یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
واقعه کربلا

حوزه/ برخی افراد این شبهه را مطرح می کنند که ماجرای کربلا و نبرد اباعبدالله الحسین(ع) و یزید بن معاویه یک نزاع بین دو خاندان عرب بود و چه معنایی دارد که ما ایرانیان برای یک نزاع بین دو خاندان از یک زبان و یک گویش دیگر و در کشوری دیگر تا این حد عزاداری کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام روح الله حبیبیان از کارشناسان پاسخگویی به شبهات به برخی از شبهات پیرامون عزاداری و ماه محرم پاسخ داد که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خواهد شد.

شبهه:

برخی افراد این شبهه را مطرح می کنند که ماجرای کربلا و نبرد اباعبدالله الحسین(ع) و یزید بن معاویه یک نزاع بین دو خاندان عرب بود و چه معنایی دارد که ما ایرانیان برای یک نزاع بین دو خاندان از یک زبان و یک گویش دیگر و در کشوری دیگر تا این حد عزاداری کنیم و خودمان را درگیر یک حادثه‌ی تاریخی در کشوری دیگر کنیم.

پاسخ:

در جواب باید گفت متأسفانه از این شبهه بوی مشمئزکننده‌ی نژادپرستی به مشام می‌رسد.

تفاوت ما انسان‌ها با سایر موجودات در تبعیت از حکم عقل و پیروی از حقیقت است. اگر بنا باشد رفتاری را به عنوان رفتار صحیح انسانی تلقی کنیم آن رفتاری است که در آن رفتار توجه به نژاد، گویش و جغرافیای کشورهای مختلف لحاظ نمی‌شود.

ما ایرانی هستیم و لکن حقیقت را در دین اسلام یافتیم و از آن دین تبعیت کردیم؛ چنان‌که در گذشته دین دیگری داشتیم.

ماجرای اباعبدالله الحسین(ع) و قیام آن حضرت در برابر ظلم یزید یک درگیری بین دو خاندان عرب نبود. به طور آشکار جنگ بین حق و باطل بود. این حقیقتی است که نه تنها ما ایرانیان، بلکه بسیاری از آزادگان جهان آن را دریافتند.

گاندی سال‌ها قبل در هند همین حقیقت را یافت و به همین جهت سرلوحه‌ی قیام خودش در برابر استعمار را حسین بن علی(ع) قرار داد.

در نتیجه‌ی مسئله‌ی تبعیت از اباعبدالله الحسین(ع) و اقامه‌ی عزا بر آن حضرت مقابله با ظلم و تبعیت از حقیقت محسوب می‌شود و ما در این زمینه کاری با نژاد یا گویش اطراف این ماجرای تاریخی نداریم و این داستان برای ما یک الگوی عملی برای زندگی در تمام تاریخ خواهد بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha