یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
فکرت

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: در راستای زنده نگه داشتن نام و یاد مرحوم استاد فرج نژاد، لازم است که به همت دوستان و نزدیکانش، ایده ها و اندیشه های آن مرحوم به محصولات رسانه ای تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سیدحسین شرف‌الدین طی سخنانی در نهمین محفل گفت‌وگو محور فکرت که در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به انواع شهادت های در آموزه های دینی ما ابراز داشت: ما در معارف اسلامی و واقعیات تاریخی الهیاتی، دو نوع شهادت ثبت شده داریم که شهادت در معرکه قتال و شهادت توسط دشمن در غیر از معرکه قتال نام دارند.

وی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء گفت: از آیات قرآن بر می‌آید که ما یک نوع مرگ قدسی داریم. کسی که از خانه‌اش خارج شود و در مسیر سلوک باشد و گام به گام در مسیر تقرب الی الله گام بردارد، چنین آدمی اگر موت به سراغ او آید؛ اجرش بر عهده خدای متعال است. بلکه آدمیان اجر سلوک و بندگی دارند و همین که در مسیر تعالی‌اند، یک پاداش ویژه دارند. لذا چنین آدم‌هایی، مشمول درجات الهی‌اند و مرگ‌شان قدسی است، از این رو شاید بتوان مرحوم فرج‌نژاد را جزء کسانی دانست که مشمول این آیه هستند.

وی همچنین ادامه داد: ما انسان ها در مهندسی زندگی‌مان دارای نقش هستیم و خودمان، خودمان را می‌سازیم و به تعبیر شهید مطهری، هیچ انسانی بالفعل آفریده نمی‌شود. لذا خود آدمی باید در ساخت خودش مشارکت کند. به نظرم کسانی که در این عالم سودای موفقیت دارند، موفقیتشان در گروی توجه به سه متغیر است؛ نحوه تعامل آدمیان با سرمایه‌های وجودی، نحوه تعامل آدمیان با محیط و تعیین اهداف، آرمان‌ها، انتظارات و اقدامات عملی همسو.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در خصوص چرایی محبوبیت مرحوم فرج‌نژاد در بین دغدغه مندان انقلابی گفت: در حوزه علمیه آموزش رسمی فلسفه و عرفان مجاز نیست و کسانی که در این وادی می‌روند، محل کلی محرومیت‌ها قرار می‌گیرند؛ اما در این فضا علامه طباطبایی، شهید مطهری و امام(ره) به ظهور می‌رسند. به‌نظرم یکی از ویژگی‌هایی که در زندگی مرحوم فرج‌نژاد بود، همین است. او خلاف مسیر آب شنا می‌کرد و همین مساله زمینه ساز محبوبیت ایشان شد.

وی با اشاره به مشابهت‌های منظومه فکری مرحوم فرج‌نژاد و شهید آوینی گفت: هر دو انسان‌های مؤمن، متعهد، سخت‌کوش، تلاش‌گر، ساده، بی‌آلایش، رها ازبند تعلقات، پرشور، روح‌ناآرام، در مسیر تعالی، پیشرفت و از ثمرات گفتمان انقلاب اسلامی و … به‌شمار می‌رفتند.

شرف الدین افزود: البته سواد طلبگی و تحصیلات حوزه الهیاتی استاد فرج‌نژاد نسبت به شهید آوینی بیشتر است و لذا در این عرصه ها، دغدغه‌های دینی مرحوم فرج‌نژاد بیشتر نمود دارد، ضمن آن که نقدهای او با ارجاع به متون دینی همراه است.

وی در خاتمه بیان داشت: باید فعالیت‌های مطالعاتی، پژوهشی و ترویجی ایشان توسعه یابد و زمینه‌ای برای تبدیل ایده‌ها و اندیشه‌ها به محصولات رسانه‌ای ایجاد شود و این بهترین راه برای زنده نگه داشتن نام و یاد و سیره آن استاد انقلابی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha