چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
image-20230221173314-1.jpeg

حوزه/ به میزبانی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و با مشارکت دفتر پاسخکده دینی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات(حوزه های علمیه) اولین جلسه از سلسله نشست های علمی «تاریخ گذاری احادیث مهدوی: چیستی، چرایی و چگونگی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین جلسه از نشست های علمی «تاریخ گذاری احادیث مهدوی: چیستی، چرایی و چگونگی» در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با مشارکت دفتر پاسخکده دینی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات(حوزه های علمیه) و با حضور حجت الاسلام زهیر دهقانی آرانی برگزار گردید.

در این نشست که با حضور پژوهشگران پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی، دانش پژوهان مرکز تخصصی و دیگر علاقه مندان برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی آرانی، پژوهشگر مهدویت به ارائه موضوع نشست پرداخته و گفت: محققان غربی به تاریخ گذاری احادیث به عنوان ابزاری جهت درک وقایع تاریخی قرون آغازین اسلام توجه ویژه ای دارند.

وی افزود: پیش فرض های اولیه اغلب مستشرقان در رابطه با روایات اسلامی این است که بیشتر روایات اسلامی در گیر و دار اتفاقات دو قرن ابتدایی اسلام و منازعات مذهبی، قبیلگی، قدرت و ... ساخته و پرداخته شده اند.

این پژوهشگر با اشاره به تاریخچه ای از مهم ترین نظریه پردازان غربی در عرصه تاریخ گذاری روایات اسلامی اظهار کرد: از جمله مهم ترین نظریه پردازان غربی در این عرصه از گلدزیهر، شاخت و ونزبرو گرفته تا شولر و مونتسکی و در مقابل مدافعه مسلمانانی همچون مصطفی الاعظمی و فواد سزگین به مطالعه و بررسی تاریخ زمانی روایات اسلامی پرداخته اند.

وی در ادامه به ارائه 4 روش جهت تاریخ گذاری روایات پرداخت و گفت: تخمین زمانی روایات براساس شاخص هایی همچون متن، اولین مجامع حدیثی، سند و روش ترکیب متن و سند صورت می گیرد.

برگزاری اولین جلسه از نشست علمی «تاریخ گذاری احادیث مهدوی»

حجت الاسلام دکتر دهقانی آرانی ضمن بررسی دیدگاه های مختلف نظریه پردازان غربی در زمینه روش تاریخ گذاری روایات گفت: دیدگاه گلدزیهر تاریخ گذاری بر اساس متن است و دیدگاه شاخت تاریخ گذاری براساس سند بوده که اصطلاحاتی همچون برهان سکوت و حلقه مشترک را مطرح می کند.

وی افزود: بر روش و پیش فرض های غربیان در بحث تاریخ گذاری احادیث و روایات نقدهای بسیاری وارد است.

این پژوهشگر همچنین در این جلسه به بیان 4 نمونه از کارهای غربیان در بحث احادیث شیعی و تخمین زمانی به روش های مرسوم تاریخ گذاری پرداخت و یادآور شد: در نشست دوم از سلسله نشست های علمی «تاریخ گذاری احادیث مهدوی» که در هفته های آتی برگزار خواهد شد، به موردهای عینی ورود محققان غربی به موضوع تاریخ گذاری احادیث مهدوی پرداخته می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha