یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
احمد آذربایجانی

استاد حوزه علمیه قم گفت: روش شهید مطهری در تولید محتوا ناظر به پاسخ به نیازهای جامعه، مبتنی بر روش اجتهادی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی طی سخنانی در دومین جلسه درسگفتار "نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین" که به همت مدرسه علوم انسانی فکرت برگزار شد، با بیان این که استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک مصلح و متفکر، نگاه عمیق و دقیقی به علت ها و زمینه های رکود جامعه اسلامی داشته و پیشنهادهای بسیار مهمی نیز در این خصوص ارایه کرده است، اظهار داشت: کلان پروژه ایشان در بررسی های علمی و پژوهشی خود ناظر به اسلام و نیازهای زمانه و لزوم پاسخگویی به آنهاست.

وی بر ضرورت شناخت و فهم صحیح نسبت به مبانی و آموزه های دین مبین اسلام تأکید کرد و افزود: در کتاب اسلام و مقتضیات زمان دو مساله کلیدی وجود دارد؛ اسلام و نیازهای زمان و چالش هم این است که اسلام که امری ثابت است با زمان که تغییر دارد آیا با هم قابل جمع هستند یا خیر!؟

استاد حوزه ادامه داد: در بحث جمع‌بندی نیازهای زمان چهار مرحله اثبات اصل تغییر، نفی تغییرپذیری همه چیزها، تغییرات مثبت و منفی، عدم ضرورت انطباق با همه تغییرات زمان وجود دارد، ضمن آن که در بحث اسلام به دو مبنای خاتمیت و نگاه مثبت اسلام به تغییرات پرداخته می‌شود که اسلام نیز از آن استقبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که روش آیت الله مطهری در مواجهه با محتوا، روش اجتهادی است، گفت: ایشان بر این نکته تأکید می کند که؛ «اساسا رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل جدید و حوادث متغیر است و مجتهد واقعی آن است که این رمز را به دست آورده و توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر و بالتبع حکم آنها تغییر می‌کند و الا، تنها در مسائل کهنه فکر کردن و حداکثر یک علی‌الاقوی را تبدیل به علی‌الاحوط کردن هنری نیست و جار و جنجال ندارد».

حجت الاسلام آذربایجانی همچنین بیان داشت: استاد مطهری در نوشته ها و آثارشان یک‌سری دسته‌بندی دارند به‌نام قواعد درون متنی که توانایی تطبیق اسلام با عرصه جدید را دارد و یک‌سری قوانین برون متنی که خود شامل سه دسته عقل، حکومت و سیره ۲۷۳ ساله معصومین می‌شود.

وی اضافه کرد: از سویی خود سیره معصومین(ص) یک ظرفیت بزرگ در مذهب تشیع است؛ در بحث محتوا نیز، شهید مطهری(ره) دو بحث کلیدی در حوزه آداب و اخلاق و تفکیک روح از قالب(صورت از ماده) را مطرح می‌کنند.

استاد حوزه داشت: شهید مطهری(ره) در تبیین گام اول(اثبات اصل تغییر) مساله تغییر را منوط به تفاوت انسان و حیوان می‌دانند و می‌گویند چون انسان قدرت خلق و ابتکار دارد می‌تواند امور را تغییر دهد؛ و در گام دوم(تغییر همه چیز) مرحوم شهید مطهری از دو زاویه فلسفی و اجتماعی، این مساله را بررسی می‌کنند؛ در نگاه فلسفی همه چیز متغیر نیست و بعضی چیزها ثابتند مثل روح ولو جسم تغییر کند و از منظر اجتماعی در نیازهای اولیه ثبات وجود دارد اما در نیازهای ثانویه تغییراتی وجود دارد.

استاد حوزه همچنین گفت: انسان یکسری نیازها دارد که برای رفع آنها اعتباراتی قرار می‌دهد و یکی از دلایلی که موجب می‌شود متناسب با تغییرات زمان اعتبار جدید درست کنیم مجموعه شبکه‌ای شدن اعتبارات با مجموعه زمان است که به صورت ضربدری در بستر اجتماع رخ می دهد و البته نتیجه این مساله گاهی تولید نیاز کاذب می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha