یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: سرعت مردم در احساس تکلیف، به جان خریدن خطرات بزرگ و انجام به هنگام کار از جمله درس‌های ۱۹ دی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱ در مصلی قدس قم، بیان کرد: صرفه جویی در کالاهایی که در اختیار ما قرار دارد نمونه ای از تقوا است.

وی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز اظهار کرد: وقتی شرایط تغییر می‌کند، صرفه جویی در این کالاها و نعمت‌های الهی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند و رعایت تقوا در این امور باید بیشتر شود.

امام جمعه قم با اشاره به دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار حادثه ۱۹ دی را یک حادثه تحول آفرین بیان کردند که باید زنده نگه داشته شود و از آن به عنوان یک جهاد بزرگ یاد کردند؛ زیرا منشا حرکت های مردمی در همه کشور شد.

وی بیان کرد: غربی ها می خواست که ایران را در تسخیر خود قرار بدهد اما قیام ۱۹ می‌خواست هویت مردم ایران را احیا کند و به همین خاطر دشمنان به هراس افتادند و واکنش و خشونت به خرج دادند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه از راهبرد جریان باطل کتمان این روزها است، گفت: سرعت مردم در احساس تکلیف، به جان خریدن خطرات بزرگ و انجام به هنگام کار از جمله درس‌های ۱۹ دی است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: آمریکا با تحریم، ایران ستیزی، اسلام ستیزی، شیعه ستیزی و تبلیغات برای خاموش کردن انقلاب اسلامی تلاش گسترده‌ای کرد اما با گذشت ۴۳ سال همه تلاش های آمریکا به شکست انجامید.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان و شاعران گفت: ایشان مداحی را میراث شیعه دانستند و بیان کردند که مداحی یک هنر مرکب از صدای خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب و محتوای فاخر است و مداحان باید از استفاده از آهنگ‌ها نامناسب و ترانه‌های گناه آلود پرهیز کنند.

امام جمعه قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بالا بردن رشد فکری جامعه و فرهنگ سازی را کار دیگر مداحان دانستند و بیان کردند استقامت در مقابل دشمن، هجوم در برابر دشمن، بصیرت، امید دهی و ایستادن در مقابل شگردهای دشمن از جمله مفاهیم نیازمند فرهنگ سازی مخاطبان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نقش مداحان برای این حوادث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، اما داشتن دغدغه هدایت مردم، پرهیز غلبه دادن پول و شهرت، معرفت اندوزی، به روز بودن در مقابل حوادث جهانی را از شروط این امر بیان کردند.

آیت الله سعیدی در خطبه اول با اشاره به اینکه تقوا همانند ایمان است و باید ظهور و بروز داشته باشد و صرف اینکه در قلب و درونی باشد کفایت نمی‌کند، بیان کرد: گناهان یکی از اسبابی است که مانع از بروز تقوا می‌شود و از جمله گناهانی که نسبت به آن تذکر داده‌اند سقط جنین و کشتن اولاد است.

وی افزود: خداوند می فرماید «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا» فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید؛ ما به آنان و شما روزی می‌دهیم، یقیناً کشتن آنان گناهی بزرگ است همچنین خداوند در آیه ۸ سوره تکویر نسبت به تعصب به جنسیت فرزند می فرماید: هنگامی که از دختران زنده به گور شده باز پرسند.

وی عنوان کرد: هم پزشکان و هم والدین نباید به بهانه های واهی دست به کشتن و سقط جنین بزنند به ویژه در زمانی که رهبر معظم انقلاب مردم را به تکثیر نسل فرا خوانده‌اند.

خطیب جمعه قم در رابطه با ولادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: پیامبر(ص) با عده‌ای از یاران نشسته بودند که ناگهان جبرئیل با شمائل حقیقی خود ظاهر می ‌شود و ندا می دهد: «ای پیامبر! خداوند بر تو سلام می فرستد و به تو دستور می‌دهد که چهل روز از خدیجه فاصله بگیری.»

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) با شنیدن این پیام دیگر به خانه خدیجه نمی رود و مستقیم به خانه فاطمه بنت اسد می رود و به عبادت و روزه مشغول می‌شوند؛ ادامه داد: بعد از ۴۰ روز جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل می‌شود و می‌گوید: ای پیامبر بزرگوار! خداوند به تو درود می فرستد و به تو دستوری می دهد که امشب برای هدیه و تحفه او آماده شوی. پیامبر(ص) به او گفت: «تحفه پروردگار چیست؟» جبرئیل گفت: «من به آن آگاهی ندارم.»

خطیب جمعه قم اضافه کرد: در هنگام ولادت حضرت زهرا (س) چهار زن بهشتی یعنی ازجمله ساره، مریم، آسیه به کمک خدیجه می آیند و حضرت زهرا (س) نیز بعد از تولد به یگانگی خداوند و رسالت پیامبر(ص) شهادت می دهند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) افزود: روز ولادت حضرت زهرا (س)، روز زن و مادر نامیده شده است تا همه بانوان جامعه با تاثیرپذیری از این بانوی بزرگوار در مسیر فاطمی گام بردارند و درس عفاف و حجاب بگیرند و از سبک زندگی ایشان درس بگیرند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار بانوان خط و راه بانوان را بر اساس منش فاطمی بیان کردند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha