یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
زلزله ترکیه

حوزه/ این حادثه هشداری است برای همگان که به دنیای زوال‌پذیر دل نبندیم و به سوی حقیقت بازگردیم؟ چه اینکه قدرت عالم در دست خالق است و بشر راهی جز تسلیم در برابر اراده او ندارد.

خبرگزاری حوزه | جهان شاهد بزرگ‌ترین زلزله فاجعه قرن در ترکیه و سوریه بود. شدیدترین و مرگبارترین زمین لرزه‌ای که توسط مدیر کل امور زلزله و کاهش خطر اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه، معادل انرژی ۵۰۰ بمب اتمی توصیف شده است.

این یک تراژدی آخرالزمانی و حادثه بسیار دردناکی است، مادری که در پی آوارها به دنبال فرزند خود می‌گردد و کودکی که پدر، مادر و همه بستگان خود را از دست داده است. همه‌ی نفس‌ها در سینه حبس شده است و آرزوها فقط به زنده ماندن بسنده شده است.

حادثه‌ای که خوب و بد را با خود فرو برده است. اما آیا کسی است که پند گیرد؟ خداوند متعال می‌فرماید: «وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ؛ و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!»

آنچه مهم است درس‌ها و پندهای این حادثه است؟! این حادثه هشداری است برای همگان که به دنیای زوال‌پذیر دل نبندیم و به سوی حقیقت بازگردیم؟ چه اینکه قدرت عالم در دست خالق است و بشر راهی جز تسلیم در برابر اراده او ندارد.

و درس تلخ دیگر، مربوط به معیارهای دوگانه‎ی مدعیان دروغین حقوق بشر است. سیل کمک‌های آن‌ها به سمت ترکیه روانه شده و چشمانشان در برابر مرگ هزاران سوری بسته شده است.

به نظر می‌رسد انسانیت آمریکا، غرب و اعراب سلیقه‌ای و شیطانی است؟ اعرابی که فریاد تعصبشان در عربیت گوش جهانیان را کر کرده است، ملیاردها دلار خرج جام خلیج فارس کرده و دریغ از اینکه دیناری برای کشور عربی سوریه ارسال کنند.

در این میان جز ایران، عراق و لبنان و چند کشور معدود به یاری این کشور مسلمان و مظلوم نیامد. البته انسانیتِ گزینشی جریان استکبار به رسانه‌های آن‌ها هم گسترش یافته است.

رسانه‌های این جریان نه تنها هیچ پوشش خبری از گستردگی فاجعه در سوریه نداشته؛ بلکه تلاش کردند از دولت سوریه انتقاد کنند و سیاست‌های جمهوری اسلامی در حوزه امدادرسانی به همسایگان را زیر سؤال ببرند. جای هیچ گونه تعجب نیست، این هویت حقیقی دشمن منافق و دغل‌رو است.

ایران نشان داده است که دارای غنی‌ترین فرهنگ اسلامی و انسانی است و هرگز همسایگان خود را تحت هیچ شرایطی فراموش نکرده است. چرا که انسانیت ایران، سیاسی و گزینشی نیست که عقلانی و فطری است. ایران پرچمدار برادری و حمایت از مستضعفین جهان است و اگر نبود، حاکمیت داعش بر بخش بزرگی از جهان اسلام سیطره می‌یافت و مسأله فلسطین به فراموشی سپرده می‌شد.

امروز جمهوری اسلامی ایران در زلزله ترکیه و سوریه به مسئولیت اخلاقی، انسانی و اسلامی خود عمل کرده است و به الگویی برای همه جهانیان تبدیل شده است و این کنش انسانی، شعر سعدی بزرگ را به خاطر آورده است که:


بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی

علی صالحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha