جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
اعتراض به جنگ اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ارسال سلاح های اتمی صدای انگلیسی‌ها را درآورد

ده‌ها انگلیسی با برپایی تظاهرات در لندن، به اقدام دولت کشورشان مبنی بر ارسال سلاح حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین اعتراض کردند.جنبش «همبستگی با اوکراین علیه فاشیسم» تظاهرات اعتراضی را در لندن ضد ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده توسط دولت انگلیس به اوکراین برگزار کرد. بر اساس این گزارش، تظاهرات انگلیسی‌ها مقابل دفتر نخست وزیر این کشور در لندن برگزار شد و تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود: «نه به ارسال بمب‌های اورانیوم ضعیف‌شده انگلیس به اوکراین»، «جنگ ناتو را متوقف کنید»، «جنگ ما نیست» و «نه به هزینه حتی یک «پنی» برای رژیم زلنسکی». علاوه بر این، تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی در اوکراین شدند. همچنین «تئو راسل» رئیس جنبش «همبستگی با اوکراین علیه فاشیسم» گفت: ما می‌توانیم تلاش کنیم تا استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را در یک جنگ دیگر با حمایت ناتو متوقف کنیم، جنگی که کل ناتو با تهیه چندین میلیارد پوند تسلیحات و حمایت فعالانه از دولت کی‌یف با اطلاعات و نیروهایی که در این کشور فعالیت می‌کنند، آن را طولانی‌تر می‌کند. وی افزود: ما از دولت انگلیس می‌خواهیم که تصمیم خود را مبنی بر ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین، لغو و اطمینان حاصل کند که مهماتی که قبلاً تحویل کی یف داده شده است، در جنگ استفاده نمی‌شود. این تظاهرات اعتراضی با حضور ده‌ها تظاهرکننده انگلیسی برگزار شد و در حدود ۱۰۰ متری آنها، تظاهراتی در حمایت از کی یف با شرکت همین تعداد تظاهرکننده برگزار شد و آنها نیز از دولت انگلیس خواستند تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کند؛ اما هیچ تنشی بین دو طرف ایجاد نشد.

منبع : مهر

عراق به دلار پشت کرد

بانک مرکزی عراق اعلام کرد معامله دینار به بخش خصوصی نیز کشیده می‌شود. بانک مرکزی عراق تأیید کرد که بسته اصلاحات نیازی به دلار نیستیک تغییر بزرگ برای اقتصاد سازمان یافته است و اشاره کرد که معامله با دینار عراق به بخش خصوصی «گسترش» خواهد یافت. احسان شمران، مشاور بانک عراق در گفت وگو با خبرگزاری عراق (INA) با اشاره به اینکه هماهنگی زیادی بین قدرت مالی و دولت وجود دارد، گفت: «دولت از بسته اصلاحاتی که توسط بانک مرکزی راه اندازی شد، حمایت کرد.» شمران افزود: «کشورهایی که سیستم حقوقی آن‌ها خوب است، اقتصاد عالی دارند، با دلار معامله نمی‌کنند».وی خاطرنشان کرد: «شرکت‌ها و مؤسسات دولتی از جمله عراق ایرویز، بدون توجه به نرخ ارز، با تکیه بر قدرت دینار عراق پاسخگوی نیاز خود هستند.» مشاور بانک مرکزی ادامه داد: «مردم شروع به معامله با دینار عراق به عنوان پول ملی کرده‌اند»، توضیح داد که این امر به بخش خصوصی از جمله «نمایشگاه‌های خودرو» تسری می‌یابد و در یک مرحله نزدیک، فروشنده مبلمان و برق این کار را انجام خواهد داد. نیازی به دلار نیست.» وی با تاکید بر اینکه این گام یک گام واقعی و یک «تغییر بزرگ برای اقتصاد سازمان‌یافته» است، توضیح داد: «ارزش واقعی دینار فعلی در حال حاضر بیش از یک و نیم برابر نرخ فعلی آن است، زیرا ذخایر بانک بسیار بالا است؛ بنابراین پوشش پول ملی بالاست.»

منبع : شبکه خبر

آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کرد

اسپنسر کاکس فرماندار یوتا عصر چهارشنبه به وقت محلی در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد زیرا برف‌های این منطقه از آمریکا ذوب شده و با ایجاد سیل‌های خطرناک باعث رانش زمین، ریزش بهمن و سایر شرایط خطرناک خواهد شد.کاکس در بیانیه‌ای گفت: ما از میزان بارش‌هایی که در این زمستان دریافت کرده‌ایم بسیار سپاسگزاریم، اما بارش باران بیش از حد متعارف و برف سنگین، با ذوب شدن برف‌ها خطر وقوع سیل را افزایش داده است. فرماندار یوتا افزود: با بارش بی‌سابقه برف و گرم شدن سریع دمای هوا در فصل بهار، ما باید برای محافظت از ایالت خود در برابر وقوع بهمن، رانش زمین، رانش گل، رانش سنگ و سیل که در ماه‌های آینده به طور اجتناب‌ناپذیری رخ می‌دهد، اقدام کنیم. به نوشته هیل، سیل ناشی از ذوب برف بهاری از جنوب غربی آمریکا تا کوه‌های راکی در حال وقوع است و ساکنان یوتا و چندین ایالت دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. دفتر فرماندار اعلام کرد: بخش مدیریت اضطراری یوتا قبلاً تیم واکنش اضطراری ایالتی را فعال کرده و منابعی از جمله بیش از یک میلیون کیسه شن را برای کمک به جوامع محلی برای آماده شدن در مقابل وقوع سیل مستقر کرده است. این دفتر افزود: علاوه بر این، پرسنل بخش جنگلداری، آتش‌نشانی و اراضی دولتی برای کمک به شهرها و ساکنان داوطلب برای پر کردن کیسه‌های شن، حذف آوار و استفاده از تجهیزات سنگین در دسترس خواهند بود. به گفته دفتر فرماندار، بودجه ۵ میلیون دلاری اختصاص داده شده توسط قانونگذاران برای کاهش اضطراری خطرات وقوع سیل در حال حاضر به اتمام رسیده است. دستور کاکس همچنین تلاش برای دریافت کمک از سایر ایالت‌ها و در سطح فدرال را نیز مد نظر قرار داده است. وضعیت اضطراری یوتا تا ۳۰ روز آینده ادامه خواهد داشت، مگر اینکه مدت زمان آن تمدید شود.

منبع : ایرنا

درگیری‌های خونین در خارطوم تمام نشد

گزارش‌ها از ادامه درگیری‌ها در خارطوم پایتخت سودان با وجود اعلام آتش بس موقت میان ارتش و نیروهای واکنش سریع حکایت دارد.در زمینه آمار غیرنظامیان کشته شده نیز سفارتخانه‌های موجود در پایتخت سودان گزارش می‌دهند که دست کم ۲۷۰ غیرنظامی در پنج روز گذشته کشته شده اند. یک پزشک ارشد در این شهر به بی بی سی گفت که تنها پنج بیمارستان از ۵۹ بیمارستان در این شهر همچنان کار می‌کنند و با کمبود برق‏، اکسیژن و داروهای نجات بخش برای بیماران رو به رو هستند. همچنین گزارش شده برخی از بیمارستان‌ها به تصرف طرف‌های درگیر درآمده است و یا به عنوان پناهگاه برای نیروهایشان یا به عنوان پایگاه برای آغاز کردن عملیات نظامی شان استفاده می‌شود.

منبع : شبکه خبر

گورستان قرن دوم میلادی کشف شد

گورستانی متعلق به دوران باستان - قرن دوم میلادی - شامل اسکلت‌ها، گلدان‌ها و حتی هدایا و پیش‌کش‌ها در پی کاوش در ایستگاه RER Port-Royal پاریس کشف شد.این بزرگترین گورستان گالو - رومی لوتس - gallo-romaine de Lutèce است که تاکنون کشف شده؛ یک کشف استثنایی که در حین کار در ایستگاه مترو پورت رویال منطقه چهاردهم پاریس به دست آمد. لوتِس - Lutèce، شکل فرانسوی شده نامی است که رومی‌ها از Lutetia یا Lutetia Parisiorum برای تعیین شهر گالو-رومی که امروزه به نام پاریس و oppidum شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. به دنبال یک حفاری بزرگ باستان‌شناسی که از ۶ مارس، گنجینه‌های مربوط به قرن دوم کشف شده است؛ بیش از ۵۰ قبر شامل مردان، زنان و کودکان در زمینی به مساحت ۵۰ متر مربع در چند متری ایستگاه پورت رویال دفن شده بودندگووه نائل د فورژ - Gwenaëlle Desforges باستان‌شناس موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی و پیشگیری(Inrap) به شبکه ب.اف.ام فرانسه در ایل دو فرانس گفته ما به ندرت اسکلت‌های کامل را در این حالت کشف کردیم که اغلب توسط شبکه تندرو منطقه‌ای مترو یا یک ترانشه (فرورفتگی) و دیگر گورها به حالت متقاطع درآمده‌اند. به گفته دومینیک گارسیا - Dominique Garcia رئیس موسسه، این گورستان به احتمال زیاد پاریسی - Parisii است؛ مردم گالی که در لوتس که تحت سلطه رومیان بود، ساکن شده بودند.در قرن پنجم، زمانی که Lutèce به طور قطعی نام لاتین خود را به دلیل کاهش قدرت رومی از دست داد، این شهر توسط قومیت ساکنان آن اشغال شد. کامیل کولونا - Camille Colonna رئیس تحقیقات باستان شناسی و مردم شناس موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی، این کشف را غیر منتظره خوانده و گفته خوشحالیم که این گورستان از زمان قرن نوزدهم و آثار بزرگ هاسمان دیده یا حفاری نشده است. این گورستان موسوم به سنت ژاک که بزرگترین شهر گالو-رومی است، به این دلیل شناخته شده بود که در قرن نوزدهم تا حدی حفاری در آن صورت گرفت؛ گورستانی که هرگز حفاری نشده و حفظ شده است.دومینیک گارسیا به خبرگزاری فرانسه گفته از دوران باستان به این سو هیچ کس این گورستان را ندیده بود. او می‌گوید: این کاوش‌ها، دریچه‌ای واقعی به دنیای تشییع جنازه پاریس در دوران باستان باز می‌کند. این در حالی است که تاریخ باستانی پایتخت به طور کلی ناشناخته باقی مانده است. پایان کاوش‌ها برای ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) برنامه ریزی شده است که محققان در مدت دو سال گزارش را به مقامات اعلام خواهند کرد. گورستانی متعلق به دوران باستان - قرن دوم میلادی - شامل اسکلت‌ها، گلدان‌ها و حتی هدایا و پیش‌کش‌ها در پی کاوش در ایستگاه RER Port-Royal پاریس کشف شد. این بزرگترین گورستان گالو - رومی لوتس - gallo-romaine de Lutèce است که تاکنون کشف شده؛ یک کشف استثنایی که در حین کار در ایستگاه مترو پورت رویال منطقه چهاردهم پاریس به دست آمد. لوتِس - Lutèce، شکل فرانسوی شده نامی است که رومی‌ها از Lutetia یا Lutetia Parisiorum برای تعیین شهر گالو-رومی که امروزه به نام پاریس و oppidum شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند.به دنبال یک حفاری بزرگ باستان‌شناسی که از ۶ مارس، گنجینه‌های مربوط به قرن دوم کشف شده است؛ بیش از ۵۰ قبر شامل مردان، زنان و کودکان در زمینی به مساحت ۵۰ متر مربع در چند متری ایستگاه پورت رویال دفن شده بودند.

منبع : ایرنا

آتش در کرانه باختری بازهم شعله ور شد

منابع خبری بامداد پنجشنبه از درگیری شدید نیروهای مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست در طولکرم واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند.نظامیان صهیونیست به اردوگاه «نور شمس» در شرق طولکرم یورش بردند. بر اساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین در مقابله با نظامیان صهیونیست و خودروهای زرهی به سمت آنها تیراندازی کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، طی درگیری بین فلسطینیان و نظامیان صهیونیست در شرق طولکرم ۲ نفر به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. نظامیان صهیونیست همچنین به شهرک «عاروره» واقع در شمال غرب رام الله یورش بردند و با جوانان فلسطینی درگیر شدند. همچنین مرکز آمار و اطلاعات فلسطین موسوم به «معطی» اعلام کرد، نیروهای مقاومت فلسطین در ۲۴ ساعت گذشته در کرانه باختری و قدس اشغالی ۱۳ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند. این گزارش می‌افزاید، عملیات نیروهای مقاومت در جنین، بیت لحم، اریحا، طولکرم، رام الله و قدس روی داده است. همچنین طی هفته اول ماه جاری میلادی (آوریل)، نیروهای مقاومت فلسطین ۳۶۸ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند. شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

منبع : ایرنا

ارتش به زیردریایی اتمی آمریکا هشدار داد

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره جزئیات هشدار زیردریایی ارتش به زیردریایی اتمی آمریکا اظهار کرد:زیردریایی اتمی فلوریدا آمریکا که به‌روزترین زیردریایی آمریکاست، با توجه به تجهیزات و توانمندی‌هایی که دارد، در حال عبور از تنگه هرمز بود و قصد داشت بدون اینکه رصد شود، از تنگه عبور کند. وی افزود:زیردریایی تمام ایرانی فاتح با تجهیزات خود عبور زیردریایی آمریکا را به راحتی رصد و با اخطار دادن و استفاده از تاکتیک‌های تعریف شده، زیردریایی آمریکایی را مجبور کرد که به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را روی سطح آب طی کند. دریادار ایرانی ادامه داد: زیردریایی آمریکایی در حال ورود به آب‌های سرزمینی ایران بود که پس از هشدار زیردریایی فاتح، تغییر مسیر داد.این کار خطرناک زیردریایی آمریکایی را به مراجع بین‌المللی منعکس خواهیم کرد و آن‌ها باید جواب‌گوی این کار خطرناک خود در یک آبراه بین المللی و بسیار حساس که متعلق به تمام کشور های منطقه است باشند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

کووید۱۹ ماندگار شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است که همه‌گیری کووید۱۹ همچنان بی‌ثبات است. در حدود ۲۸ روز گذشته، بیش از ۲۳ هزار مورد مرگ و میر کرونایی و سه میلیون مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. "مایکل رایان"، یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در حالی که آمارهای ابتلا و مرگ‌های کرونایی در جهان در حال کاهش است، اما هنوز تعداد زیادی از افراد همچنان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست می‌دهند و تعداد زیادی نیز به آن مبتلا می‌شوند. وی گفت: ویروس‌های تنفسی از یک مرحله همه‌گیر به مرحله آندمیک منتقل نمی‌شوند، بلکه به سمت سطوح پایین فعالیت همراه با اوج‌های بالقوه اپیدمی فصلی حرکت می‌کنند. رایان گفت: ما هنوز معتقدیم که کووید۱۹ یک بیماری همه گیر است. کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید۱۹ هر سه ماه یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد و قرار است در اوایل ماه مه نیز این جلسه مجددا تشکیل شود. همانند جلسات گذشته، سازمان جهانی بهداشت تصمیم خواهد گرفت که آیا کووید۱۹ همچنان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین المللی هست یا خیر. سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که کمتر از ۱۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ و صفر مورد مرگ ناشی از آن در خارج از چین وجود داشت، این بیماری را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین المللی اعلام کرد. مایکل رایان گفت: این ویروس از بین نخواهد رفت و مانند آنفلوآنزا همچنان باعث بیماری تنفسی قابل توجهی در افراد آسیب پذیر می‌شود. وی اذعان کرد که برخی کشورها هنوز دارای جمعیت زیادی از افراد بسیار آسیب پذیر هستند که واکسینه نشده‌اند در حالی که در برخی دیگر همه گیری کووید۱۹ دیگر یک شرایط اضطراری نیست.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

معمای ۷۰ ساله مرموزترین موجود تاریخ حل شد

جامع‌ترین تحقیقات در مورد موجود مرموزی که ۳۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده، حکایت از آن دارد که این جانور هیچ استخوانی در بدنش نداشته است. از حدود هفتاد سال پیش، ماهیت واقعی جانوری به نام Tullimonstrum gregarium که هیولای تالی نیز نامیده می‌شود، دانشمندان را گیج و سردرگم کرده است. در برخی از بررسی‌ها، این موجود را یک مهره‌دار می‌دانستند و برخی دیگر از محققان معتقد بودند که تالی یک موجود بی‌مهره بوده؛ در طی دهه‌های اخیر بررسی‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هیولای تالی همچنان ادامه داشت و حالا نتایج دقیق‌تری دراین باره به دست آمده است.تومویوکی میکامی، دیرینه‌شناس دانشگاه توکیو در این رابطه گفته:« ما بر این باوریم که راز مهره‌دار یا بی‌مهره بودن این موجود، حالا دیگر حل شده است. بر پایه شواهد و قراین موجود، فرضیه مهره‌دار بودن هیولای تالی، غیرقابل پذیرش است. مهمترین نکته این است که هیولای تالی، تقسیم‌بندی‌هایی در ناحیه سرش داشته که در طول بدنش امتداد می‌یافته. این ویژگی در هیچ یک از موجودات مهره‌دار دیده نمی‌شود و این ثابت می‌کند که تالی یک موجود بی‌مهره بوده.»در طول این سال‌ها، نمونه‌های فسیلی متعددی از هیولاهای تالی پیدا شده و اولین بار در سال ۱۹۵۵ بود که فرانسیس تالی، به صورت تصادفی با نمونه‌ای از این فسیل در بستر فسیلی Mazon Creek در ایلینویز روبرو شد. در آن زمان آنها با بررسی فسیل، تصویری از یک هیولای دریایی عجیب و غریب را ترسیم کردند که حدود ۱۵ سانتی‌متر طول داشته و باله‌هایی شبیه به سپیداج (که به اشتباه ماهی مرکب نامیده می‌شود) بر روی دمش داشته؛ چشم‌های این موجود مانند میله‌ای از پیشانی‌اش بیرون زده بود و خرطوم بلند و باریکی نیز داشته. ظاهر و ویژگی‌های عجیب و غریب هیولای تالی، طبقه‌بندی آن را حتی در سطح پایه نیز خیلی سخت و دشوار کرده بود. هیچ ساختار استخوانی‌ای در فسیل‌های این جانور مرموز یافت نشد ولی این موضوع به تنهایی قابل اتکا نبود. چرا که اسکلت‌های غضروفی که در برخی از ماهی‌های مهره‌دار یافت می‌شود، به اندازه استخوان‌ها خوب حفظ نمی‌شوند و در گذر زمان باقی نمی‌مانند و در نتیجه همین موضوع دانشمندان را دچار تردید کرده بود. چرا که برخی از ویژگی‌های هیولای تالی، شباهت‌هایی با ساختارهای موجود در مهره‌داران دریایی غضروفی بدون آرواره مثل مکنده‌ماهی‌ها داشت. البته برخی از دانشمندان بر این باور بودند که نمی‌توان با استناد به این ویژگی‌ها، به طور قطعی، هیولای تالی را یک مهره‌دار دانست و بحث بر سر این موضوع دهه‌ها ادامه داشت. میکامی و همکارانش برای آنکه این مسئله را یک بار و برای همیشه حل کنند، تحقیقات جامعی در این رابطه انجام دادند. آنها بیش از ۱۵۰ نمونه از فسیل‌های هیولای تالی و بیش از ۷۰ نمونه فسیل از دیگر موجودات با جزئیاتی استثنایی در بستر فسیلی Mazon Creek را جمع‌آوری کرده و در معرض اسکن لیزری سه بعدی با وضوح بالا و توموگرافی ریز کامپیوتری اشعه ایکس قرار دادند و بدین‌ترتیب مطالعه دقیقی درباره ساختارهایی که شبیه به خصوصیات مهره‌داران در نظر گرفته می‌شد، انجام دادند. دقیقا همان ویژگی‌هایی که تحت عنوان میومرها (بلوک‌های بافت ماهیچه‌ای اسکلتی) تفسیر می‌شدند؛ آنها در عین حال دارای مغز سه لوبی و غضروف نیز بودند.طبق اعلام محققان، هیچ یک از این ویژگی‌ها، قابل مقایسه با ویژگی‌های یافت شده در مهره‌داران نبود. آنچه تحت عنوان میومر تعبیر می‌شد، کاملا متفاوت با ساختار بدن مهره‌داران بود و مغزی شبیه مغز مهره‌داران، کیسه‌های آبشش و غضروف‌ها در فسیل آنها یافت نشد. به علاوه دندان‌های موجود در خرطوم هیولای تالی با آنچه در مکنده‌ماهی‌ها دیده می‌شود، تفاوت زیادی داشت. از آنجا که هیولای تالی با تمام موجودات زنده‌ای که تا به امروز در زمین زندگی می‌کرده‌اند، متفاوت بوده، عجیب نیست که محققان تا این حد برای کشف اطلاعات بیشتر درباره این گونه جانوری می‌کوشند. آنها حالا دریافته‌اند که این موجود استثنایی، یک موجود بی‌مهره بوده و چالش بعدی دانشمندان این است که بفهمند که تالی متعلق به کدام دسته از بی‌مهرگان بوده؟ یک موجود شبیه مهره‌داران که بی‌مهره است؛ آیا هیولای تالی بیشتر شبیه یک نیزه‌ماهی بوده یا به کرم و حلزون شباهت داشته؟در حال حاضر دو نکته خیلی روشن و واضح است: یکی اینکه هنوز اکثر رازهای هیولای تالی پنهان مانده و دوم اینکه کره زمین هم رازهای بسیاری در دل خود نهفته دارد. چند موجود عجیب و غریب دیگر مثل هیولای تالی روزگاری در زمین زندگی می‌کرده‌اند و در گذر زمان به طور کامل ناپدید شده‌اند و ردی از آنها باقی نمانده؟میکامی دراین باره گفته:«حیوانات و جانوران بسیار هیجان‌انگیزی در جهان زندگی می‌کردند که حتی فسیلی هم از آنها باقی نمانده. از این نظر، تحقیقات برروی فسیل‌های موجود در Mazon Creek اهمیت بالایی دارد؛ چرا که از لحاظ دیرینه‌شناسی شواهدی در این منطقه وجود دارد که در مناطق جغرافیایی دیگر یافت نمی‌شوند. البته به تحقیقات بیشتری نیاز است تا سرنخ‌های مهمتری از فسیل‌های این منطقه به دست آمده و تاریخچه تکاملی حیات بهتر درک شود.»

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکا موشک بالستیک قاره پیما شلیک کرد

تیم مشترک نیروی هوایی و دریایی آمریکا یک موشک بالستیک قاره پیمای غیر مسلح که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد را آزمایش کردند. یک تیم مشترک متشکل از فرماندهی نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا موشک بالستیک قاره پیمای «مینت من ۳» (Minuteman III) را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در ساعت ۵:۱۱ صبح پرتاب کردند. طبق اعلام فرماندهی نیروی هوایی، پرتاب این موشک در صبح چهارشنبه یک آزمایش عملیاتی است که سال‌ها پیش برنامه ریزی شده بود. مقامات آمریکایی با اعلام اینکه این آزمایش بخشی از فعالیت‌های دوره‌ای و معمول آمریکا است، گفتند هدف از این آزمایش نشان دادن این موضوع است که بازدارندگی آمریکا ایمن، امن، قابل اعتماد و موثر بوده و آماده بازدارندگی در برابر تهدیدات قرن ۲۱ و اطمینان به متحدان است. به گفته مقامات، چنین آزمایشاتی بیش از ۳۰۰ بار پیش از این اتفاق افتاده است و این آزمایش نتیجه رویدادهای کنونی جهان نیست.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اعتصاب پروازهای آلمان را لغو کرد

اعتصاب کارکنان بخش‌های مختلف فرودگاه‌های آلمان که از شب گذشته در اعتراض به دستمزدها و شرایط کاری آغاز شده است منجر به لغو بسیاری پروازها و هرج و مرج شده است.یک اعتصاب هشداردهنده در اعتراض به دستمزدها باز هم تأثیر زیادی بر حمل و نقل هوایی در آلمان گذاشته و لغو و تاخیرهای زیادی در فرودگاه های هامبورگ، کلن/بن و دوسلدورف وجود دارد که ده ها هزار مسافر را تحت تاثیر قرار داده است. مسافران در روزهای پنجشنبه و جمعه در چندین فرودگاه آلمان با تاخیر و کنسلی های متعددی مواجه هستند. در فرودگاه‌های دوسلدورف، هامبورگ و کلن/بن، اعتصاب‌های هشداردهنده دو روزه در طول شب آغاز شد، در اشتوتگارت یک اعتصاب تمام روز در روز جمعه برگزار می‌شود. انجمن فرودگاه ADV انتظار دارد که حدود ۷۰۰ پرواز در سراسر کشور در دو روز اعتصاب لغو شود. کارکنان حوزه امنیت هوانوردی، کنترل مسافر، کنترل پرسنل و کالا و حوزه خدمات برای این اعتصاب ها فراخوانده شدند. طبق گفته فرودگاه ها و اتحادیه وردی مسافران باید برای این امر آماده باشند. تنها در فرودگاه کلن/بن، از بیش از هر دو پرواز یکی لغو شده است. بر اساس اعلام این فرودگاه، تا عصر چهارشنبه ۶۴ پرواز و ۵۷ فرود هواپیما لغو شد. لغو پروازهای بیشتر نیز ممکن است رخ دهد. این فرودگاه در وب سایت خود نوشت: از مسافران خواسته می شود وضعیت پرواز خود را با شرکت هواپیمایی یا اپراتور تور خود بررسی کنند. در هامبورگ تمامی پروازهای مسافران طبق اطلاعات فرودگاه لغو شد. بخصوص گفته می شود بیش از ۳۰ ورود در روز پنجشنبه لغو می شوند. در اصل، ۱۵۲ پرواز برای پنجشنبه و ۱۵۶ برای جمعه برنامه ریزی شده بود. این فرودگاه اعلام کرد که حدود ۸۰۰۰۰ مسافر از این اعتصاب هشدار آسیب دیده اند. فرودگاه از مسافران خواست با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرند و به فرودگاه نیایند. فرودگاه دوسلدورف هم هشدار داد: اعتصاب منجر به اختلالات قابل توجهی در عملیات پرواز خواهد شد. مسافران باید منتظر تاخیر و بسیاری از لغو پروازها باشند. همچنین اعتصابات هشداردهنده بیشتری برای روز جمعه در دویچه بان (شرکت ملی راه آهن آلمان) و سایر شرکت های حمل و نقل ریلی برنامه ریزی شده است. دلیل این اعتصاب‌های هشداردهنده، مذاکرات بین وردی و انجمن فدرال شرکت‌های امنیت هوانوردی (BDLS) در مورد مکمل‌های زمانی برای کار در شب، شنبه، یکشنبه و تعطیلات عمومی و همچنین مقررات چانه‌زنی جمعی بهتر برای پرداخت اضافه کاری به کارکنان امنیتی و خدماتی است. این اتحادیه تاکید کرد که پیشنهاد کتبی BDLS کافی نیست و نمی توان با آن موافقت کرد. قرار است مذاکرات در ۲۷ و ۲۸ آوریل ادامه یابد. تازه همین اواخر ماه مارس بود که تردد قطارها، اتوبوس‌ها و هواپیماها در آلمان در نتیجه اعتصاب هشداردهنده بزرگ سراسری اتحادیه راه‌آهن و حمل‌ونقل (EVG) و وردی تا حد زیادی متوقف شد. میلیون‌ها مسافر و همچنین حمل و نقل بار تحت تأثیر این اعتصاب ۲۴ ساعته قرار گرفتند. EVG حداقل ۶۵۰ یورو بیشتر در ماه برای یک دوره یک ساله یا دوازده درصد بیشتر برای گروه های درآمد بالا می خواهد. این اتحادیه در حال حاضر در دور دوم با حدود ۵۰ شرکت راه آهن در حال مذاکره است. قرار است نشست بعدی با دویچه بان هفته آینده برگزار شود. در این گروه، چانه زنی جمعی بر ۱۸۰۰۰۰ نفر از حدود ۲۳۰۰۰۰ کارمند تأثیر می گذارد. اتحادیه وردی و EVG می خواهند فشار را در چانه زنی جمعی خود افزایش دهند. انجمن فدرال صنعت هوانوردی آلمان (BDL) به اعتصابات پی در پی در فرودگاه های مختلف آلمان انتقاد شدیدی وارد کرد. بر اساس گزارش BDL، تنها در سه ماه اول سال جاری حدود هر یازده روز یک اعتصاب در فرودگاه صورت می‌گرفت. به دلیل اعتصاب گسترده در ۲۶ و ۲۷ مارس ۲۰۲۳، حدود ۳۵۰۰ پرواز در آن دو روز لغو شد. این بدان معناست که تعداد پروازهای لغو شده به دلیل اعتصابات در سال جاری به طور قابل توجهی از تعداد پروازهای لغو شده در کل سال ۲۰۱۹ بیشتر است. در آن زمان ۳۳۰۰ پرواز در طول سال وجود داشت که طبق BDL، به دلیل اعتصاب ها انجام نشد.

منبع : تسنیم

ازدحام در صنعا بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت

بیش از ۱۵۰ نفر در یمن بر اثر ازدحام جمعیت مقابل محل توزیع کمک‌های یک تاجر در صنعا کشته و یا زخمی شدند.رسانه‌های یمنی صبح امروز پنجشنبه از وقوع کشته و یا زخمی شدن تعداد زیادی از مردم یمن بر اثر ازدحام جمعیت خبر دادند. به گزارش المسیره، به‌دنبال ازدحام جمعیت مقابل محل توزیع کمک‌های یک تاجر در صنعا، تعداد زیادی از مردم بر اثر زیر دست‌وپا ماندن، دچار خفگی شدند و جان خود را از دست دادند. بر اساس این گزارش، در پی این حادثه تاکنون ۷۸ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند که حال ۱۳ نفر از آنها وخیم است. «عبدالخالق العجری» سخنگوی وزارت کشور یمن تأکید کرد که این حادثه در پی توزیع تصادفی مبالغی از سوی برخی کسبه بدون هماهنگی با وزارت کشور بوده است. دادستانی نظارت بر سوابق استنباط اولیه و انجام تحقیقات برای دستیابی به کلیه شرایط حادثه را آغاز کرده است، نتایج نهایی به‌محض تکمیل اعلام خواهد شد. سخنگوی وزارت کشور یمن تصریح کرد که به‌دنبال توزیع تصادفی مبالغی از سوی برخی کسبه بدون هماهنگی با وزارت کشور ده‌ها نفر متأسفانه کشته و یا زخمی شدند.معاون رئیس بیمارستان «الثوره» اعلام کرد که حداقل ۱۵۱ قربانی این حادثه را به این مرکز درمانی منتقل کرده‌اند که ۷۸ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند. «مهدی المشاط» رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز با صدور بیانیه‌ای گفت: «به خانواده‌های قربانیان ازدحام در یکی از مراکز توزیع کمک در صنعا تسلیت می‌گوییم».ویبر اهمیت انجام اقدامات لازم برای پی بردن به دلایل رخ‌داده، تأکید کرد. شماری از مقامات دولت نجات ملی یمن از جمله رئیس شورای‌عالی قضایی، رئیس دولت نجات ملی، وزیران بهداشت و کشور، و رئیس اداره‌کل زکات از محل این حادثه بازدید کردند و از نزدیک در جریان این حادثه قرار گرفتند.

منبع : تسنیم

آمریکا دست گدایی به نیجر دراز کرد

«آنتونی بلینکن»، وزیرخارجه آمریکا با اصرار زیاد از نیجر خواسته است تا روابطش را با تل آویو را عادی کند. بر اساس گزارشی که به تازگی آکسیوس منتشر کرده، بلینکن این درخواست را از نیجر در دیدار خود با «محمد بازوم»، رئیس جمهور این کشور آفریقایی مطرح کرده است و وزیرخارجه آمریکا پس از این درخواست از نیجر، «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی را از این درخواست خود مطلع کرده است. گفته شده الی کوهن نیز پیشنهاد کرده که نیجر در نشست بعدی رهبران کشورهای عربی در مجمع نقب شرکت کند، اما نیجر تاکنون به چنین درخواستی پاسخ نداده است. با این حال به نظر می‌رسد که نیجر به راحتی حاضر به عادی‌سازی روابطش با تل آویو نیست، چون آن گونه که آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی فاش کرده است، اگرچه نیجر آماده عادی‌سازی روابط با تل آویو است، اما این کشور می‌خواهد در ازای این عادی‌سازی روابط، تضمین‌های خاص امنیتی از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دریافت کند. واشنگتن قبلاً به دنبال گنجاندن کشورهای جدید در مجمع نقب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است، اما تاکنون در این راه به نتیجه نرسیده و طی دو سال گذشته نتوانسته است هیچ یک از کشورهای منطقه را برای عادی‌سازی روابط با تل آویو متقاعد کند. روابط دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و نیجر در دهه ۱۹۶۰ و دوباره از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ برقرار شد، اما به دلیل خشونت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها قطع شد. در سال‌های اخیر، تل آویو به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای آفریقایی با اکثریت مسلمان، به ویژه در مناطق ساحلی، شامل نیجر، بوده است، اما تا کنون نتوانسته تغییری در وضعیت دیپلماتیک خود در این بخش از آفریقا ایجاد کند. به نظر می‌رسد که قطار عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه متوقف شده و در حال حاضر علی‌رغم تقلای تل آویو، اما کشورهای منطقه علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط خود با تل آویو ندارند. روز گذشته نیز «الی کوهن»، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که سفر به عربستان سعودی و عادی‌سازی روابط با عربستان و سایر کشورهای عربی از گزینه‌های روز میز تل آویو در سال جاری است. الی کوهن بار دیگر ادعا کرده است که تل آویو دشمن عربستان سعودی نیست و تل آویو با ایران مقابله می‌کند. وزیر امور خارجه کابینه تندرو نتانیاهو همچنین افزوده است که یک کشور عربی ناشناس قرار است روابط خود را با تل آویو در سال جاری عادی کند. کوهن به رادیو ارتش گفت: «بازدید از عربستان سعودی همچنان روی میز است، هرچند هنوز تاریخ معینی برای این سفر وجود ندارد.» پیش از این نیز، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هفته گذشته به سناتور جمهوری خواه آمریکایی «لیندسی گراهام» در بیت‌المقدس گفته بود: «ما خواهان عادی‌سازی و صلح با عربستان سعودی هستیم و آن صلح را جهش بزرگ به سمت پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل می‌دانیم.» این ادعای مقامات صهیونیستی در حالی مطرح شده است که طی هفته‌های گذشته حتی برخی کارشناسان در تل آویو به این مسئله اذعان کرده‌اند که علاقه ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل آویو در بحبوحه تشدید تنش‌ها علیه فلسطینیان در مناطق اشغالی کاهش یافته است.

منبع : مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha