شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1143004
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
راهیان نور

حوزه/ مردم کشور این سنت بسیار ستودنی راهیان نور را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالانه زیارت کنند. من این حرکت راهیان نور را حرکت بسیار بابرکتی می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سال های گذشته به واسطه گروه‌های مردمی خودجوش در ایامی خاص نظیر عید نوروز و ایام محرم، محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین مورد بازدید کاروان‌های مردمی قرار می‌گرفت.

این موزه جنگ زنده و الهام بخش با برخورداری از ظرفیت‌های بازگویی و تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌گردد.

امام خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیستم اسفند سال ۱۳۷۵ در یادمان شهدای هویزه، یاد شهیدان والامقامی را که در دفاع از حریم پاک این منطقه از میهن اسلامی به شهادت رسیدند، گرامی داشتند.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ اسفندماه به عنوان «روز ملی راهیان نور» در تقویم رسمی کشور ثبت شد که این موضوع نشان دهنده اهمیت و تاثیر این جریان بزرگ فرهنگی مردمی می باشد و به همین مناسبت، گزیده‌هایی از متن سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت راهیان نور و سرزمین های مقدس و خونین جنگ حق علیه باطل را تقدیم علاقه‌مندان خواهیم کرد.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار با دست‌اندرکاران راهیان نور بیان کردند: «این راهیان نور یک فناوری است، برای استفاده از این ثروت عظیم. این معدن طلای عظیمی که در اختیار ماست. این را یا می‌شود بدون فناوری رها کرد یا می‌شود مثل خیلی از معادن ما که متأسفانه بدون اینکه ارزش افزوده برایش به وجود بیاید، همین طوری می‌دهند به دست این و آن می‌رود رد کرد که برود، یا می‌توان آن را با فناوری، دارای ارزش افزوده کرد؛ این راهیان نور یک فناوری است یک چنین حرکت عظیمی است. را باید خیلی قدر دانست. این راهیان‌نور کار بسیار بزرگ و مهمی است.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور ۱۳۹۵/۱۲/۱).

چرا راهیان نور مهم است؟

ایشان در جای دیگر در دیدار با زائران یادمان شلمچه در مورد سرزمین مقدس شلمچه می فرمایند: «شرکت من در مجموعه زائران خاک خونین شلمچه، برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و مردان بزرگی است که با خون خود، با جهاد و همت خود، با عزم و اراده خود، نام شلمچه و خرمشهر و خوزستان و ایران را ر تاریخ بلند کردند. آمدن شما و احترام به این نقطه، بسیار بجا و بسیار کار صحیحی است. بنده هم می‌خواستم به ارواح طیبه شهیدان و به نفس‌های معطر جوانان مومن تبرک بجویم و به این عزیزان احترام کنم، لذا آمدم در جمع شما شرکت کردم. اگر این شهدایی که شلمچه، یادگار آن‌ها و این بیابان‌های خونین، حامل نشانه‌های آنهاست نبودند، امروز در این کشور از استقلال مالی، از شرف ملت، از اسلام و از هیچ چیز ایرانی، نشان برجسته‌ای نبود. من سرزمین شلمچه را یک سرزمین مقدس می‌دانم. این جا نقطه‌ای است که ملائکه الهی که شاهد فداکاری مخلصانه این شهدای عزیز بودند، به آن تبرک می‌جویند. ملت ایران در دوره معاصر، هرچه عظمت و عزت در دنیا دارد، به برکت خون رزمندگانی است که در این سرزمین‌های خونین حضور یافتند و جان و سلامت و جوانی خود را برای اسلام، برای ملت و برای میهنشان در طبق اخلاص گذاشتن و تقدیم کردند». (بیانات در دیدار زائران شلمچه هشتم فروردین ۱۳۷۸).

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در مورد اهمیت و برکت این سنت سالانه در جمع خیل عظیمی از مردم یادمان شهدای فتح المبین نیز بیان کرده اند: «مردم کشور این سنت بسیار ستودنی راهیان نور را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. من از این حرکت راهیان نور که چند سال است بحمدالله روز به روز هم در کشور توسعه پیدا کرده بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی می‌دانم. این آمدن‌ها، این اظهار ارادت‌ها، این یادبود گرفتن‌ها، کمک می‌کند به اینکه این یادها در ذهن‌ها زنده بماند. آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سال‌های پر محنت، ولی پر افتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید». (بیانات در یادمان شهدای فتح‌المبین ۱۱ فروردین ۱۳۸۹).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha