یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1136385
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
انرژی

حوزه/ تعریف هایی که برای انرژی گفته می‌شود مثل توانایی انجام کار، در آن اختلاف نظر وجود دارد و این تعریف بیشتر ناظر به مصادیق انرژی و ناظر به روشهای اندازه‌گیری این کمیت است و تعریف حقیقی انرژی نیست؛ بنابراین وقتی تعریف انرژی مشخص نیست و ما نمی‌دانیم انرژی چیست؛ چطور می‌توانیم بگوییم خدا انرژی است یا نیست؟؟؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، واحد پاسخگویی به شبهات موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) به این پرسش که «آیا خداوند متعال یک انرژی است؟» پاسخ داده که تقدیم می شود:

خداوند واجب الوجود است. یعنی هستی و وجود داشتن برای او ضرورت دارد و نمی‌تواند موجود نباشد.

همچنین وجودش را از کسی یا چیزی نگرفته و وجودش از خودش است و برای وجود داشتن نیاز به هیچ کس و هیچ چیز ندارد. او موجودی است که کامل مطلق است هیچ عیب و نقص و کمبودی ندارد و سرچشمه‌ی تمام کمالات آن هم در حد بی‌نهایت است. بی‌نیاز مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد.

اما انرژی چیست؟ چنانکه گفته می‌شود هیچ تعریف روشنی از آن وجود ندارد و نمی‌دانیم چیست.

تعریف هایی که گفته می‌شود مثل توانایی انجام کار، در آن اختلاف نظر وجود دارد و این تعریف بیشتر ناظر به مصادیق انرژی و ناظر به روشهای اندازه‌گیری این کمیت است و تعریف حقیقی انرژی نیست.

بنابراین وقتی تعریف انرژی مشخص نیست و ما نمی‌دانیم انرژی چیست؛ چطور می‌توانیم بگوییم خدا انرژی است یا نیست؟؟؟

در مورد انرژی گفته می‌شود: خاصیتی از ماده است، منبع دارد، کمیت (اندازه و مقدار) دارد، محدودیت دارد، قابلیت تبدیل دارد، تأثیرات محدود دارد و میزان آن کم و زیاد می‌شود.

اما این خصوصیات مربوط به موجود ممکن الوجود (وجود داشتن برای آن ضرورتی ندارد و می‌تواند نباشد) است و نشان از نقص وجودی و ذاتی دارد؛ ولی خدا که واجب الوجود است نه خاصیتی از ماده است و نه از چیزی به وجود آمده، نه اندازه و مقدار دارد، نه محدودیت دارد و نه دچار تغییر تحول می‌شود و نه به چیزی تبدیل می‌شود. او در اعمال قدرت و اراده کردن هیچ محدودیتی ندارد و وجودش دچار نقصان و کمبودی هم نمی‌گردد.

بنابراین خدا که موجودی غیرمادی است نمی‌تواند همان انرژی که خاصیتی از ماده است باشد.

داوود اسفندیاری، دکترای کلام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جناب آقای دکتر اسفندیاری و تشکر از آن بزرگوارم ، عرض می کنم که متأسفانه مدتی است که واژه انرژی در دهان برخی افتاده و سخنان واهی و پوچ نیز در مورد آن با یکدیگر رد و بدل می کنند و کور کورانه افسانه هائی رواج می دهند از آن جمله اوهام و خرافات بر گرفته از مرتاضان هندی است که بنام چاکراها مطرح کرده و بدنبال آن از انرژی درمانی دم می زنند که اگر سخن از بادنجان درمانی بمیان می آوردند شاید موفق تر می شدند . اما در عضمت انرژی درمانی : گمان کردید بی لولو برم سر __ بهر جائی رسم حتماََ زنم در؟__ نه جانم مثل کودک من کنم کار __ بیابم شاید از بهر خودم یار__ نمیدانسته اید درمانگرم من __ لولوی خویش را فرمانبرم من __ انرژی می کنم دریافت ز لولو __ سپس زایانم او را خود دو قولو __ انرژی میدهم هر درد درمان __ کنم از هرکسی هرجا به یک آن __ اگر نزدیک باشد یا زمن دور __ ولو از هر دو چشمش هم بُوَد کور __ کنم بینا و سالم هر دو چشمش __ نمی ریزد پس از آن حتی پشمش __ بدرمان با انرژی آر ایمان __ در ایّام حیاتت شاد میمان__ بکن باز هر دو انگشتت ز دستان __ ببر بالا نشانش ده به مستان __ به پائیز بوده باشد یا زمستان __ بگو پیروز شدم در کودکستان __ ولی هرجا که هستی قدر دان باش _ زلولو ومن و شادان بخور آش __
  • رضا US ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    اصلا از اساس مطرح کردن این موضوع اشتباه است چون انسان قادر به درک ماهیت وجودی خداوند متعال نیست و این اندبشه ها موجب ضلالت و گمراهی میشود
    • وجود محض IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 0
      و اصلا خداوند ماهیت ندارد، ماهیت یعنی محدودیت، و خدا محدود نیست.