دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
حجت الاسلام کشکولی

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی (عج) اصفهان گفت: پژوهش امروز باید باری از دوش مسئولان بردارد و حرکت برای ارتقاء جامعه باشد و گره‌ای از گره‌های کور جامعه را باز کند که اگر طلبه به این جایگاه برسد و گره‌ای را باز کند یعنی توانسته وظیفه خود را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم کشکولی صبح امروز در اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی در چهارمحال و بختیاری گفت: انسان در هر مرحله‌ای که قرار دارد به ۵ پله ترقی نیاز دارد که خداوند در سوره آل عمران این پله‌ها را تدوین کرده است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی (عج) اصفهان افزود: پژوهش امروز باید باری از دوش مسئولان بردارد و حرکت برای ارتقای جامعه باشد و گره‌ای از گره‌های کور جامعه را باز کند که اگر طلبه به این جایگاه برسد و گره‌ای را باز کند یعنی توانسته وظیفه خود را انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشکولی با بیان اینکه در قرآن ۷ نوع خطاب داریم، افزود: خداوند انسان را با القاب یا ایها الناس، ایها الانسان، یا ایها الکتاب، یا ایها الذین آمنو، یا اولی‌الابصار، یا اولی‌الباب و یا ایتها النفس المطمئنه خطاب می‌کند.

وی بیان کرد: گروه اول گروهی هستند که فراموش می‌کنند و گروه دوم اهل انس شدند و در این زمان مأنوس برای انسان کتاب می‌فرستد و حال کسانی که به کتاب دل بستند وارد زندگی عمیق شدند و با خطاب یا ایها الذین آمنو مومن شدند.

جایگاه پژوهشگر در تقسیمات قرآن

حجت الاسلام و المسلمین کشکولی ادامه داد: این مؤمن سپس صاحب بصیرت و فکر شد و توانست نقاط را به هم دیگر وصل کند و در نهایت با گذراندن این مراحل صاحب نفس مطمئن شد، انسان از مرحله اول تا مرحله ششم، مورد امر و نهی قرار می‌گیرد و در مرحله ۷ مأموریت او تمام می‌شود و به سمت پروردگار برمی‌گردد حال جای پژوهشگر در این هفت مرحله همان مرحله ششم یعنی صاحبان عقل است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) اصفهان با بیان اینکه فکر و عقل چه تناسبی با هم دارند؟ بیان کرد: فکر یعنی به دست آوردن جزئی از جزء و عقل یعنی به دست آوردن حکم کلی و زمانی که شخص پژوهشگر است از جزئیات عبور کرده و به یک حکم کلی رسیده است.

وی ادامه داد: پژوهشگران نظام آفرینش اهل ذکر خدا و تفکر در تمامی جزئیات عالم هستند اهل فکر یعنی بازتاب آنچه پیش آنها است و اهل تفکر یعنی بازتاب آنچه نزد خداست و اگر ما توانستیم آنچه نزد خدا است را درک کنیم یعنی اهل تفکر هستیم.

فکر منشأ ذکر است

حجت‌الاسلام والمسلمین کشکولی اظهار کرد: فکر منشأ ذکر است لذا کسی که می‌خواهد نمازی با حضور قلب بخواند قبل از نماز هم توجه کافی به اذکار نماز دارد.

وی ادامه داد: پژوهش در منظومه فکری مقام معظم رهبری یعنی باز کردن گره‌های موجود در جامعه، پس اگر شما مشغول پژوهش هستید تصمیم بر باز کردن گره‌های جامعه بگیرید مانند نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که گره حکومت را در مشکل حکمرانی باز می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) اصفهان در پایان بیان کرد: این نامه دارای ۱۰۰ فرمان حکومتی و ۳۲ برنامه جامع در قالب ۸ فصل است که اگر این برنامه و الگوی کامل را به استاندار یا یکی از مسئولان جامعه دهیم برای ادامه مسیر حاکمیت می‌تواند از آن استفاده کند.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha