یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
کتاب و کتابخوانی

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: تغییر ذائقه فرهنگی مردم، لازمه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آغاز بکار نمایشگاه کتاب تهران ابراز داشت: این نمایشگاه در واقع بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می رود که بخش قابل توجهی از فعالان فرهنگی به خصوص دست اندرکاران حوزه نشر و کتابخوانان را متوجه و درگیر خود می کند و از این حیث توجه به آن در ساحت رسانه حائز اهمیت می باشد.

وی افزود: در ایام برپایی این نمایشگاه معمولاً مباحثی دوباره مطرح می شود مبنی بر این که مردم و نسل جوان ما به معنای واقعی کلمه چقدر اهل مطالعه هستند و این که چرا بخش های مهمی از جامعه عملاً بی ارتباط یا بسیار کم ارتباط با مقوله کتاب و کتاب خوانی می باشند!؟

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به نظر من بخش مهمی از این قضیه به عدم لذت بردن از کتاب و انس با این یار مهربان برمی گردد، کما این که به همین خاطر هنگام مطالعه کردن به جای احساس لذت و نشاط، دچار ملال و کسالت می‌شویم و به دنبال بهانه‌ای می‌گردیم تا بلافاصله کتاب را زمین بگذاریم و به دنبال کاری دیگر برویم.

وی با تأکید بر این که باید با اصلاح نظام آموزشی و فرهنگی جامعه کاری کنیم که بچه ها از همان دوران دبستان حقیقتاً با کتاب مأنوس باشند، ابراز داشت: باید با تغییر ذائقه فرهنگی کاری کنیم که مواجهه بچه ها و نسل جدید با کتاب به دیداری دوست‌داشتنی، شیرین و خاطره‌انگیز تبدیل شود تا به این وسیله علاقه مندی به کتاب و کتاب خوانی در سبک زندگی آن ها ماندگار گردد.

اسلامی خاطرنشان کرد: از این حیث بنده معتقدم که برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه، باید سرمایه‌گذاری را از دوران کودکی شروع کنیم، آن هم با برنامه‌ریزی حساب شده، دقیق و کارشناسانه، به نحوی که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از کودکی در وجود ما نهادینه شود و در مراحل دیگر زندگی نیز با کار رسانه ای قوی، نیاز به کتاب در جامعه و بین افراد احساس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha