های اسلامی است، همه آنچه در حوزه مسائل دفاعی طراحی و اجرا می شود می بایست مبتنی بر آموزه های دینی باشد، ابراز کرد: استراتژی در حوزه دفاع نمی تواند برپایه اندیشه های وارداتی یا غیر اصیل پایه گذاری شود، بنابراین باید اندیشه دفاع از یک فهم مترقی ابواب اسلام نشأت گرفته و متکی بر فهم روشنی از تحولات، رویدادها و آنچه پیرامون ما می گذرد باشد که اگر اینگونه بود، می تواند برای دفاع الگو بدهد.

ضرورت تبیین اندیشه های دفاعی رهبر معظم انقلاب

وی با بیان این که در راه ارائه یک مدل متقن و ارزشمند برای دیدگاه های دفاعی نظام اسلامی، اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری اولویت دارد و می تواند به ما الگو بدهد، اظهار کرد: چند ویژگی بارز در این شخصیت بزرگ نمود دارد؛ رهبر معظم انقلاب دارای اشراف کامل به این موضوعات است، بر همه ابواب اسلام تسلط دارد، مبانی فقهی و قرآنی اندیشه را می شناسد و می تواند دفاع را به خوبی ترسیم کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که از سوی دیگر تجربه ارزشمند مقام معظم رهبری در این راستا برگ زرین برای طرح مدل اندیشه دفاعی است، گفت: ایشان از روز اول بنیان جمهوری اسلامی به عنوان نماینده بنیانگذار کبیر انقلاب بوده اند، در ایام جنگ تحمیلی وارد تجربه میدانی شدند، بعد از آن چند سال مسئول اجرایی کشور در بالاترین جایگاه به عنوان رئیس جمهور بودند و پس از آن نیز در قامت رهبر انقلاب، بیشترین تجربیات را در اختیار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که رهبر معظم انقلاب راهبری سازمان های دفاعی و انتظامی را برعهده داشته و به عنوان فرماندهی معظم کل قوا اشراف بر اقتضائات و الزامات آن دارند، افزود: رهبر معظم انقلاب شناخت دقیق، عمیق و حساب شده از همه بازیگران بین الملل دارند و ماهیت آنان را خوب می شناسند، آشنایی با توطئه ها و ترفندها دارند، از یک هیئت مشورتی قوی برخوردارند و از دیدگاه های خبرگان در همه سطوح دفاع استفاده می کنند؛ ایشان هم در حوزه مسائل دفاعی از جنبه علمی، فناوری و نوآوری مشورت های عمیق و دقیق می گیرند و بر حسب همین موضوع در شرایط گوناگون زمان، اندیشه های دفاعی را طرح کرده اند که باید مورد کنکاش باشد.

اندیشه دفاعی رهبر انقلاب صلح طلب و به دور از جنگ افروزی است

وی با بیان این که اندیشه های مقام معظم رهبری راهبردی، فراگیر و مبتنی بر اجتهاد از کتاب و سنت بوده که فراگیری این اندیشه در حوزه های نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضرورت دارد، بیان کرد: ویژگی مهم در اندیشه دفاعی معظم له آن است که صلح طلب، مسالمت آمیز و به دور از هرگونه جنگ افروزی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته اند که ما جنگ افروز نیستیم، بر طبق مبانی با جنگ افروزی مخالفیم و اصول ما اقتضا می کند پیام دوستی، صلح، امنیت و آرامش را اجرا کنیم، عنوان کرد: جمهوری اسلامی هرگز به دنبال جنگ افروزی نیست و این پیام را به همه بازیگران بین المللی انتقال داده است.

امنیت امروز ثمره مجاهدت فداکارانه مجاهدان است

حجت الاسلام والمسلمین خیاط تلاش برای زدودن فساد و تباهی را از دیگر مصادیق اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب دانست و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند نباید گذاشت فساد و تباهی پایدار شود؛ ایشان می فرمایند اگر مجاهدت فداکارانه مجاهدان این مرز و بوم نبود، همه این ملت در زیرچتر سیاه ظلم، تجاوز و دخالت دشمنان اسلام و ایران دست و پنجه نرم می کردند و هرچه داریم به برکت جانفشانی ها و فداکاری هاست.

اندیشه دفاعی رهبر انقلاب مردم پایه است

وی ارتقاء توانمندی دفاعی و قدرت بازدارنگی به منظور دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی، منابع و امنیت ملی، مقابله با تهدید خارجی و ایجاد توازن منطقه ای را از موضوعات مهم در باب اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: این اندیشه دفاعی مردم پایه است و تلاش برای حفظ وحدت همه آحاد ملت دارد.

سردار سلیمانی تجلی پرافتخار اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حقیقتا اگر انسان بخواهد تبلور اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را در یک شخص مجسم ببیند، همه آن را در سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی می بیند، عنوان کرد: ویژگی ها و خصوصیات مردم پایه بودن، متکی بر قرآن و سنت، برای مستضعفان بودن، روحیه تجاوز نداشتن و همه آنچه از ویژگی های اندیشه دفاعی رهبری را بخواهید در وجود یک شخص تصور کنید، مصداق بارزی از آن در شخصیت سردار سلیمانی، اسطوره روشن مقاومت متجلی است و امیدواریم راه او که تبلور اندیشه و مکتب است، استمرار یابد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha