پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
اختتامیه ششمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) چهارمحال و بختیاری

حوزه / اختتامیه جشنواره علامه حلی با تقدیر از برگزیدگان آثار و مقالات در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری امروز در اختتامیه جشنواره علامه حلی این استان، اظهار داشت: ۸۷۰ اثر از حوزه علمیه برادران و خواهران به دبیرخانه جشنواره در سال ۱۴۰۱ ارسال شده است.

وی افزود: ۵۰۰ اثر از حوزه علمیه برادران و ۳۷۰ اثر از حوزه علمیه خواهران می‌باشد که تعداد ۱۵ اثر به مرحله کشوری راه یافتند و ۲۲ اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب و در این برنامه تجلیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی به تشریح نحوه ارزیابی آثار پرداخت و گفت: نحوه و کیفیت ارزیابی در سه مرحله انجام شد، در مرحله اول آثار در مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفت و آثار با امتیاز ۷۵ به مرحله استانی راه یافتند، سپس در مرحله استانی ارزیابی تفصیلی صورت گرفت و آثاری که امتیاز ۷۰ را کسب کردند به مرحله سوم راه یافتند که مجموع ارزیابی اولیه و ثانویه رتبه‌بندی جشنواره استانی را رقم زد و ممتازان مشخص و تعدادی از آثار هم به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه جشنواره علامه حلی در چهارمحال و بختیاری از سال ۹۳ تا اکنون از نظر کیفی و کمی رشد قابل‌توجهی داشته است، یادآور شد: در سال اول جشنواره آثار دریافتی ۹ اثر بود، اما در ادامه این سال‌ها با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست، رشد قابل‌توجه و استقبال بسیار زیاد نسبت به جشنواره را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: سبک زندگی اسلامی، خانواده، علوم حقوقی، علوم سیاسی، مباحث اجتماعی، علوم قرآن، روانشناسی و موضوع کادر سازی و تربیت نیروی انسانی برای نظام اسلامی از جمله موضوعات مقالات ارسال شده به جشنواره علامه حلی بود.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، تحقیق را فعالیتی دارای قابلیت بازسازی مجدد دانست و خاطرنشان کرد: اگر محققی موضوعی را انتخاب کرد و آن را مورد بحث و بررسی قرار داد، به نتیجه‌ای خواهد رسید، حالا اگر همان موضوع را محقق دیگری مورد بررسی قرار دهد، اطلاعات و خروجی‌های جدیدی به دست خواهد آمد که این موضوع بیانگر آن است که محقق نقش بسزایی در کارآمد بودن یک تحقیق بر عهده دارد.

وی با تأکید بر این‌که نتیجه تحقیق باید روشن و شفاف باشد، گفت: گاهی ما مدت‌های زیادی درباره یک موضوع تحقیق و بررسی می‌کنیم و آن را مورد پژوهش قرار می‌دهیم، اما نتیجه و خروجی مشخص ندارد و حتی گاهی از موارد لازم است تا توسط فرد دیگری تحقیق و بررسی مجدد انجام شود تا متوجه نتیجه تحقیق فرد اول شویم.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از محققین صرفاً از سر پر کردن وقت خود مطالبی را می‌نویسند و در آخر می‌گویند ما خودمان هم نفهمیدیم چه گفتیم و چه چیزی را نوشتیم و بعد دیگرانی آمدند و تحقیق و بررسی مجدد کردند و مشخص شد که این محقق هدفش و حرفش چه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، با بیان اینکه تحقیق فقط جمع‌آوری اطلاعات نیست، تصریح کرد: زمانی تحقیق معنا و مفهوم پیدا می‌کند که پس از تجمیع و بازیابی اطلاعات، خروجی نظام‌مند، روشمند و هدفمند باشد، چرا که اگر نظام‌مند و روشمند نباشد تحقیق ره به جایی نخواهد برد.

وی تأکید کرد: در همین راستا باید گفت تحقیق و پژوهش امر پیچیده و دقیقی است که نباید صرفاً به جمع‌آوری اطلاعات اکتفا کرد، بلکه باید بین مباحث مبتنی بر معناشناسی مدرن یک هم آهنگی بین کلمات و جملات و حتی موضوعات ایجاد کرد.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، با بیان این‌که تحقیق تعصب و عطوفت برنمی‌تابد، اظهار کرد: نمی‌شود یک موضوع را مورد بررسی قرار داد و آن وقت متعصبانه با آن برخورد کرد، بلکه محقق باید در فضایی آزاد و منطقی موضوع را مورد دقت خودش قرار دهد و به خودش این اجبار را نکند که فرضیه بحث من فلان مسئله است، پس باید نتیجه هم اثبات همین فرضیه باشد.

وی خاطرنشان کرد: چه‌بسا فرضیه‌ای برای تحقیقی در نظر گرفته شده، اما بعد از این‌که تحقیق انجام گرفت نتیجه تحقیق اثبات و تأکید بر همان فرضیه باشد یا شاید رد این فرضیه، پس این ویژگی تحقیق است که محقق باید واقع‌بینانه در این مسیر قدم بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه با طرح این سؤال که آیا محقق باید دنبال مسائل حل شده برود یا خیر؟ تصریح کرد: بدون شک پاسخ خیر است، چرا که جستجو درباره مسائل حل شده اتلاف وقت است و محقق باید در مورد یک ایده نو و فکر بدیع و جدید وارد میدان تحقیق شود.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه پژوهشی عجله و شتاب معنا ندارد، افزود: آنچه پژوهش برنمی‌تابد، مسئله عجله و شتاب است، پس آن چیزی که با پژوهش عجین شده صبر، حوصله و دقت و ظرافت خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: صبر، حوصله و ظرافت در کنار تلاش، نظم و هدف عناصری است که وقتی چاشنی کار تحقیق می‌شود و مبنای کار تحقیقی قرار ‌می‌گیرد، به کار محقق ارزش می‌دهد و کار را غنا می‌بخشد.

وی با اشاره به سختی کار پژوهش و تحقیق، خاطرنشان کرد: کار تحقیقی سختی‌هایی دارد، اما وقتی این تحقیق به ثمر نشست، شیرینی و حلاوتی که ایجاد می‌کند همه سختی‌ها را از ذهن پاک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha