سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 1142683
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
تصاویر/ همایش «استعمار سایبری»

حوزه/ رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: در این مصوبه مشخص شد که چشمانمان نسبت به یک واقعیت بسته بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کاظم فولادی در "همایش استعمار سایبری" که پیرامون نقد مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سکوهای خارجی در قم برگزار شد، طی بیاناتی اظهار کرد: موضوع فضای سایبری اتفاقی است که آغاز آن از سال‌ها قبل بوده است.

وی اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت که حداقل طی ۲۵ سال اخیر که اینترنت در ایران داشتیم با موضوع فضای سایبری درگیر بوده‌ایم ولی در عصر حاضر این موضوع ضریب پیدا کرده است.

رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در این مصوبه مشخص شد که چشمانمان نسبت به یک واقعیت بسته بوده است، مطرح کرد: در فضای علمی، دانشگاهی، حوزوی، مجموعه‌های اجرایی و عملیاتی این دیدگاه غلط وجود دارد که باعث شده این‌چنین مصوبه‌هایی ظهور و بروز پیدا کند.

وی نسبت فضای سایبری و حاکمیت را مدنظر قرار داد و افزود: در این راستا ۵ دیدگاه وجود دارد که دیدگاه اول می‌گوید سایبر یک پدیده تکنیکی است در حالی‌که حاکمیت یک پدیده استراتژیکی است و اساسا به هم ربطی ندارند و کسانی که نگاه تکنولوژیک دارند معمولا در این دیدگاه قرار می‌گیرند.

فولادی به دومین دیدگاه اشاره کرد و گفت: این دیدگاه معتقد است سایبر زیرساختی است که توسط حاکمیت باید ایجاد شود ولی حاکمیت در خصوص پروتکل، تنظیم‌گری و مقررات وظیفه‌ای ندارد و چون مردم نمی‌توانند ورود کنند، حاکمیت باید صرفا در بحث زیرساخت ورود کند و کسانی که واقع‌گرایانه‌تر به تکنولوژیک نگاه می‌کنند از طرفداران این نظریه هستند.

وی در مورد سومین دیدگاه، مطرح کرد: این دیدگاه معتقد است که حاکمیت باید در پدیده سایبر دخالت کند منتها حد دخالت حداقل و حداکثری دارد و کسانی که در حاکمیت جمهوری اسلامی مناصبی دارند و مجموعه‌های مشخصی را در اختیار دارند، عموما به این دیدگاه اقبال نشان می‌دهند.

رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در ادامه به دیدگاه چهارم پرداخت و گفت: این دیدگاه در ذیل سند توسعه پایدار وجود دارد که در سند ۲۰۳۰ است و موضوع "حکمرانی خوب" را مطرح می‌کند که اساسا نوع خاصی از حاکمیت است که با حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های سایبر است که در این دیدگاه سایبر به عنوان مهم‌ترین ابزار در اختیار حاکمیت قرار دارد و حاکمیت هم به عنوان مهم‌ترین بهره‌بردار پدیده سایبر شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام این ۴ دیدگاه به سایبر نگاه ابزاری دارند اما دیدگاه پنجمی وجود دارد که برآیند تمام واقعیت‌ها دیدگاه پنجم را قبول دارد و آن این است که سایبر خود حاکمیت است و رابطه سایبر و حاکمیت "این همانی" است.

فولادی عنوان کرد: ما این مباحث را در دانشگاه تهران هم از لحاظ تاریخی، فلسفی، ساختار و تشکیلات اثبات می‌کنیم که سایبر همان حاکمیت است و اگر دیدگاه مسوولین و مجموعه علمی ما چه در حوزه و دانشگاه به این مقوله برسد بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

وی در پایان گفت: هیچ حکومتی حاضر نیست سهم خودش از حاکمیت را با کسی تقسیم کند ولی چون دیدگاه غلط وجود دارد ما الان داریم این تصمیم غلط را اتخاذ می‌کنیم؛ ما برای قاعده نفی سبیل حتما باید به دیدگاه پنجم توجه داشته باشیم و تنها سازوکاری که باید برای حل این مشکل قدمی بردارد.

رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین با دیدگاه پنجم فضای مجازی را مدیریت می‌کنند و جمله معروفی که مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی گفته‌اند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد پی برد، چون اساسا شما با حاکمیت الله برای آن قیام کرده‌اید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha