سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
ط

حوزه / عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب مجموعه روایت، گفت: نقش‌ها و طرح‌های ایرانی اسلامی در مکان‌های مذهبی و مقدس، نگاه گردشگران خارجی را به خود معطوف کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، حامد مغروری در حاشیه آیین اختتامیه نخستین رویداد هنری ملی شهید اردهال در جمع خبرنگاران، هنر را بهترین راه انتقال مفاهیم فرهنگی در جهان دانست و گفت: هنرمندان و استادکاران مجرب پیشین با بهره‌گیری از نقش‌ها و طرح‌های ایرانی اسلامی در مکان‌های مذهبی و زیارتی آثار گرانسنگ و ارزشمندی خلق کرده‌اند، به گونه‌ای که برخی گردشگران نمی‌دانند چه شخصیتی در این اماکن مدفون هستند اما برای دین معماری و طرح‌های منحصر بفرد در این مکان حضور می‌یابند.

وی اظهار کرد: هنرمندان به دلیل عشق و ارادتشان به امامان معصوم (ع) و فرزندان و نوادگان بزرگوار آنها همواره تلاش می‌کنند آثارشان را در این بناها با تمام هنر، خلوص، و داشته‌های خود به بهترین شکل ممکن و برای تبرک رایگان ارایه کنند.

عضو هیئت مؤسس مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه اضافه کرد: برگزاری کارگاه‌های هنری از جمله رویداد هنری شهید اردهال نیز در راستای آموزه‌ها و گام‌هایی است که پیشینیان برای حفظ معماری تاریخی این بناهای مذهبی و مکان‌های مقدس برداشته‌اند، برگزار می‌شود.

مغروری، طراحی برای بارگاه ملکوتی امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) را ادای دین هنرمندان به این آستان مقدس بیان کرد و گفت: می‌توان از آرایه‌های معماری که در این فضاها کار شده، بهره‌گیری کرد و هنرمندان امروزی به عنوان ادامه دهندگان هنرمندان پیشین با انجام ادای دین خود برای این بنای مقدس نقش‌آفرینی کنند.

وی، با تأکید بر اینکه هنر باید اثرگذار باشد، تصریح کرد: اگر هنرمند بتواند با تولید اثر هنری و تکنیکی قابل قبول توجه همگان را به خود جلب کند، مردم به دنبال ریشه هنر می‎روند اما اگر هنر تاثیرگذار نباشد، پیشینه طرح و محتوا زیاد مهم نیست.

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب مجموعه روایت، اظهار کرد: طرح هنرمند باید هم به لحاظ تکنیکی و فنی و هم از نظر اعتقادی به درجه‌ای برسد خلق آن اثر، در جامعه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه کاشان پس از مشهد و قم، سومین مکان برای برگزاری کارگاه‌های گرافیک با محوریت اماکن مذهبی است، یادآور شد: پیش تر کارگاه نقش بهشت در جوار بارگاه امام رئوف حضرت امام رضا (ع) و همچنین کارگاه دیگری نیز در شهر قم در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شده بود که هنرمندان بر اساس نقوش و آرایه‌های معماری آن فضاها، به خلق اثر هنری پرداخته‌اند.

مغروری گفت: به عنوان یک استاد گرافیک در شهر کاشان شهادت امام حسین (ع) گونه‌ی حضرت سلطان علی بن باقر (ع) را برای کار انتخاب می‌کنم.

نخستین دوره رویداد ملی شهید اردهال به همت حوزه هنری کاشان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کاشان با همکاری اداره تبلیغات اسلامی، موکب علی بن باقر علیه السلام و دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به مدت سه روز از ۲۰ تا ۲۲ دی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha