شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر / اقامه نماز باران در قزوین

حوزه/ یکی از طلاب استان هرمزگان در یادداشتی به دلایل خشکسالی و نباریدن باران و نحوه اقامه نماز باران پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، محسن زارعی از طلاب استان هرمزگان در یادداشتی نوشت:

بسیاری از استان‌های کشور ما در مناطق خشک یا کم آب واقع شده‌اند و زندگی و معیشت کشاورزان و کوچندگان به نزولات آسمانی بستگی دارد و کم بارشی و خشکسالی خسارات فراوانی به آنان وارد می‌سازد، سال‌هایی که بارش باران با تأخیر صورت گیرد و خشکسالی باشد و کشاورزان نتوانند به موقع داشت نمایند، برای طلب باران مراسم خاصی برگزار می‌کنند که در گوشه کنار میهن ما اسامی خاصی دارد در استان هرمزگان و در شهرمیناب، بخش سندرک برای طلب باران گاوه ذبح می‌کنند و آش نذری امام حسین(ع) را می‌پزند و نماز باران می‌خوانند.

پختن آش

یکی از آیین‌های باران پختن آش و تقسیم آن میان اهالی یا مستمندان است، در پاییز و بهار اگر بارش‌های آسمانی کم می‌شد اهالی نگران اما امیدوار دست به کار می‌شدند و از پشت بام مسجد اعلام می‌کردند که می‌خواهند برای طلب باران آش نذری امام حسین درست کنند، زنان با شنیدن این خبر متناسب با توانایی خود وسایل مورد نیاز به مسجد می‌بردند همه تلاش می‌کردند تا بهترین و مرغوب‌ترین مواد در تهیه آش نذری سهیم باشند.

نماز باران

در فصل پاییز که بارش باران کم بود یا در فصل بهار که چوپانان آبادی گله‌های گوسفند را به صحرا می‌بردند، هرگاه علف‌ها کم بود و گوسفندان سیر نمی‌شدند به مردم آبادی اطلاع می‌دادند که به دلیل بارش کم در پاییز و زمستان سال گذشته در صحراهای بیرون آبادی علف کافی برای گوسفندان وجود ندارند، مردم با شنیدن این خبر به پیش امام جماعت مسجد آبادی می‌رفتند و از او می‌خواستند تا روزی برای نماز باران تعیین و همه را برای تدارک آن روز دعوت کند، همه مردم در کنار امام جماعت در روز مشخص با پای برهنه با حالت گرسنگی به بیرون آبادی می‌رفتند و در راه با دلی شکسته با تواضع دعا می‌خواندند و در صحرا در محلی زیر آسمان جمع می‌شدند و همه اهالی اعم زن و مرد، پیر و جوان و طفل و نوزاد در نماز شرکت می‌کردند.

دلایل خشکسالی و نباریدن باران

جدای از بحث دستکاری طبیعت توسط انسان، که روز به روز و با پیشرفت تکنولوژی خرابکاری‌های گسترده‌تری در سطح طبیعت به‌وجود می‌آید، در احادیث و روایات دلایل مختلفی برای عدم نزول باران ذکر شده که در ذیل به آن می‌پردازیم.

خشم و غضب الهی، پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: زمانی که خداوند بر امتی غضب نماید و عذاب بر آنان نفرستد، نرخ‌ها گران می‌شود و همچنین عمرها کوتاه می‌گردد، تجار سود نمی‌کنند، درخت‌ها میوه نمی‌دهند، نهرها پر آب نمی‌شود، باران از مردم قطع می‌شود و اشرار برآنان تسلط می‌یابند.

ظلم حاکمان، امام صادق(ع) فرمودند هرگاه حاکمان و زمامداران یک مملکت، در دادرسی ستم کنند، باران از آسمان قطع می‌شود.

شیوع گناه و فساد: طبق احادیث و روایات، کفران نعمت، شیوع گناه، کم فروشی و احتکار، ظلم و حیله و ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند سبب قطع باران شود.

اسباب و شرایط اولیه برای نماز باران

طبق مطالب گفته شده، بی آبی در یک منطقه و عدم بارش باران، نشانه و علامتی از غضب خداوند است که به‌خاطر عمومی شدن گناه و فساد در جامعه یک منطقه شکل گرفته. درخواست باران از خداوند به وسیله نماز بسیار بهتر است که با توبه و پشیمانی از گناهان و تضرع باشد، زیرا در خشکسالی و بی آبی، از دست هیچ‌کسی جز خداوند منّان، کاری بر نمی‌آید و تنها آفریدگار هستی است که با فرستادن ابرهای باران زا، می‌تواند رحمت خویش را بر سر مردم بگستراند.

نحوه خواندن و کیفیت نماز باران

نحوه خواندن این نماز مانند نماز عید (عید قربان و عید فطر) است که پس از خواندن حمد و سوره، ۵ تکبیر و بعد از هر تکبیر قنوت گرفته می‌شود و دعای قنوت را می‌خوانیم، سپس به رکوع و سجود می‌رویم و در رکعت دوم و پس از خواندن حمد و سوره نیز، چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر قنوت گرفته و دعای قنوت را می‌خوانیم، سپس به رکوع و سجود رفته و تشهد و سلام را به جای آورده و نماز را تمام می‌کنیم.

بهتر است این نماز را به مانند نماز اعیاد از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر بخوانیم، همچنین این نماز اذان و اقامه نداره و مستحب است که موذن سه مرتبه بگوید: «الصلاه»

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mohamad IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    3 0
    احسنت 🙏🏽 درود به شما
  • تجاهر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    گناه علنی و تجاهر به فسق
  • مانع نهی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 3
    به جای کمک به نهی از منکر، مانع نهی از منکر می شوند!
  • مداوم خواندن IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 3
    مداومت در قرائت دعای باران نداریم
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    30 0
    عجبا ............به جای دست به دعا شدن ببینید علت اینکه در کشورهای کفر چرا باران میاد در کشور ما نمیاد....خدا چیزی به نام مغز در جمجمه قرار داده برای حل مشکل...دوره خشکسالی شروع شده کاریشم نمیشه کرد..بجای این کارها ببنید عملکرد گذشته جهاد کشاورزی( کاشت محصولات پر آب وخودکفاییهای آبکی وحفر چاه. نصب دکل‌هایی جهت ازبین بردن تگرگ در غرب کشور) هواشناسی (دادن آمارهای اشتباه و عدم پیش بینی‌های درست جهت برنامه ریزی) محیط زیست(تخریب جنگلها مراتع توسط دلالان) مسکن و شهر سازی(ساخت و سازهای بی رویه)خودرو سازها(آلایندگی زیاد خودروها)وزارت نیرو(عدم جمع آوری آبهای روان.استفاده نکردن از انرژی پاک.استفاده از مازوت) مردم(عدم استفاده درست از منابع آب).........واز همه مهمتر حوزه علمیه(نخواندن دعای باران در کل مملکت و مساجد)
    • تهافت IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      2 0
      اولش نوشتید نه آخرش گلایه از دعا نکردن! بالاخره چیکار بکنن؟ بخونن یا نه؟
  • ادب تاریخی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    جارچی ایتای قم، تاریخ هجری قمری اسلامی را زیر تاریخ میلادی مسیحی قرار می دهد! چرا؟ اگر طرف مسیحی باشه تعجبی نیست، اما مسلمان چرا؟!
  • ۲۰ IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 0
    بیاد سکانسی از فلیم حاجی واشنگتن بارش باران از سر دولتی قبله عالم است سیل و زلزله از گناه مردم
  • مجید IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    بارش باران و برف از آش پختن و نماز باران گذشته داداش به فکر باروری آبرها باشین،در مورد بعدی باید به فکر مدیریت این بارش ها بود که هدر نره و در دریاچه و تالاب‌ها جمع بشه
    • غیر معلوم IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      باوری ابرها معلوم نیست تاثیری داشته باشه علی رغم ادعاهایی که قبلا می شد
  • Gader IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 1
    دولت باید همه جوانب را در نظر بگیره حفظ محیط زیست باید در نوبت اول باشه در نوبت آخر هم نیست کارخانه ها خودسرانه هر چی میسوزاند دریاچه را با سد سازی خشک کرده گرد غبار نمکی تا تهران حتی بیشتر میرسه این گردو غبار خاک نیست نمکه درراولین بار ۴۰۰کیلومتر میره تا زنجان دفعه بعد از زنجان پا میشه تهران دفعه بعد از تهران تا اون ور همین تور ادامه داره دولت خوابیده
    • فواید سد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      سد سازی کار بدی نیست بلکه به عکس باعث ذخیره سازی آب برای تابستان و شرب و کشاورزی می شود و با جمع شدن آبها پشت سد مانع سیل های ویرانگر می شود
  • M IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    14 0
    ظلم حاکمان، امام صادق(ع) فرمودند هرگاه حاکمان و زمامداران یک مملکت، در دادرسی ستم کنند، باران از آسمان قطع می‌شود.
    • ؟! IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 1
      یعنی خدا با نباریدن باران به ظالم کمک می کنه؟! هر روایتی دیدیم فورا باید بگیم درسته؟
  • هموطن IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 7
    بی حجابی باعث نباریدن برف و باران است
    • علی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      4 0
      دمت گرن دانشمندازطرف خداحرف میزنی این همه کشوربی حجاب وحتی مسلمان تودنیاهست فقط غزب بی حجابی ماروگرفته خیلی راحت همه بدبختیاروبه گردن مردم نندازید
    • پاسخ به علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 2
      اون کافر که اصل کیفرشون رو خدا گذاشته برای آخرت. تازه توی دنیا هم کفار همشون یه وضعیت ندارن. این آیه ۳۳ سوره زخرف ندیدی؟ أَن يَكُونَ ٱلنَّاسُ أُمَّةٗ وَٰحِدَةٗ لَّجَعَلۡنَا لِمَن يَكۡفُرُ بِٱلرَّحۡمَٰنِ لِبُيُوتِهِمۡ سُقُفٗا مِّن فِضَّةٖ وَمَعَارِجَ عَلَيۡهَا يَظۡهَرُونَ. یعنی تازه اگر ضعف ایمان خودمون نبود خدا برای کفار در دنیا سنگ تمام می گذاشت.
  • ایران وطم IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    ابراگرازقبله(جنوب)خیزدسخت باران میشود شاه اگرعادل نباشدملک ويران می‌شود عدالت درهمه اموربویژه محیط زیست ومدیریت آبها
    • کفران نعمت IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ «112» و خداوند (براى شما) قريه‌اى را مثال مى‌زند كه امن و آرام بود، روزيش از هر سو فراوان مى‌رسيد، امّا (مردم آن قريه) نعمت‌هاى خدا را ناسپاسى كردند، پس خداوند به (سزاى) آنچه انجام مى‌دادند، پوشش فراگير گرسنگى و ترس را بر آنان چشانيد. سوره نحل.
  • ناشناس US ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 1
    خواهشا در تهران و باقی شهرها حتما نماز باران بخوانیم تا شاید خداوند این رحمت الهی را شامل حالمان کند
  • مخاطب IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    همه دلایل موجوده هم دلایل واسباب مادی اعم از آلودگی و گرم‌ شدن هوا و.. هم دلایل معنوی اعم از گناه وفساد ربا ورشوه وظلم هیچکدوم دیگری رو نفی نمیکنه بهتره هرکس درهر جایگاهی که هست در رفع موانع اعم از مادی ومعنوی درحیطه اختیارات خودش تلاش کنه
  • بنده خداازشهرمرزی مهران خادم زوارالحسین5098 IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اللهم اغفرلی الذنونب آلتی تهتک العصم اللهم اغفرلی الذنوب آلتی تحبس الدعا اللهم اغفرلی الذنوب آلتی تعیرالنعم اللهم اغفرلی الذنوب آلتی تعیرالنعم اللهم اغفرلی الذنوب آلتی تقطع الرجا اللهم اغفرلی کل ذنب اذنبته وکل خطیئه اخطاطها خدایا گناهانی که باعث ازبین رفتن پاکی میشن رابیامرز خدایا گناهانی که باعث حبس دعا تغییرنعمت قطع امید وتمامی گناهان وخطاهایمان رابیامرز نتیجه هرگناهی که مامرتکب میشیم باعث گرفتن نعمتها.نزول عذاب وتغییرنعمتهامی شن این نباریدنهاغضب الهی هست باشد که توبه کنیم تاخداوندباران رحمتش راببارد درحامعه ای که تورم بیدادمی کند ومعیشت مردم دچاربحران شده ومشکلات بیشتروبیشترشده چاره چیست فقط یک دعاختم کلام اللهم عجل لولیک الفرج خدایافرج آقامون رابرسان
  • باران IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 0
    چرا در مورد بزرگترین گناه که رباخواری و سالهاست سیستم بانکی را گرفته و هیچکی هم کاری در موردش نمیکنه نمیگید و همینطور اختلاس ها و دزدی های بزرگ از بیت المال که باعث گرانی و رفتن برکتها شده ، آیا کسی میتونه به چپاولگران که در لباس مسئول مشغولند امر به معروف و نهی از منکر کنه ؟ اگه اینطور بود که هر روز شاهد اخباری از یک اختلاس جدید نبودیم ؟
  • محمد IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    امام رضا علیه السلام فرمودند: إِذا کَذِبَ الوُلاةُ حُبِسَ المَطَرُ هرگاه زمامداران دروغ گویند، خشکسالی می شود. کلام و سخن معصوم که صدق مطلق است و بقیه حرفها اضافه است
    • مخالف قرآن و عقل IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      0 0
      کلام معصوم علیه السلام بلا شک صدق مطلق هست، اما اگر زمامدار دروغ بگوید چرا مردم بی باران شوند؟! مگر خداوند در قرآن نمی فرماید: لا تذر وازرة وزر اخري؟ يعني وزر حاكم رو نميشه مردم به دوش بكشند. فرمودند: اذا أتاکم عنّی حدیث فاعرضوه على کتاب الله و حجّة عقولکم فان وافقهما فاقبلوه و الّا فاضربوا به عرض الجدار»؛[2] هرگاه حدیثى از من به شما برسد، آن‌را بر کتاب خدا عرضه کنید و با عقلتان بسنجید، اگر مطابق باشد قبول کرده و گرنه به پهنای دیوار بکوبید./ حديث سببيت كذب ولات براي نباريدن باران، هم با قرآن نمي سازد و هم عقل نمي پذیرد که: گنه کرد در بلخ آهنگری/به شوشتر زدند گردن مسگری.
  • M&f IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نمی‌گویم اینها درست نیست ولی فقط یک طرفه ماجرا است روی دیگر اینکه ما باید از اقتصاد و سبک زندگی سنتی فاصله بگیریم و برای تک تک شهر و روستاها اشتغال و اقتصاد مبتنی بر شرایط اقلیم بلند مدت در نظر بگیریم روی به کشاورزی مدرن بیاوریم، سیستم توزیع مستقیم و رقابت پذیر داشته باشیم برای همه شهر و روستا ها امایش سرزمینی اصولی تهیه کنیم. چنانچه کشورهایی با شرایط اقلیمی مشابه ما سازگار شده‌اند و پیشرفت کردند.
    • سبک زندگی اسلامی IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      0 0
      ما بايد سبك زندگی اسلامی رو دنبال کنیم، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، از تجارب بشری استفاده می کرد، و توصیه ی آن حضرت که "اطلبوا العلم و لو بالصین" در راستای استفاده از علوم تجربی است، و گر نه علوم دینی که خود حضرت راسش بودند، اما تجارب گذشته و به تعبیری سنتی هم بساریش قابل استفاده هست و می بایست در کنار تجارب جدید مورد نظر قرار داد. ما وضعیتمان با کفار فرق دارد، کافر بهشتش همین دنیاست و پربهره ای او عامل فرو روی بیشترش در معاصی و سنگین و سنگین تر شدن بارش هست، اما ما که مسلمانیم در صورت گناه ممکن است خداوند کمیت و کیفیت نعمت هایش را بکاهد تا بیدار شویم و دست از معاصی برداریم.