شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران

حوزه/ دکتر حسین قناعتی در دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با شعار اخلاق و مسئولیت اجتماعی گفت: عدالت یکی از پیش نیازهای اجرای اصول اخلاقی در جامعه است. در این کنگره از دایره المعارف اخلاق پزشکی اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حسین قناعتی با قدردانی از برگزار کنندگان دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران، بر اهمیت روزافزون مباحث اخلاقی تاکید کرد و گفت: در عرصه جهانی که تکنولوژی، علم و مبانی علمی اخلاقی و سازماندهی اجتماعی انسانی رشد کرده است در غزه شاهد کشته شدن صدها انسان بیگناه هستیم و این نشان می دهد هنوز نقصان جدی در زمینه اصول اخلاقی و انسانی وجود دارد.

وی اشاره به فاصله آنچه در زمینه اصول اخلاقی طراحی می شود با آنچه به اجرا در می آید گفت: اگرچه کشورهای اسکاندیناوی به لحاظ اصول اخلاقی، صادقانه زیستن و سالم زیستن رشد بسیاری داشته اند اما اتفاقاتی که در عرصه جهانی رخ می دهد نشان داده هنوز فاصله بسیاری بین دستورالعمل های اخلاقی و آنچه اجرا می شود وجود دارد.

این استاد دانشگاه رعایت اخلاقیات را فراتر از نصیحت و توصیه دانست و گفت: برگزاری این کنگره ها و تدوین کتاب های مختلف اخلاقی مقدمه ای است برای طراحی نقشه راهی که در جامعه اجرایی شود.
دکتر قناعتی تلفیق اقتدار در حکمرانی، آموزش و برنامه ریزی صحیح را راهکار اجرای اصول اخلاقی در جامعه دانست و گفت: نمونه موفق این راهکار را در ترویج فرهنگ کمربند ایمنی تجربه کرده ایم و هرسه مولفه باعث شد امروز بستن کمربند ایمنی به یک عادت تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی سیر تحولات اخلاقی جامعه گفت: باید تحولات اخلاقی جامعه که در نتیجه تواتر و تغییرات سیاسی به وجود آمده آسیب شناسی شود. در مراحل مختلف انقلاب رفتارها تغییر کرده است. در دوران دفاع مقدس دانشجوی پزشکی هم درس می خواند و هم به جبهه می رفت و هم بخشی از درآمد اندک خود را صرف کمک به جبهه می کرد. اما در دوره ای با ترویج تجمل گرایی مساواتی که در اوایل انقلاب برقرار بود و باعث رضایت مردم می شد کمرنگ شده است.

دکتر قناعتی با تاکید بر نقش زیرساخت لازم برای اجرای اصول اخلاقی گفت: معیارهای اخلاقی در شرایط مناسب اجرایی می شوند و عدالت یکی از پیش نیازهای اجرای اصول اخلاقی در جامعه است.
رئیس دانشگاه بر ضرورت توزیع عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی تاکید کرد و گفت: در اسلامشهر با وجود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ تخت بیمارستانی دولتی و ۸۰ تخت بیمارستانی خصوصی وجود دارد. با توجه به پیشرفت‌های علمی گسترده پزشکی بعد از انقلاب همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در استقرار عدالت دچار مشکل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha