پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
1

حوزه/ حجت الاسلام میراحمدی اظهار داشت: به نظر می رسد امروز با ضرورت مهم تدوین نظریه مقاومت توسط نظریه پردازان و اندیشمندان و مراکز علمی پژوهشی مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام منصور میراحمدی در هم‌اندیشی علمی بین‌المللی «طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: به نظر می رسد امروز با ضرورت مهم تدوین نظریه مقاومت توسط نظریه پردازان و اندیشمندان و مراکز علمی پژوهشی مواجه هستیم.

وی افزود: در کنار حمایت از جریان مقاومت فلسطین که وظیفه انسانی و اسلامی ماست، بنظر می رسد امروزه ضرورت دارد در جهت تدوین چنین نظریه ای گام برداریم؛ این ضرورت مخصوصا از این جهت آشکار می شود که لازم است نوعی تمایزافکنی بین جریان اصیل مقاومت اسلامی و جریان های رادیکال و افراطی در جهان اسلام افکنده شود و متاسفانه برخی از تهمت ها و بعضی از ادعاهایی که نسبت به جریان اصیل مقاومت صورت می گیرد را از این طریق بتوانیم پاسخ دهیم.

وی گفت: در تدوین یک نظریه همواره رابطه بین نظر و عمل به عنوان یک پیش فرض لازم است توجه کافی صورت گیرد درحالیکه عده ای بر تقدم عمل به نظر معتقد هستند و برخی به تقدم نظر بر عمل اعتقاد دارند، به نظر می رسد که رابطه تعاملی میان نظر و عمل وجود دارد و همیشه عمل و رفتار مبتنی بر یک نظر به شکل اجمالی است اما آنگاه که این عمل بر اساس پیش فرض های نظری اجمالی شکل می گیرد، زمینه تدوین نظریه به شکل تفصیلی فراهم می شود و نظریه گزاره های تفصیلی خود را پیدا می کند.

حجت‌الاسلام میر احمدی افزود: در قضیه فلسطین، به نظر می رسد مقاومت فلسطین به معنای خاص و مقاومت اسلامی به معنای عام از یکسو مبتنی بر پیش فرض هایی است که به شکل اجمالی در ذهنیت رزمندگان مقاومت براساس آموزه های دینی وجود دارد و این پیش فرض ها و مبانی آنها را به رفتاری با عنوان «مقاومت» سوق داده اما تدوین نظریه مقاومت مبتنی بر بر آن چیزی است که ما از عمل و تعامل آن با مبانی دینی و نظر باید در نظر داشته باشیم.

کارشناس حوزوی گفت: براساس دیدگاه سوم که تعامل نظر و عمل را مورد توجه قرار می دهد، امروزه با توجه به تجربه ای که در جریان مقاومت و مخصوصا مقاومت فلسطین مشاهده می کنیم بویژه بعد از ورود به مرحله عملیات «طوفان الاقصی»، زمینه نظریه پردازی مقاومت اسلامی تسهیل شده و به نظر می رسد این نظریه باید از چهار بعد فلسفی، اخلاقی، فقهی و جامعه شناختی تشکیل شده باشد.

وی بیان داشت: در بعد فلسفی لازم است در تدوین نظریه مقاومت پیشفرض ها و مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسانشناختی و فرجام شناختی توجه شود و پیش فرض هایی که در فلسفه اسلامی در این زمینه وجود دارد مورد توجه قرار گیرد. در این سطح، ما باید به فلسفه مقاومت بپردازیم.

حجت‌الاسلام میر احمدی ادامه داد: در واقع در این سطح، نوع نگاه اسلام به جهان هستی و دیگر بنیان های فکری مشخص می شود و تاثیری که این مبانی بر رفتار انسان های مقاوم و رزمندگان مقاومت برای دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم دارد را مقاومت شکل می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha