دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
اشرف پاک نیت، استاد حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: با مشقت و دشواری‌های متعددی در دوران رساله‌نویسی مواجه شده‌ام، دشواری‌هایی که تا پیش از این در دوران تحصیل با آن مواجه نبودم، لذا ضرورت دارد طلاب را با فرایند آموزش و پژوهش به ویژه در دوران رساله نویسی آشنا کنید.

اشرف پاک نیت، استاد حوزه و دانشگاه و فارغ التحصیل سطح چهار رشته فقه و خانواده موسسه آموزش عالی معصومیه خواهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار کرد: مطالبی که در این گفت وگو برایتان مطرح می‌کنم بر اساس مصائب، مشکلات، کاستی‌ها و نکاتی است که در طول این مدت سطح چهار و دفاع از رساله با آن مواجه شده‌ام. این نکات را می‌گویم تا هم مسئولین و برنامه ریزان حوزه‌های خواهران عنایت ویژه ای به این مسائل داشته باشند و هم طلاب و دانش پژوهان فرهیخته نسبت به فرایند تحصیلی پیش روی خود آگاهی بیشتری پیدا کنند.

نویسنده کتاب «قاعده حفظ نظام و حرمت اخلال به آن در فقه امامیه» تصریح کرد: همانطور که مستحضرید به جهت نوع ساختار و سیستم آموزشی که حوزه علمیه دارد، نگارش پایان نامه در سطح چهار با دشواری بیش از حدی حتی نسبت به سایر مراکز آموزش عالی برخوردار است، لذا مسئولین آموزشی و پژوهشی باید با تشکیل کارگروه های مربوط به پایان نامه، آخرین شیوه‌ها و تکنیک های پایان نامه نویسی و شیوه ارائه مقالات را به دانش پژوهان و طلاب آموزش بدهند.

استاد حوزه علمیه فاطمیه(س) کاشان ادامه داد: یکی دیگر از چالش های پیش روی طلاب در آستانه فارغ التحصیلی نبودن مجلات علمی پژوهشی در حوزه های خواهران برای چاپ مقالات مستخرج از پایان نامه طلاب سطح ۴ در حوزه های علمیه است. چرا که شرط پیش دفاع، پذیرش یا چاپ مقاله علمی پژوهشی مستخرج از پایان نامه است.

چرا ما در حوزه های علمیه خواهران به عنوان حوزه علمیه نباید مجلات پژوهشی داشته باشیم تا مقالات علمی خود را با دردسر کمتری به چاپ برسانیم؟ این‌ها مسائل و نکاتی است که طلبه همزمان با اتمام درس و بحثش با آن دست به گریبان می‌شود و نتیجه آن می‌شود مدت زیادی برای تعیین موضوع و تصویب آن و حتی نگارش رساله طول می کشد که این امر با هم اندیشی یک کارگروه زبده و هدایت موضوعات مطرح شده قابل حل و رفع است.!!

پاک نیت در پایان گفت‌وگوی خود خواستار یک حرکت تحولی در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران شد و تصریح کرد: اگر این ساختار و نظام آموزشی و پژوهشی در حوزه علمیه خواهران رقم بخورد، بدون تردید آن مرجعیت علمی و دانشی مطلوب حوزه های علمیه، متناسب با نیازهای جامعه و حاکمیت رقم خواهد خورد و طلاب با دغدغه کمتری نسبت به اتمام سطوح عالی حوزه گام خواهند برداشت.

گفتنی است، اشرف پاک نیت، تاکنون تعدادی کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است که به برخی از آن اشاره می کنیم؛

مقالات:

۱. نقش مواد تراریخته در امنیت بهداشتی روابط زوجین از منظر فقه امامیه (مجله علمی پژوهشی مطالعات فقه و حقوقی سمنان)

۲.تحلیل ازدواج سفید با چشم انداز حقوق کیفری (فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران)

کتب

۱. قاعده حفظ نظام و حرمت اخلال به آن در فقه امامیه(تالیف)

۲. جایگاه قاعده تحذیر (تالیف)

۳.نقش هشدار در رفع مسئولیت کیفری(تالیف)

۴. وقف در نظام معاصر(ترجمه)

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha