دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
نور

حوزه/ نرم‌افزار قاموس نور ۳ به همراه نسخه همراه و وبگاه قاموس نور با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از نرم‌افزار قاموس نور ۳ به همراه نسخه همراه و وبگاه، با حضور علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه لغت برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این مراسم که در ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار گردید، از نرم‌افزار "قاموس النور ۳" که متن ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۰ جلد را در خود جای داده است به همراه پایگاه و نسخه اندرویدی قاموس نور، رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور پژوهشگران و لغت‌پژوهان به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به سخنرانی پرداختند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت:در نسخه‌ی ابتدایی این نرم افزار سه عنوان کتاب و در نسخه دوم حدود چهل عنوان کتاب وجود داشت، اما با تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نرم افزار قاموس النور ۳، لغات و مداخل ۱۴۱ عنوان کتاب گردآوری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: از این ۱۴۱ عنوان کتاب که در موضوع لغت و لغت‌پژوهی است، ۳۳ عنوان کتاب فرهنگ واژگان زبان عربی و ۹ عنوان در فرهنگ واژگان فارسی وجود دارد که در قاموس دو وجود نداشت و به این مجموعه افزوده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به ارائه نرم افزار قاموس النور ۳ در قالب‌های نسخه رومیزی (ویندوز)، نرم افزار همراه و نسخه برخط گفت: پژوهشگران این مجموعه از کتب فرهنگ واژگان عربی و فارسی، ترجمه هر لغت را استخراج و به همراه توضیح و تشریح کوتاهی به مخاطبان ارائه کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به تسهیل فعالیت‌های پژوهشی عنوان کرد: در گذشته پژوهشگران برای دریافت معنا و مفهوم یک لغت مجبور بودند ساعت‌های زیادی را صرف جست‌وجو در کتب فرهنگ و لغت نامه کنند، اما به کمک قاموس النور ۳ اکنون معنای واژگان بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب مرجع و فرهنگ لغت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار پژوهشگران و محققین قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha