شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر / مراسم گردهمایی روحانیون و مبلغین شهرستان نهاوند

حوزه / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) نقشه دنیای غرب برای حاکم کردن فرهنگ خود بر کل جهان را بر هم ریخت، گفت: با انقلاب اسلامی، ایران از تسلط استکبار نجات پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مراسم گردهمایی روحانیون و مبلغین شهرستان نهاوند امروز به‌مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵خرداد در مدرسه علمیه امام خمینی این شهرستان با حضور امام جمعه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم در این مراسم، با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) نقشه دنیای غرب برای حاکم کردن فرهنگ خود بر کل جهان را بر هم ریخت، اظهار داشت: با انقلاب اسلامی، ایران از تسلط استکبار نجات پیدا کرد.

وی با اشاره به رشد و پیشرفت‌های جامعه اسلامی در سال‌های گذشته، یادآور شد: در دورانی که اروپا در قرون وسطی هیچ پیشرفتی نداشت، جهان اسلام در اوج پیشرفت علمی قرار داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه تفکر توحیدی اسلام، می‌گوید خداوند جهان را مدیریت می‌کند، گفت: در مقابل، مسیحیان از پایان قرون وسطی به این نتیجه رسیدند که خداوند یک معمار بازنشسته است و ما نسبت به سرنوشت خودمان مختاریم، چرا که دارای عقل می‌باشیم و همین عقل برای ما کافی است.

وی با تأکید بر اینکه تفکر غربی چیزی به نام تکلیف و دین را قبول ندارد، اظهار کرد: تفکر غربی معتقد است در دنیا مساله اصلی انسان است و او باید تنها از لذت‌ها و منافع دنیا بهره ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم، با اشاره به اینکه این نوع تفکر و مبانی اندیشه غرب از طریق دانشگاه‌ها بر دنیا حاکم شد، به تشریح عوامل تحول در غرب پرداخت و خاطرنشان کرد: اختراع ماشین بخار در انگلستان، کشف قاره آمریکا، دست‌ یافتن به معادن نقره و دست یابی به منابع و غارت ثروت‌ برخی از کشورها و انتقال سیاه‌پوستان به اروپا برای بردگی و بهره‌کشی از آنان، از جمله عوامل تحول در اروپا بود.

وی با بیان اینکه با گذشت مدتی این تحولات به ایران رسید و جوانان ایرانی تحصیل کرده در خارج از کشور، این تفکر را فرا گرفتند، اظهار کرد: علوم انسانی امروز کشور تا حدودی همان علوم متاثر از فرهنگ غرب است حتی با وجود تحولاتی که در زمینه کتاب‌های دانشگاهی علوم انسانی به‌وجود آمده اما مبنای آن بر اساس علوم غرب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم افزود: علوم انسانی باید بر مبنای ربوبیت الهی بنیان شود و لذا برای تحقق این مسئله در حال حاضر شورای تحول علوم انسانی در ۱۶ رشته تشکیل شده و برای تحول تدریجی تغییراتی در نوشته‌ها و تحقیقات به عمل آمده است.

وی تصریح کرد: نقش حوزه علمیه و طلاب در این عرصه بسیار حساس و موثر است و لذا طلاب باید با تلاش خود بتوانند با قدرت وارد این میدان شوند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha